تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۲

همشهری آنلاین: آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که طرح ساخت یک ایستگاه فضایی جدید در مدار نزدیک زمین را به مجلس مسکو پیشنهاد خواهد داد

این آژانس همچنین تمایل خود را برای افزودن به طول عمر مفید ایستگاه فضایی بین‌المللی  تا سال 2020 ابراز کرده است. ساخت یک ایستگاه فضایی روسی علاوه بر اینکه مرحله‌ای برای شروع ماموریت‌های جدید به مریخ خواهد بود، به روسیه این امکان را می‌دهد تا پروژه مطالعه ماه خود را نیز آغاز کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در چند ماه گذشته موضوعی بحث برانگیز بوده است. ساخت این ایستگاه به علت مشکلات مالی ناشی از فاجعه کلمبیا -که در اوایل سال 2003 رخ داد- دست کم 5 سال از برنامه خود عقب است. در برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، تکمیل این ایستگاه تا سال 2010 و اتمام ماموریت آن در سال 2015 پیش بینی شده است. با این شرایط استفاده علمی از ایستگاه فضایی کامل شده تنها 5 سال به طول خواهد انجامید.

به گزارش ماهنامه نجوم، فکر به اتمام رسیدن ماموریت ISS در این مدت کوتاه (5 سال) به ایجاد ایده‌هایی برای استفاده‌هایی دیگر از این ایستگاه منجر شده است. یکی از عجیب‌ترین این ایده‌ها تبدیل ISS به فضاپیمایی بین‌المللی است. این ایده براساس تعمیر این ایستگاه توسط یک موشک و فرستادن آن به ماه و یا مریخ به مانند یک فضاپیمای سرنشین‌دار مادر و به منظور استفاده از آن در فعالیت‌های سیاره‌ای بنیان شده است.

«الکسی کراسنوو»(Alexie Krasnov)٬ مدیر پروژه پروازهای سرنشین دار آژانس فضایی روسیه در یک کنفرانس خبری در مسکو گفت: "به زودی طرح ساخت یک مجموعه در مدارهای پایین را که اساس تحقق پروژه ماه و در آینده پروژه مریخ است به دولت اعلام خواهیم کرد." وی بزرگترین مشکل موجود در ارتباط با افزودن به طول عمر ISS را متقاعد کردن دیگر کشورهای عضو (15 کشور عضو در این پروژه) در ادامه دادن به تامین بودجه  این پروژه دانست.