گروه بین‌الملل: انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی، کنست، در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، استقبال رای دهندگان از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه‌ برگزاری، ضعیف بوده است.

5میلیون و 300هزار نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات اعلام شده بودند. پارلمان رژیم صهیونیستی 120کرسی دارد که 34حزب برای کسب آن رقابت کردند.

اهمیت این انتخابات از این روست که نمایندگان اکثریت پارلمان براساس قانون این رژیم، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای یک دوره 4ساله برمی‌گزینند.

براساس نظرسنجی‌هایی که هفته گذشته انجام شد، حزب دست راستی لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، در جایگاه اول و حزب میانه کادیما، به ریاست تزیپی لیونی وزیر خارجه کنونی، در جایگاه دوم قرار دارند.

هر کدام از احزاب که حداقل 2درصد از آرا را به‌خود اختصاص دهند، به کنست راه می‌یابند. در رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ حزبی نتوانسته است اکثریت مطلق را به‌خود اختصاص دهد و از این‌رو همواره در این رژیم ائتلاف پارلمانی شکل می‌گیرد.

بنابر قانون، باید یک هفته پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی پس از رایزنی با احزابی که به پارلمان راه یافته‌اند، رئیس یکی از احزاب - معمولا حزب اول - را موظف به تشکیل دولت کند.

انتخابات روز گذشته یک سال زودتر از زمان موعود برگزار شد. دلیل آن نیز استعفای ایهود اولمرت نخست‌وزیر کنونی به‌علت دست داشتن وی در مفاسد اقتصادی بود. لیونی جانشین وی در حزب کادیما نیز نتوانست در موعد مقرر دولت جدید را تشکیل دهد.

لیونی و حزب کادیما با انتقادات و مشکلات ناشی از بحران‌های ایجاد شده در دوران نخست‌وزیری ایهود اولمرت از جمله شکست در جنگ 33روزه با حزب‌الله لبنان و جنگ 22روزه غزه روبه‌رو هستند.

براساس نظرسنجی‌ها، اسرائیلی‌ها به‌دنبال رای دادن به گروهی هستند که بیش از دیگران به تقابل با حماس و گروه‌های جهادی فلسطینی بپردازد.

بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب راستگرای لیکود، در جریان تهاجم 22 روزه رژیم صهیونیستی به غزه، با ناکافی دانستن اقدامات دولت حزب کادیما اعلام کرد که اگر لیکود قدرت را در دست داشت و او نخست‌وزیر بود تا نابودی کامل غزه پیش می‌رفت و تعداد تلفات فلسطینی‌ها و سرزنش‌های جهانی او را نمی‌ترساند.

انتظار می‌رود حزب کارگر به ریاست ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به‌رغم فرماندهی وی در حمله‌ اخیر این رژیم به غزه با شکست سختی روبه‌رو شود. ایهود باراک تصور می‌کرد با حمله به غزه بتواند آرای بیشتری را به نفع خود جلب کند، اما نظرسنجی‌ها نشان داد که وی از چنین اقبالی برخوردار نیست و در جایگاه چهارم قرار دارد.

حزب بسیار افراطی« اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن با کسب رده سوم در نظرسنجی‌ها پیش از حزب کار قرار دارد. احزاب شاس و میرتس هم  در رده‌های بعدی اقبال صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند.

درهمین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در واکنش به برگزاری انتخابات کنست در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد: پیروز این انتخابات هر کس که باشد، فرقی به حال این جنبش نمی‌کند و تغییری در وضعیت این جنبش با اسرائیل به‌وجود نخواهد آورد.

با این حال به‌نظر می‌رسد رقابت نزدیک دوحزب کادیما و لیکود سبب شود که هیچ‌یک از این دو حزب نتوانند بلافاصله پس از انتخابات دولت تشکیل دهند؛ چرا که این نزدیکی آرا، مانع از رسیدن این دوحزب به اکثریت کرسی‌های پارلمان می‌شود. از این‌رو شانس احزاب کوچک‌تر حاضر در انتخابات برای تشکیل دولت ائتلافی زیاد شده است.

روز گذشته همچنین خبر رسید که در شهر ام‌الفهم، شهروندان عرب اسرائیلی با پلیس این رژیم درگیر شدند. این در حالی است که در 24ساعت گذشته تدابیر امنیتی شدیدی در سرزمین‌های اشغالی اتخاذ شد و تمام گذرگاه‌های این مناطق در کرانه باختری و نوار غزه به‌استثنای گذرگاه ارز، بسته بود