فرض کنید پس از یک روز پرمشغله و شلوغ به خانه بازگشته و قصد استراحت دارید، اما همین که چشمانتان را روی هم می‌گذارید صدای وزوز آزاردهنده‌ای در گوشتان می‌پیچد و پس از آن احساس دردناک گزیده شدن. در این لحظات چه احساسی دارید؟

به گزارش همشهری آنلاین، نیازی به پاسخ نیست؛ همه ما بارها این مزاحمان را تجربه کرده و خوب می‌دانیم که وجود آزاردهنده‌شان چه حسی دارد، احتمالا خلاصی از دست یک حشره کوچک مزاحم کار خیلی سختی نباید باشد. اما بیایید خودتان را در موقعیتی تصور کنید که ارتشی عظیم از هزاران هزار حشره به شما حمله‌ور شوند، احتمالا مقابله با این همه حشره چندان آسان نخواهد بود. در این قسمت با ۱۰ حمله باورنکردنی و مخرب حشرات که باعث وارد آمدن صدمات و ویرانی بسیار شده است، آشنا می‌شویم.

حمله لیسه‌های لیزابه ساز

در سال ۲۰۰۹، خودرویی در شهر روتردام هلند، شبانه مورد حمله هزاران هزار کرم شب پره قرار گرفت، فردای آن شب، مالک خودرو در حالی آن را یافت که کرم‌ها تقریبا به طور کامل با لیزابه‌های لزج خود، پوششی تهوع‌آور روی خودروی او برجای گذاشته بودند. این کرم‌ها که در ابتدا به طور کامل یک درخت در پارک داچ سیتی را پوشانده بودند، گویا شب هنگام، تصمیم به جابه‌جایی گرفته و پارکینگی در آن محل را انتخاب کرده و روی یکی از خودروهای پارک شده در آنجا نقل مکان کرده بودند.

از آنجا که همه جانوران روش دفاعی خاصی برای محافظت از خود دارند این کرم‌ها نیز قبل از پیله بستن، برای در امان ماندن از حمله زنبورها و پرندگان، با تارهای لزج خود، شبکه‌ای به هم پیوسته و بزرگ روی سطحی که در آن مستقر هستند می‌سازند. کرم‌ها، پس از گذشت ۴ هفته، تبدیل به شب پره می‌شوند و پس از آن دیگر از حمله لیسه‌ای خبری نیست! اما سئوال اصلی اینجاست که صاحب بداقبال خودرو، برای رهایی کامل از تور تهوع‌آور چسبنده چندین بار به کارواش مراجعه کرده است؟

یورش عظیم ملخ‌ها

در بهار ۲۰۱۴، بزرگترین و هولناک‌ترین یورش ملخ‌های وحشی در شهر آلبوکرکی در نیومکزیکو رخ داد. این یورش به حدی گسترده بود که آسمان این منطقه تیره شد.

«پروفسور دیوید ریچمن» مدرس دانشگاه نیومکزیکو در این باره معتقد است که در زمستان گذشته سرما و یخبندان زمستانی در نیومکزیکو به اندازه‌ای نبود که تخم ملخ‌ها را از بین ببرد و به دلیل هوای معتدل، تخم‌ها زنده مانده‌اند.

حشرات پول‌خوار 

پیش از این شنیده بودیم که انسان‌ها حرص پول دارند اما اینکه حشرات هم برای پول حرص بزنند واقعا نوبر است. در سال۲۰۱۱، در یکی از بانک‌های شهر لاکنوی هند زمانی که کارمند بانک برای برداشتن اسکناس، در گاوصندوق فولادی بانک را گشود با صحنه‌ای باورنکردنی روبه‌روشد. ارتش بزرگی از موریانه‌ها درون گاوصندوق قدیمی بانک، مهمانی بزرگی راه انداخته و ۱۰ میلیون روپیه نقد را نوش جان کرده بودند!


کارمند بانک در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفت: «واقعا جای سئوال دارد که چگونه و از کجا، این همه موریانه وارد گاوصندوق فولادی حفاظت شده بانک شده و این مشکل را به بار آورده‌اند.»

پوشش دست دوز حشرات

در سال ۲۰۰۶ حشره شناسان متوجه اتفاقی عجیب و نادر شدند. ماجرا اینگونه بود که گونه‌ای از حشرات با تارهای خود چیزی شبیه به ژاکتی زرد رنگ به وجود آوردند و با آن تمامی سطوح انبارهای قدیمی منطقه و خانه‌های خالی در جنوب آلاباما را پوشاندند.

