کریم اعظمی: ادواردو مانوئل مارتینیو وینگادا، سرمربی پرتغالی پرسپولیس بامداد دوشنبه وارد تهران شد تا به طور رسمی هدایت سرخپوشان پایتخت را بر عهده بگیرد.

مسئولان پرسپولیس در شرایطی تصمیم به ایجاد تغییر در کادر فنی گرفتند که این تیم روز جمعه در یک بازی سخت و حساس مقابل استقلال صدرنشین لیگ برتر قرار خواهد گرفت. شرایط بحرانی پرسپولیس کفه ترازو را به نفع استقلال سنگین‌تر می‌کرد ولی حضور وینگادا شاید معادلات بازی روز جمعه را تا حدود زیادی پیچیده کند. هر چند استقلالی‌ها از لحاظ فنی در وضعیت بهتری قرار دارند ولی پرسپولیسی‌ها هم امیدوارند که با شوک حاصل از تغییر کادر فنی در این بازی سنتی نتیجه بگیرند.

 قرارداد 18 ماهه امضا شد

سرمربی 55 ساله پرسپولیس با ورود به ایران و پس از مراسم معارفه عصر روز دوشنبه  کار خود را با این تیم آغاز کرد. او  با حضور در محل تمرین پرسپولیس به بازیکنان این تیم معرفی شد، البته وینگادا در اولین جلسه تمرینی فقط کنار زمین ایستاد و افشین پیروانی تیم را تمرین داد. وینگادا از روز گذشته به طور رسمی فعالیتش را آغاز کرد تا تیمش را آماده بازی روز جمعه کند. آخرین خبر از روند تمرینات پرسپولیس هم این است که شاید سرخپوشان با تشخیص سرمربی، دو جلسه تمرینی قبل از بازی با استقلال  را بدون حضور خبرنگاران و تماشاگران برگزار کنند. 

مشخصات کامل بازیکنان پرسپولیس با درخواست وینگادا در اختیار کادر فنی جدید قرار گرفت. در ضمن وینگادا و دستیارانش برای بررسی بیشتر وضعیت بازیکنان، از باشگاه مشخصات کامل آنها را دریافت کردند. بر همین اساس  مشخصاتی مانند وزن، قد، پست، مشخصات فردی و عملکرد بازیکنان در لیگ برتر و جام حذفی در اختیار مربی پرتغالی قرار گرفت. وینگادا از وضعیت تعداد ملی‌پوشان پرسپولیس و همچنین از آخرین شرایط محسن خلیلی باخبر شد.

مدت قرارداد وینگادا با باشگاه پرسپولیس یک سال‌ونیم است، به طوری‌که پس از توافق طرفین در پایان فصل هشتم لیگ‌برتر قرارداد به مدت یک‌سال دیگر تمدید می‌شود.

نکته قابل توجه، حضور دو مربی پرتغالی در کادر فنی پرسپولیس است. کاروالیو مربی است که در مورد مسائل فنی به وینگادا کمک خواهد کرد و یک مربی بدنساز هم بامداد روز گذشته وارد تهران شد. وینگادا که همراه با کاروالیو دستیار پرتغالی‌اش وارد ایران شد، یک مربی بدنساز هم به کادر فنی پرسپولیس اضافه کرد. اسم این مربی 33 ساله اورلاندو کاسدا است که سابقه کارکردن در تیم بوآویشتا را هم دارد، او به زودی با پرسپولیس قرارداد خواهد بست.

با حضور مربی بدنساز پرتغالی در پرسپولیس، وضعیت پرویز کماسی در این تیم مبهم است. هرچند وینگادا گفته که فعلا کسی از اعضای کادر فنی حذف نمی‌شود ولی این احتمال وجود دارد که همکاری کماسی با پرسپولیس به پایان برسد. در ضمن نعیم سعداوی هم وضعیتی مشابه با کماسی دارد ولی وینگادا فعلا تصمیم خاصی نگرفته است. البته آخرین اخبار از پرسپولیس به برنام‌های وینگادا برای شهرآورد برمی‌گردد. گویا این مربی پرتغالی برای مقابله با استقلال تاکتیک های خاصی را در نظر دارد.

