گروه بورس: هیات پذیرش اوراق بهادار دیروز به وعده خود عمل کرد و پیش‌شرط‌های 7 ماده‌ای‌‌اش را برای ورود بانک ملت به بازار سهام به اطلاع مشتریان تالار حافظ رساند.

به این ترتیب بانک ملت موظف شد در کوتاه‌ترین فاصله زمانی با درج اطلاعات مربوط به تطابق متوسط عمر تسهیلات و منابع، درصد مطالبات معوق و سررسید گذشته به تسهیلات اعطایی، نرخ هزینه پول و حاشیه‌ سود سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی و درصد سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی و امیدنامه خود را به روز کند.

به جز این، نخستین بانک دولتی بورس وظیفه دارد اقدامات انجام شده و برنامه‌های اجمالی خود را درخصوص رفع تکالیف مجمع عمومی عادی سالانه شرکت برای تصویب حساب‌های سال 86 در امیدنامه افشا کند و اطلاعات مربوط به اجرای برنامه جامع عملیاتی ارائه شده به بورس در یکسال گذشته را در امیدنامه‌ مورد تاکید قرار دهد.

هیات پذیرش در ادامه بانک ملت را مکلف کرده تا تعهد شرکت مبنی بر اخذ تأییدیه بانک مرکزی درخصوص رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین‌شده را تا قبل از درج و  حداکثر تا پایان سال، به بورس ارائه کند.

به این ترتیب درصورت درج نام بانک قبل از پایان سال 87، بخش‌های مهم گزارش بازرس قانونی درخصوص عدم‌رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی به همراه پاسخ شرکت در این خصوص توسط بورس بررسی و درصورت نیاز در امیدنامه افشا خواهد شد.

از سوی دیگر تعهد شرکت مبنی بر اخذ اظهارنظر حسابرس مستقل بانک درخصوص مطلوب بودن سیستم اطلاعات حسابداری و کفایت سیستم کنترل داخلی هم باید حتی‌الامکان تا قبل از درج و حداکثر تا پایان سال، به بورس ارائه شود.

دست آخر اینکه بانک ملت وظیفه دارد پس از درج نماد روی تابلوی معاملات نسبت به عرضه‌ حداقل 20 درصد از سهام شرکت در عرضه‌ اولیه، طبق نظر شرکت بورس و با توجه به شرایط بازار اقدام کند.

هیات پذیرش هشدار داده درصورت عرضه‌ سهام به میزان کمتر از درصد تعیین شده، بورس پذیرش سهام بانک را در تابلوی مربوطه انجام نخواهد داد.

به هرحال با توجه به همه آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد بورس در مقابل اصرار سازمان خصوصی‌سازی‌ به عرضه سهام بانک ملت، آخرین تلاش‌های خود را به کار بسته تا صورت‌های مالی و امیدنامه نخستین بانک دولتی بازار سرمایه از بیشترین میزان شفافیت برخوردار باشد یا دست کم با اعلام پیش‌شرط‌های خود، نواقص صورت‌های مالی شرکت تازه وارد را به اطلاع سهامداران برساند تا آنها با چشم باز و آگاهی از ریسک‌های احتمالی برای خرید دست به جیب بشوند.

به عبارت دیگر، ظاهرا بورس در نظر دارد از تکرار تجربه مخابرات ودیگر شرکت‌های اصل‌44 در بورس خودداری کند؛  البته اگر سازمان خصوصی‌سازی‌ دست از اصرار بر عرضه سهام بانک ملت آن هم تحت هر شرایطی بر دارد و نسبت به شفاف‌سازی‌ اطلاعات اهتمام بیشتری به خرج دهد؛

چون آن‌طور که کارشناسان بازار می‌گویند متولی واگذاری برای اجرای تعهدات 3 هزار میلیارد تومانی خود در بودجه 87 عزم خود را جزم کرده تا به هر نحو ممکن سهام بانک ملت را در بورس تهران به حراج بگذارد.

سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌داند بعد از تکمیل تعهدات امسال نوبت به وظایف سال88 خواهد رسید که احتمالا این سازمان را موظف می‌کند با فروش سهام شرکت‌های دولت 5‌هزار میلیارد ریال دیگر به خزانه واریز کند.

به‌هر صورت سهام بانک ملت چهارشنبه این هفته به بورس تهران معرفی خواهد شد، اما با استناد به گفته‌های غلامرضا حیدری کرد زنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ با توجه به پیش شرط‌های هیات پذیرش عرضه اولیه به زمان دیگری موکول می‌شود.

کرد زنگنه با اشاره به برنامه واگذاری سهام بانک ملت گفت: اخیرا با توجه به رکود بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌ مجددا کار واگذاری شرکت‌های بزرگ از جمله بانک‌ها را شروع کرده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: بیمه البرزهم به‌عنوان نخستین شرکت بیمه‌ای به‌زودی در بورس عرضه خواهد شد.

عرضه سهام بانک ملت، هفته آینده

غلامرضا خلیل ارجمندی، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس به ایرنا گفت: براساس صورتجلسه‌های گذشته،  قرار بود درصورت اجرای بندهای مورد نظر برای واگذاری سهام بانک ملت، سهام این بانک 23 بهمن ماه (چهارشنبه) در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما عرضه سهام در روز بین تعطیل چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛

بنابراین زمان واگذاری به روز دیگری موکول شد.  ارجمندی افرود: با توجه به روند طی شده، سهام بانک ملت به‌طور حتم در هفته آتی در بورس عرضه می‌شود.