حشره‌شناسان درباره این پدیده معتقد بودند که احتمالا این اتفاق می‌تواند به این علت باشد که ملکه‌های این حشرات، برای گسترش قلمروشان، حشرات کارگر را مجبور به ساختن تورهای زردرنگ عظیم کرده‌اند تا با بزرگتر شدن قلمروشان بتوانند هرکدام در منطقه‌ای جداگانه فرمانروایی کنند.

به هر حال دلیل این پدیده هر چه بود، باعث ساخته شدن تورهای خیلی بزرگ از تار حشرات شده بود. اندازه یکی از این تورهای غول‌آسای کشف شده در زیرزمین یک خانه، ۱۵۲ در ۱۲۰ سانتیمتر گزارش شده است.  یکی از مستندترین گزارش‌ها درباره این پدیده، گزارش  «دکتر چارلز ری» - حشره شناس آلبامایی- است که از پوشانده شدن سطح داخلی یک خودروی شورلت از تور این حشرات، خبر داده بود.

گردباد حشرات

هجوم گردبادهای وحشی را اگر هم به چشم ندیده باشیم، احتمالا بسیاری از ما، آن را در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌ایم، اما گردباد حشرات، یکی از نادرترین بلایای طبیعی است.  در سال۲۰۱۱، ابری تیره از پشه‌های مردابی همچون گردبادی وحشی به ناگاه تمام مزارع ذرت منطقه آیوا آمریکا را دربرگرفتند.

فیلم‌های کوتاه ضبط شده از این ابر حشرات، که «باگنادو» و یا «گردباد حشره» لقب گرفته است، به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و تبدیل به داغ‌ترین خبر آن روزها شد. با آنکه شنیدن نام «باگنادو» در لحظه اول پدیده‌ شوم و ویران کننده‌ای را در ذهن تداعی می‌کند اما لازم است بدانید که برخلاف نام گول زننده‌اش، این حشرات مردابی بسیار بی‌آزار بودند.

گفتنی است که حشره‌شناسان این گردباد حشرات را به پشه‌های نر درحالت باروری نسبت داده‌اند. طبق اظهارات حشره‌شناسی به نام جو کیپر از موزه تاریخ طبیعت ویرجینیا: «حشرات نر پس از لقاح با حشرات ماده می‌میرند و پس از مدت زمان کوتاهی روی زمین می‌افتند.»

هجوم حشره‌ها 

در سال ۱۹۵۷، هستینگز در مینه سوتا، اتفاقی بسیار عجیب و باورنکردنی از حمله نوعی حشره به نام «فیش فلای» را تجربه کرد. هجوم این حشرات به جاده‌ها در آن سال، باعث تصادفات رانندگی و صدمات بسیار در خیابان‌ها و جاده‌های آن منطقه شد.

درنتیجه هجوم میلیون‌ها فیش فلای، سطح آسفالت، ۷۶ سانتیمتر بالا آمده و با لیز شدن جاده، عبور و مرور برای ماشین‌ها غیرممکن شد. با گذشت زمان و رسیدن پلیس و تیم‌های امدادی، جاده از حشرات پاک شده و عبور و مرور برای ماشین‌ها ممکن شد. اعضای تیم امدادی با تلاش یک ساعته و با هل دادن ماشین‌ها از میان تلی از حشرات، موفق به باز کردن مسیر شدند.  

ارتش سوسک‌های سرگردان

سرگردانی هزاران سوسک در ساحل طلایی استرالیا باعث صدمه و آسیب دیدگی شدید یک دوچرخه سوار شد. «کن تومکین» ۶۱ ساله که پس از این اتفاق در بیمارستان بستری شد، مثل همیشه مشغول دوچرخه‌سواری در اطراف ساحل بود که ناگهان با تپه‌ای بزرگ از سوسک‌های مرده در مقابل خود مواجه شد. وی در حالی که با سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت به جلو می‌راند، برای جلوگیری از برخورد با تل سوسک‌ها، ناگاه ترمز گرفت و همین امر باعث برخورد شدید با زمین و شکستگی استخوان‌های لگن، ترقوه و دنده‌های او شد. این مرد پس از این اتفاق به دلیل شدت صدمات وارد شده، ۶ هفته در بیمارستان بود.

