به گزارش همشهری آنلاین، آفرودبازها در ایران خانوادهی کوچکی دارند، بیشتر این افراد، به این ورزش به عنوان یک سرگرمی و تفریح صرف نگاه میکنند اما در این میان چند رانندهی کار کشتهی ایرانی وجود دارند که به خاطر مهارتشان در آفرود، تورهای جالبی برگزار میکنند. آنها با تکیه بر تجربههایشان و با استفاده از چند ماشین آفرود و تجهیزات گرانقیمت، اشخاصی را که تمایل دارند به آفرود بروند در قبال دریافت هزینه به دل بکرترین مناطق ایران میبرند و از این راه کسب درآمد میکنند.
آموزش ببینید
«احسان اصفهانی» یکی از آفرودکارهای قدیمی است که چند سال پیش به فکر این افتاد که تورهایی با ماشینهای آفرود برگزار کند: «سالهاست که در خارج از کشور، آفرودسوارها این تورها را برگزار میکنند و از این راه درآمد بالایی دارند اما این شغل در ایران نوپاست. برای اینکه با این شغل آشنا شوید پیش از هر چیزی باید بدانید که آفرود یک ورزش گروهی بسیار گرانقیمت است، اولین چیزی که باید یک آفرودکار داشته باشد ماشینی است دو دیفرانسیل که به گونهای تجهیز شده باشد که بتوان با آن به دل کوهستان، کویر و جنگل زد، بعد از اینکه خودرو را تهیه کرد باید در کنار بهترین مربیان آفرود آموزش ببیند. تعداد سفرها خیلی مهم است. فردی که میخواهد وارد این کار شود باید سفرهای آفرودی زیادی در کارنامهی کاری خود داشته باشد.»
از تورلیدر تا مسئول گروه ماشینها
یک گروه برگزارکنندهی تور آفرود احتیاج به یک لیدر، یک مسئول گردان ماشینها، یک آشپز و چندین راننده حرفهای دارد. هر کدام از این افراد نقش مهمی در برگزاری تور دارند.
تور لیدر، مدیریت کل تور و هدایت مسافران و هماهنگیهای لازم را برعهده دارد، مسئولگردان ماشینها فردی است که مانند یک فرمانده، مسئولیت هدایت ماشینها را به عهده دارد و باید در طول مسیر با بیسیم رانندهها را هدایت کند. این فرد باید اطلاعات فنی بالا و هوش خوبی در انتخاب بهترین مسیر برای عبور در موقعیتهای بحرانی داشته باشد تا در صورت پیش آمدن مشکلی برای ماشینها، بتواند به راحتی آن معضل را حل کند.
به یک تور لیدر نیازمندیم
برای برگزاری تور، احتیاج به مجوز از طرف سازمان گردشگری است و برای دریافت این مجوز برگزار کننده باید دارای کارت تورلیدری باشد: «یک تور آفرود، احتیاج به یک تور لیدر دارد.
این تورلیدر بیش از یک سال در دورههای آموزشی شرکت میکند و در این دورهها اقلیمشناسی، زمینشناسی، مدیریت بحران و... را آموزش میبیند و میتواند با در دست داشتن این کارت، مجوز برگزاری سفر آفرود را بگیرد. اگر توری، تورلیدر نداشته باشد حتما به مشکلات عمدهای بر میخورد.
اگر دربارهی مدیریت بحران بدانیم آفرود میتواند یکی از خطرناکترین سرگرمیهای دنیا باشد، پس اگر میخواهید وارد این رشته شوید و هنوز تور لیدری ندارید، دو راه پیش رو دارید یا پیشنهاد کار به یک تورلیدر خبرهی آفرود بدهید یا خودتان به کلاسهای آموزشی در سازمان گردشگری بروید و با اطلاعات و علم کافی آفرود را ادامه دهید.»
سرمایه
بعد از گذراندن این مراحل، نوبت به خرید ماشین و تجهیزات میرسد، برای خرید ماشینهای مخصوص آفرود و تجهیزات سفر آفرودی : «بهترین ماشینهای آفرود در ایران عبارتند از رونیز، لندکروز، تویوتا اف جی، هایلوکس، پاترول و... فردی که میخواهد برگزار کنندهی تور آفرود باشد باید در ابتدا چند ماشین آفرود با تجهیزات کامل آفرود از جمله چادر، کیسه خواب، ابزارآلات و... داشته باشد.»
آقای اصفهانی ادامه میدهد : «نیازی نیست که ابتدا ماشینها صفر و مدل بالا باشد بلکه شما میتوانید در مرحلهی اول با ماشینهای مدل پایین که توسط تعمیرکار برای آفرود آماده شده است کارتان را کلید بزنید یا از آفرود سوارانی که میخواهند ماشینهایشان را بفروشند، خودرو تهیه کنید، در روش دیگر شما میتوانید به دوستان آفرودباز خود که تجربهی خوبی در رانندگی و موقعیتهای بحرانی دارند پیشنهاد همکاری بدهید، به عنوان مثال من خودم گاهی اوقات مجبور میشوم به خاطر تعداد مسافران از آفرودکارهایی که به آنها اعتماد دارم بخواهم که در این تور همراهیام کنند. هر رانندهای میتواند سه مسافر را سوار ماشین خود کند و به مقصد برساند.
تعیین دستمزد رانندهها بستگی به سختی راه و طولانی بودن زمان رانندگی دارد: «گاهی هم پیش آمده که مقصد، مسیرکوهستانی بسیار خطرناکی بوده و راننده مبلغ بالایی برای همراهی ما در این مسیر گرفته است، پس باید توجه کرد که از مبلغ دریافتی از مسافران، باید مبلغی هم برای رانندهها کنار گذاشته شود.»
نقش مکان و زمان در قیمت تورها
«مسیرها با هم فرق دارند هرقدر راه صعبالعبورتر و بکرتر باشد هزینهی تور برای مسافر گرانتر است. هزینهی تور برای توریستهای خارجی با توریستهای ایرانی کاملا متفاوت است. سرویسدهی در تورهای ویآیپی با تورهای دیگر متفاوت است به همین خاطر تورهای وی آی پی آفرود گرانتر حساب میشود»
همه چیز بستگی به شما دارد
آقای اصفهانی در ادامه به این که یک فرد برگزارکنندهی تور میتواند با تبلیغات خوب و سرویسدهی مناسب، مشتریهای ثابتی برای خود پیدا کند اشاره میکند و میگوید: «لیدر، مسئولگردان ماشینها، آشپز و رانندهها هر کدام مبلغی دریافت میکنند که دستمزد هر کدام باید به دقت محاسبه شود، در نخستین تورهایم گاهی در محاسبهها اشتباه میکردم و سودی نصیبم نمیشد اما با محاسبهی دقیق، درآمد خوبی در یک تور کسب کردهام، البته در یک ماه میتوان چندین تور را برگزار کرد.»
منبع: سرنخ هفتهنامهحوادثوشگفتیها - اسفند ۱۳۹۶