به گزارش همشهری آنلاین، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد تاثیر توسعه شبکه مترو بر صرفه جویی در سوخت، بنزین و... گفت: بررسیها نشان داده است که با توسعه مترو، ۸۸ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۹۹ هزار میلیارد ریال در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، ۹۶ هزار میلیارد ریال در هزینه اتلاف وقت مسافران، ۴۰ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تصادفات، ۴۷ هزار میلیارد در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری صرفهجویی میشود.
او با بیان اینکه این اعداد عجیب ناشی از توسعه شبکه مترو در شهر تهران است، افزود: به همین دلیل است که مدیریت شهری فعلی، توسعه و تکمیل مترو را مورد توجه قرار داده است و به همین دلیل هم برنامه دقیقی برای توسعه مترو در سال جدید لحاظ شده و حدود ۲۷هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای این مهم در نظر گرفته شده است؛ البته بدون شک توسعه و نوسازی مترو نیازمند حمایتهای دولت است.
هرمزی در ادامه گفت: جای امیدواری دارد که رئیسجمهور شخصا به مسئله ورود پیدا کرده تا پرداخت مبلغ اولیه برای تامین ۶۳۰ واگن خارجی از طریق فاینانس صورت پذیرد و یا تأمین اعتبار مالی تکمیل پروژه متروی تهران- پرند و پرداخت سهم متروی پرند از بودجه سالیانه کشور در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بنابر مصوبه شورایعالی ترافیک، میبایست ایستگاههای شبکه متروی پایتخت با احتساب ۴ خط جدید به ۳۳۰ ایستگاه و طول مسیر شبکه مترو به ۴۹۰ کیلومتر برسد، گفت: با افتتاح ایستگاههای اخیر، هم اکنون ۱۴۹ ایستگاه مترو در تهران وجود دارد. این در حالی است که به موجب افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در این ۲ خط، گشایشهای قابل توجهی در روند سرویسدهی خطوط ۶ و ۷ به شهروندان پایتخت صورت خواهد پذیرفت بهگونهای که ظرفیت مسافرپذیری و جابجایی مسافران در خط ۶ حدود ۴برابر افزایش مییابد.
هرمزی با بیان اینکه برای افتتاح این ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید به همراه آماده سازی ۱۱ کیلومتر مسیر تونلی، مبلغی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان در بخشهای ساختمانی و تجهیزاتی هزینه شده که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی کار آسانی نبوده است، در مورد برنامه های سال جدید گفت: برنامه ما برای سال ۱۴۰۲ افتتاح حداکثری ایستگاههای باقیمانده خطوط ۶ و ۷ و همچنین رفع نواقص ایستگاههای در حال بهرهبرداری است.
وی با بیان اینکه این مهم با تزریق به موقع منابع مالی امکان پذیر است، بگونهای که حتی میتوان شاهد افتتاح ۱۳ ایستگاه دیگر فقط در خط ۶ طی سال ۱۴۰۲ باشیم، در مورد سرانجام ساخت قطار ملی، گفت: با همت نیروهای داخلی، اقدامات مهمی در آزمایشهای موفقیتآمیز قطار ملی با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد رخ داد و این زیرساختی است که امیدوارم سال آینده روی ریل خدمترسانی قرار گیرد و تولید انبوه ۱۵ رام از آن دنبال میشود.