انصاری‌فرد: استقلال را می‌بریم

مدیرعامل پرسپولیس امیدوار است که این تیم  با وینگادا به موفقیت‌های بزرگی برسد. عباس انصاری‌فرد می‌گوید:‌ «وینگادا مربی بزرگی است و ما امیدواریم با این مربی به موفقیت‌های بزرگی در تیم پرسپولیس برسیم. قرارداد این مربی یک‌ونیم ساله است اما مشروط؛ مشروط به این معنی که اگر تا پس از پایان لیگ امسال یا حتی در مقاطعی از لیگ سال آینده احساس کردیم این مربی به کار پرسپولیس نمی‌آید و شرایط خوبی در این تیم ندارد می‌توانیم با او قطع همکاری کنیم.»

وی پیرامون بازی مقابل استقلال می‌گوید: «قبلا هم گفته‌ام ما تیم استقلال را شکست می‌دهیم و اکنون هم این مسئله را تکذیب نمی‌کنم. امیدوارم این مهم با بازی خوب بازیکنان و تدابیر ویژه کادر فنی و همچنین حمایت هواداران حاصل شود. شرایط خوبی داریم و تمرینات به طور منظم و منسجم برگزار می‌شود که امیدواریم بدون هیچ‌گونه مشکلی تا پیش از بازی با استقلال چنین وضعیتی داشته باشیم.»

انصاری‌فرد که به عنوان سخنگوی باشگاه پرسپولیس انتخاب شده، می‌گوید: «به هرحال تصمیم گرفتیم به خاطر اینکه دسترسی مدیرعامل به اطلاعات و اخبار بیشتر است، بنده سخنگوی باشگاه باشم. این بدان معنی نیست که بخواهیم کسی را برکنار کنیم، فرخزادی سخنگوی قبلی باشگاه هم خود به این نتیجه رسید که بنده به خاطر بیشتر در جریان بودن مسائل پرسپولیس سخنگوی باشگاه باشم. »

وینگادا: امیدوارم استقلال را ببریم

وینگادا که در آستانه بازی حساس مقابل استقلال امیدوار است تیمش3 امتیاز را کسب کند، می‌گوید: «من به تازگی کارم را شروع کرده‌ام و در اولین جلسه تا حدودی با بازیکنان آشنا شدم. البته باید بگویم که برای آشنایی کامل نسبت به شرایط پرسپولیس و وضعیت فوتبال ایران احتیاج به زمان دارم ولی مطمئن باشید به زودی خودم را با فوتبال ایران تطبیق خواهم داد. در ضمن پیوسته با افشین پیروانی یکی از مربیان تیم جلسه می‌گذارم و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنیم.»

این مربی پرتغالی در مورد قبول هدایت پرسپولیس در شرایطی که این تیم وضعیت چندان خوبی ندارد، می‌گوید: «من روی این پیشنهاد به خوبی فکر کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام به ایران بیایم. به هرحال مربیگری در هر تیمی سختی‌های خاص خودش را دارد، حتی اگر بهترین بازیکنان را هم در اختیار داشته باشیم. به نظر من پرسپولیس یکی از تیم‌های مطرح فوتبال آسیاست و تلاش خواهم کرد تا این تیم را به موفقیت برسانم.»

وینگادا در پاسخ به این سئوال که آیا قصد دارید بعضی از مربیان پرسپولیس را کنار بگذارید، می‌گوید: «من در حال حاضر به بازی روز جمعه فکر می‌کنم و در این مورد بهتر است در آینده حرف بزنیم. فعلا هیچکس از کادر فنی پرسپولیس حذف نخواهد شد. در ضمن این را هم باید بگویم که همیشه باید برای موفقیت یک کار گروهی صورت بگیرد و من فکر می‌کنم من به تمامی اعضای فعلی کادر فنی احتیاج دارم.»

وینگادا در خصوص بازی حساس پرسپولیس مقابل استقلال می‌گوید: «در این مدت کوتاهی که در ایران بوده‌ام، متوجه شدم که این بازی مهمترین مسابقه لیگ کشور شماست و هر دو تیم طرفداران زیادی دارد. اهمیت این مسابقه را درک می‌کنم، به طور حتم بازی سخت و حساسی خواهد بود ولی امیدوارم 3 امتیاز را بگیریم تا هواداران پرسپولیس خوشحال شوند.»