همشهری آنلاین: یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت که هزینه توزیع سکه طلا به عنوان عیدی بیشتر از پول نقد است.

محمدحسین مهدوی عادلی گفت: در حال حاضر سهل‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای پرداخت‌ها به ویژه پرداخت عیدی کارکنان، از طریق حساب الکترونیکی است و در صورت تبدیل این روش به توزیع سکه، هزینه بیشتری صرف فرآیند توزیع خواهد شد.

وی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به تاثیر پرداخت عیدی کارکنان به شکل سکه طلا بر بازار سکه گفت: با عرضه حجم بالایی از سکه و افزایش تعداد فروشندگان سکه، بازار سکه به بازار خرید تبدیل می‌شود که خود منجر به پایین آمدن قیمت سکه آنهم به صورت کاذب خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: کاهش قیمت سکه ناشی از شرایط مذکور سبب اجحاف حقوق کارمندانی خواهد بود که مبتنی بر نیاز اقدام به فروش سکه‌های خود خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سکه‌های بانکی فاقد وکیوم، ارزانتر از سایر سکه‌ها خریداری می‌شوند، برای حل چنین مشکلی، بانک مرکزی باید به عرضه سکه‌هایی اقدام کند که دارای بسته‌بندی و شناسنامه سکه باشند.

مهدوی عادلی با اشاره به تفاوت قیمت سکه‌ها مبتنی بر سال ضرب آنها گفت: شرایط حاکم بر بازار سکه در حال حاضر به این شکل است که سکه‌ای که مثلا در سال ۸۵ به فروش می‌رسد ارزانتر از سکه ضرب شده در سال ۸۶ است، بانک مرکزی با لحاظ اینگونه مشکلات باید روشی را اتخاذ کند که در زمان فروش سکه، حقوقی از دارندگان آن ضایع نشود.

وی با تاکید بر لزوم نظارت هرچه بیشتر بانک مرکزی بر بازار سکه و ضرورت رفع مشکلات مذکور افزود: پرداخت عیدی به صورت سکه محاسنی نیز دارد از جمله اینکه، با پرداخت عیدی کارکنان در قالب سکه طلا، همه این سکه‌ها تبدیل به نقدینگی نمی‌شود و بخشی به صورت پس انداز باقی می‌ماند که این مساله می‌تواند به نوعی از افزایش نقدینگی جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: همچنین این حرکت مانع از روند صعودی افزایش قیمت سکه در آستانه عید نوروز خواهد شد.

وی همچنین متذکر شد: نکته قابل تامل در خصوص بحث مذکور اینکه، با تبدیل واحد پول به طلا، سکه به عنوان معیار سنجش ارزش پول مبدل نشود.

مهدوی عادلی با یادآوری مشکلات انجام چنین حرکتی، بر لزوم دقت و نظارت بانک مرکزی بر روند اجرای آن و نیز بر بازار سکه و آثار اجرای آن بر بازار مذکور تاکید کرد.