گروه بورس: بعد از 6 ماه بالاخره طلسم خصوصی‌سازی‌ در بورس تهران شکست و 5درصد سهام نخستین بانک دولتی در بازار سرمایه روی میز فروش گذاشته شد.

به این ترتیب، متولی واگذاری اموال دولت در واپسین ماه سال کوشید از یک سو انتقادها از حرکت لاک‌پشتی سازمان خصوصی‌سازی‌ را کاهش دهد و از سوی دیگر، بخش دیگری از تعهدات بودجه‌ای خود را به خزانه کشور واریز کند اما همان‌طور که حرفه‌ای‌های بازار پیش‌بینی می‌کردند حراج تقریبا پر حاشیه سهام بانک ملت نه تنها رونق از دست رفته را به تالار حافظ بازنگرداند، بلکه حتی نتوانست انگیزه‌ای برای خرید سهام تازه وارد ایجاد کند به همین علت هم تا آخرین لحظات بیم آن می‌رفت که دست نیافتن به حدنصاب حجم فروش، کل عرضه اولیه روز چهارشنبه را از درجه اعتبار ساقط کند.

این خطر آنچنان جدی بود که علی سنگینیان، معاون شرکت بورس احتمال داد که صحت معامله سهام بانک ملت از سوی متولی بازار باطل اعلام شود؛ چون براساس قوانین در نخستین روز عرضه دست‌کم باید 60درصد سهام قابل معامله، به فروش برود.

او تصریح کرد: نماد معاملاتی بانک ملت از ساعت9:30 صبح باز بود و خریداران برای خرید سهام رقابت می‌کردند تا به یک قیمت منطقی از نظر فروشنده برسند. البته باید حجم تقاضاها از 60درصد عرضه سهام فراتر می‌رفت تا عرضه انجام شود اما این حجم تقاضا در بازار به چشم نمی‌خورد.

به اعتقاد سنگینیان، اکثر عرضه‌های اول به وضعیت سهام بانک ملت دچار شده‌اند. به عبارت دیگر، عرضه‌های اول بازده بالاتری در بازار دارند و بین 2 تا 3 ماه به‌طول می‌انجامد تا قیمت سهام آنها به میانگین بازار باز گردد.

به گفته معاون شرکت بورس، در هفته‌های گذشته این شرکت با توجه به نتیجه بررسی‌های دقیق تصمیم گرفته با عرضه سهام بانک ملت رونق را به بازار بازگرداند.  وی خاطرنشان کرد: ما از دولت انتظار داریم که برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی حتما شرایط بازار سرمایه را در نظر بگیرد؛ هرچند بانک ملت برای عرضه‌های بلوکی سهام مذاکراتی را با خریداران انجام داده است.

در جریان عرضه دیروز، ماجرا قدری پیچیده شد و ابتدا علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس گفت: 340‌میلیون سهم بانک ملت به بهای هر سهم 105‌تومان معامله شده اما با توجه به معامله حدود 50درصد از حجم کل عرضه اولیه، قطعیت این معامله محرز نشده و به تصمیم مدیران و مسئولان بورس و سازمان خصوصی‌سازی نیاز دارد.

با این‌همه، در آخرین دقایق، بالاخره یک نهاد عمومی دولتی یا شبه دولتی به داد فروشنده رسید و هر برگ سهم بانک ملت را که قیمتش به 40‌تومان هم رسیده و به‌واسطه چانه زنی از خطر رسته بود، 105‌تومان خرید و به غائله خاتمه داد.

دست آخر هم حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس بعد از چند ساعت پرالتهاب و برگزاری جلسه با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و رایزنی با همکاران خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: معامله 340 میلیون سهمی بانک ملت به قیمت 105 تومان قطعیت یافته است.

به هر حال، در آخرین روز بهمن ماه در حالی 655 میلیون سهم بانک ملت در تابلوی اصلی بازار اول بورس عرضه شد که به‌دلیل استقبال نکردن خریداران از قیمت‌های بیش از 100 تومانی هر سهم نخستین بانک دولتی، فقط 340 میلیون سهم آن به قیمت هر سهم 105‌تومان به فروش رسید.

اما از همه جالب‌تر اینکه بعد از فروکش کردن تب نه چندان سنگین خرید سهم تازه‌وارد، یک خبر تایید نشده دهان به دهان چرخید و نقل محفل سهامداران شد.

به این ترتیب آنطور که بعضی از اهالی بازار می‌گویند ظاهرا در شرایطی که بورس و مشتریانش چندان اشتیاقی به خرید سهام بانک دولتی از خود نشان نمی‌دادند، شرکت پس‌انداز بانک ملت وارد عمل شده و آستین‌ها را بالا زده و برای نجات عرضه اولیه، 200میلیون برگه سهم، معادل 63درصد از سهام عرضه شده را برای کارکنان بانک خریده و به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده است.