گفته می‌شود که یک رفتگر شهرداری، برای نظافت آن منطقه از هزاران سوسک مرده، آنها را به گوشه‌ای از جاده جارو کرده بود و به شکل تلی از سوسک‌ها درآورده بود تا ماشین شهرداری بتواند به آسانی آن را منتقل کند. گفتنی است که در فیلم ضبط شده از این اتفاق در یوتیوب، مشاهده می‌شود که گروه بزرگی از سوسک‌های سیاه از چراغ‌های خیابان بالا رفته و سپس از آن بالا سقوط کرده و روی پیاده‌رو می‌افتند و درنهایت تلی از سوسک‌های مرده برجای می‌گذارند. حمله سوسک‌های فاضلاب  قبلا هیچگاه مشاهده نشده بود و همین امر باعث تعجب دانشمندان زیست‌شناس استرالیا شده است. طبق اظهارات دانشمندان، هنوز هم دلیلی منطقی برای این اتفاق وجود ندارد.

سیلی از مارها

آتشفشان خود به تنهایی پدیده‌ای وحشتناک است چرا که انواع چیزهای ترسناک مانند خاکستر، گدازه‌های آتشین و گازهای سمی که تهدیدی جدی برای جان موجودات زنده است از آن بیرون می‌ریزد، حالا تصور کنید که حمله مارها و حشرات هم به این فهرست تهدیدات اضافه شود. در سال ۱۹۰۲، کوه آتشفشان پلی در جزیره کارائیب فرانسه، با شدت زیادی شروع به فوران کرد، و این فعالیت آتشفشانی باعث آزاد شدن مقدار زیادی گاز گوگرد و خاکستر شد. علاوه بر این، فوران آتشفشان، باعث وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ در آن منطقه شد.

بدترین قسمت ماجرا اینجاست که لرزش و خاکستر ایجاد شده باعث وحشت مارهای سمی و حشرات آن منطقه و در ادامه حمله‌ور شدن سیل عظیم آنها به سمت روستاهای همجوار کوه آتشفشان و شروع فاجعه‌ای دیگر شد. متاسفانه در پی این حمله، ۵۰ انسان و ۲۰۰ حیوان کشته شدند. این ماجرا باعث شد تا کوه پلی به عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین کوه‌های آتشفشان لقب بگیرد چرا که فوران آن باعث دو فاجعه شد. زمانی که این آتشفشان فوران کرد، یکی از شهرهای نزدیک، به نام «سنت پیر» را به کلی با گدازه پوشانده و از بین برد، بنابر گزارش‌ها از ۲۸۰۰۰نفر جمعیت این شهر، تنها دو نفر توانستند جان سالم به در ببرند. به این ترتیب با فوران کوه پلی یکی از بدترین فاجعه‌های آتشفشانی تاریخ رقم خورد.

حمله زنبورهای قاتل در چین

حمله زنبورهای سرخ قاتل در سال ۲۰۱۳، باعث کشته شدن ۴۱ نفر و آسیب دیدگی ۱۶۰۰ نفر در چین شد. مسئولان استان شانکشی چین در آن سال گزارش دادند که ۵۸۳ نفر تنها در ماه جولای ۲۰۱۳ نیش این زنبورها را تجربه کرده‌اند که از این تعداد ۷۰ نفر در بیمارستان بستری شدند. بر اساس اظهارات مقامات چینی، این افراد احتمالا قربانی گزش نوعی از زنبور موسوم به «وسپای آسیایی» شده‌اند که جثه بزرگ‌تر و نیش زهرآلودتری نسبت به زنبورهای معمولی دارند.

طول این نوع از زنبورها گاهی تا بیش از ۵ سانتیمتر هم می‌رسد. محققان معتقدند دلیل حمله این زنبورها تغییر شرایط آب و هوا و گرم و خشک شدن منطقه و نیز حساسیت این زنبورها نسبت به بوی بدن انسان است. زنبور وسپا از سایر حشرات ریز تغذیه می‌کند و بعد از آن که چنگال‌های خود را در بدن قربانیان فرو می‌کند، فرزندان خود را با اجزای داخلی آنها تغذیه می‌کند.  

منبع: سرنخ. دوهفته نامه حوادث و شگفتی‌ها. شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳.

منبع: همشهری سرنخ