تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰

همشهری‌آنلاین: شهرهای مختلف ایران اسلامی در اربعین حسینی غرق در عزا و ماتم است

در  مشهد الرضا دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی از شهرهای مختلف کشور با حضور درجوار حرم مطهر امام هشتم در چهلمین روزشهادت اسوه ایثارو شهامت حضرت امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

همچنین هیات‌های مذهبی از مساجد، تکایا و حسینیه‌های شهر مشهد با حمل پرچم‌های سیاه و عَلَم‌های عزاداری عزاداری ‌می‌کنند. آستان قدس رضوی هم به مناسبت اربعین حسینی برنامه‌های ویژه‌ای را در رواق امام خمینی حرم مطهر حضرت رضا (ع) برگزار می‌کند. این برنامه‌ها شامل قرائت زیارت اربعین، برپایی مراسم عزاداری و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت است.

همچنین تا پایان ماه صفر مراسم سخنرانی، تبیین معارف اسلامی، مرثیه سرایی وعزاداری و قرائت ادعیه دررواق بزرگ امام خمینی و مسجد جامع گوهرشاد ادامه خواهد داشت.

در شهر قم نیز معابر و خیابان‌ها‌، سر در مغازه‌ها، تکایا، حسینیه‌ها ومساجد سیاه‌پوش است و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السـلام بـا برپایی مجالس عزاداری در غم شهادت مظلومانه حماسه ساز قیام کربلا و یاران با وفایش اشک ماتم می‌ریزند.

زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت (س) هم در قالب دسته‌جات مختلف عزاداری از نقاط مختلف کشور و از تکایا و حسینیه‌های استان خود را بـرای عرض تسلیت به عمه سادات ح‍ضرت معصومه (س) و شرکت در مراسم سوگواری خامس آل عبا به حرم مطهر می‌رسانند.

مراسم عزاداری اربعین امام حسین (ع) در سایر اماکن مذهبی قم بـه ویـژه مسجد مقدس جمکران هم برپاست و سخنرانان و مداحان در آیین گرامیداشت شهدای کربلا به بیان رشادت های سـرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و نقش قیام عاشورا درحفظ اسلام و ذکر مصیبت‌های خاندان اهل بیت در صحرای کربلا و مسیر عزیمت به شام می‌پردازند. خادمان مسجد مقدس جمکران ساعت 15 (28 بهمن) به مناسبت اربعین حسینی ازحرم مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران پیاده در غم شهادت سید وسالار شهیدان عزاداری خواهند کردند.

در سایر شهرهای ایران اسلامی نیز ارادتمندان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السـلام بـا برپایی مجالس عزاداری در غم شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان  و یاران با وفایش اشک ماتم می‌ریزند