به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بیبیسی، پاریسیها به ممنوعیت اجاره اسکوترهای برقی در این شهر رأی دادهاند که این کار ضربهای به اپراتورهای اسکوترهای اشتراکی میزند، اما برای فعالان مدنی که ایمنی جادهای برای آنها اهمیت دارد، یک پیروزی به حساب میآید.
این همهپرسی در واکنش به افزایش تعداد مجروحان و کشتهشدگان اسکوترهای الکترونیکی در پایتخت فرانسه برگزار شد.
پاریس یکی از نخستین شهرهایی بود که وسایل نقلیه الکتریکی را پذیرفت اما منتقدان این وسایل، مدعی هستند که این وسایل بیشتر از فایده، ضرر دارند. نگرانی فزایندهای در مورد نحوه رانندگی برخی از مردم با اسکوترها وجود داشت که همین امر موجب جمعآوری این وسیله نقلیه الکترونیکی از سطح شهر پاریس شد. اما اپراتورهای اسکوترهای الکترونیکی استدلال میکنند که وسایل نقلیه، سهم کمی از تصادفات رانندگی در شهر را به خود اختصاص میدهند.
استارتآپهایی که برای این امر تشکیل شدهاند، در حقیقت بیشتر روی مزایای این فناوری متمرکز هستند. استفاده از کلاه ایمنی در زمان استفاده از این وسایل نقلیه یکی از مهمترین اصولی است که باید توسط راننده رعایت شود که برخی از افراد، ممکن است از آن سرپیچی کنند. مزیت اصلی و مهم اسکوتر اشتراکی «داکلس» این است که در هر مکانی قابل استفاده بوده و فرد میتواند پس از آزادکردن آن از طریق اپلیکیشن، پس از طی مسافتی در هر جایی که خواست آن را پارک کند. در مسیرهای پر ترافیک نیز به جای وسایلی مانند موتور و دوچرخه کارایی بسیاری دارد.
قوانین جدیدی در سال ۲۰۱۹ گذاشته شده که از جمله آنها الزام به پوشیدن لباسهایی با دید بالا و رعایت قوانینی نظیر رانندگی نکردن برخلاف جریان ترافیک که با جریمهای معادل ۱۳۵ یورو و تا ۱۵۰۰ یورو برای تجاوز از سرعت مجاز است.
البته یکی دیگر از معضلاتی که منجر به رأی مثبت بر جمعآوری اسکوترهای برقی در پاریس شده است، برهم زدن نظم عمومی شهر و پیادهروها بود. ممنوعیت پارک اسکوترهای داکلس در پیادهروها با وجود تهدید جریمه ۳۵ یورویی همچنان با بیتوجهی مردم ادامه داشت.