فوران چشمه آب از دل کوه‌های اورامان استان کردستان در پی بارش‌های اخیر، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، استان سرسبز و زیبای کردستان سرزمینی کوهستانی با آب‌وهوای معتدل و مطلوب، طبیعت بکر، چشم‌اندازهای زیبا، فرهنگ غنی و مردمان خونگرم و آثار تاریخی متنوع در غرب کشور قرار دارد و وجود این ظرفیت‌ها باعث شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر کنند.

اورامانات نام منطقه‌ای در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان است و از غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود شده و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند. این منطقه بخشی مشترک بین ایران و عراق است و یک دشت پرپیچ‌وخم با رودهای زیبا و گوناگون دارد که بسیار زیباست.

چشمه‌های مشهور منطقه اورامان سیروان و لیله هستند. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند و این پیوندگاه را دروله می‌نامند. خانه‌های شهر به‌طور کلی از سنگ است و به‌صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله هم می‌گویند.  

اورامان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و جاهای دیدنی کردستان است. رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند. به دنبال بارش‌های اخیر، بیشتر چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی در استان پرآب شده و ضمن فوران، باعث خلق چشم‌اندازهای زیبایی شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و نوازش می‌دهد.

پنجم مردادماه سال ۱۴۰۰ پرونده منطقه اورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد اما از آن زمان تاکنون به‌جز اظهارات توخالی مسئولان میراث فرهنگی کردستان، اقدام عملی در جهت توسعه و برنامه‌ و ارائه مدل مطلوب جهت جذب گردشگران خارجی به این منطقه بکر انجام نشده است.

جاذبه‌های طبیعی و اکو توریستی بی‌شماری چون آبشارها، چشمه‌ها و سراب‌های متعدد با پوشش گیاهی نادر در سطح استان وجود دارد که شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است. یکی از این ظرفیت‌ها چشمه از دل کوه (بلچه مه) در روستای بلبر اورامان بوده که همچون نگینی زیبا در دامنه‌های این دیار می‌درخشد.

منبع: تسنیم