ارزیابی قیمت سکه بهار آزادی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، بیانگر روند نسبتا منفی آن است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی در فروردین در اوج خود قرار داشت و حتی به بالای 230 هزار تومان هم رسید. پس از آن به‌تدریج از قیمت سکه کاسته شد و در اواسط اردیبهشت قیمت آن به کمتر از 200هزار تومان سقوط کرد اما دوباره روند صعودی به‌خود گرفت. از اوایل مرداد‌ماه، دوباره کاهش قیمت سکه شروع شد و دوباره قیمت‌های کمتر از 200هزار تومان را تجربه کرد.

اواخر شهریور و اوایل مهر ماه سکه دوباره جهش قیمت داشت و از 210هزار تومان هم بیشتر شد. ولی تقریبا در تمام 3ماهه پاییز، قیمت سکه کمتر از 200هزار تومان بود و از اواسط دی‌ماه سکه از مرز 200هزار تومان فراتر رفت و در روزهای اخیر نیز چند هزار تومان بالاتر از 200هزار تومان مبادله می‌شود. در سال‌جاری، بالاترین قیمت سکه در روز 8فروردین رخ داد که به 232هزار تومان رسید. کمترین قیمت سکه نیز 23آبان بود که به 186هزار تومان رسید. با مقایسه بالاترین و کمترین قیمت فروش سکه در سال‌جاری تاکنون می‌توان گفت سکه، امسال 46هزار تومان نوسان قیمت داشته است.

بازار طلا تکان خورد

با وجود روند کاهشی قیمت طلا و سکه در روز‌ نخست هفته جاری قیمت سکه افزایش نسبی را شاهد بود.در این هفته حتی کاهش 16دلاری قیمت جهانی طلا نسبت به هفته‌ گذشته نیز نه تنها تاثیر کاهشی بر بازار داخل نداشت بلکه قیمت‌ها افزایش نیز یافت.همانطور که پیش از این نیز فعالان بازار طلا پیش‌بینی کرده بودند، با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر، بازار طلا و سکه تهران تا حدی از رکود خارج شده و افزایش تقاضا را شاهد بود. به همین دلیل با وجود کاهش قیمت جهانی هر اونس طلا از 927 به 911 دلار، در این هفته قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید 2500 تومان، نیم‌سکه 2300 تومان و ربع سکه 1800 تومان افزایش داشت.

گرچه با بررسی قیمت جهانی، مشخص می‌شود که قیمت‌های طلا در بازار داخلی هنوز پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است که علت این امر نیز در رکود طولانی مدت بازار طلا و سکه در کشورمان نهفته است. با این روند فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت‌ها مطابق قیمت جهانی شود. البته اگر تقاضای نامعقولی در بازار به‌وجود نیاید که باعث افزایش کاذب قیمت شود.

بر همین اساس طی روز شنبه هفته جاری در بازار تهران، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید 205 هزار و 500 تومان، نیم‌سکه 105 هزار و 800 تومان و ربع سکه 54 هزار و 800 تومان بود و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز به 20هزار و 550 تومان رسید.

همچنین اگر چه انتظار می‌رفت تا در روز یکشنبه این هفته نیز به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز ثابت بماند اما در این روز واکنش سکه و طلا در بازار داخلی افزایشی بود به‌نحوی که قیمت هر مثقال طلای 17 عیار در این روز با 500 تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته به 89 هزار و 500 تومان رسید. یک گرم طلای 18 عیار (بدون اجرت ساخت) نیز با 120تومان افزایش 20 هزار و660 تومان و یک مثقال طلای18عیار 95 هزار و 210 تومان معامله شد.