به گزارش همشهری آنلاین، سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا روز چهارشنبه درخصوص لغو مصوبه ماده ۸ قانون هوای پاک و مسائل پیرامون آن توضیح داد: پلیس راهور با کمک و همراهی سازمان محیط زیست، راهداری و وزارت کشور با جدیت در پی حذف ابلاغیه جدید و بازگشت ماده ۸ با عنوان تعیین سن فرسودگی خودروهاست.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به لغو ماده ۸ قانون هوای پاک توسط یک شخص حقیقی در دیوان عدالت اداری و با بیان اینکه پلیس نمیخواهد در بحث اینکه آیا دیوان عدالت اداری مرجعیت تصمیمگیری در خصوص باطل کردن یک قانون را دارد یا خیر، گفت: روال پیش گرفته در خصوص اجرای تعیین مرز فرسودگی و ابطال کامل مصوبه، بدون در نظر گرفتن مفاد داخل جدول قانون هوای پاک ، باعث شد یک خودرو تا مادامی که بتواند از مراکز معاینه فنی دریافت کند اجازه دارد در تمامی معابر شهری و جادهها به راحتی به تردد خود ادامه دهد.
این مقام ارشد انتظامی کشور در ادامه به مناسب نبودن زیر ساخت های مراکز معاینه فنی در تمامی کشور اشاره کرده و افزود: مراکز معاینه فنی در کشور هنوز نتوانسته است در حوزه ایمنی ترافیک در خصوص خودروها را عملیاتی و اجرا کنند بنابراین باعث شده اند تا ما با معضل بزرگ متوقف شدن آمار اسقاط خودرو در کشور مواجه شویم.
سردار حسینی تاکید کرد: وقتی یک خودرو سن فرسودگی آن تنها می تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد چطور می تواند به راحتی معاینه فنی گرفته و بگوید خودرو از لحاظ فنی سالم است، در سطح کشور تردد کند و همچنان باعث آلودگی و کاهش ایمنی شهرها شود؟
وی یکی از نکات کلیدی در قانون هوای پاک را تعیین سن فرسودگی خودروها دانست و گفت: ابلاغیه تعیین «مرز فرسودگی» عملاً فرسودگی و اسقاط خوردوها را غیرفعال و مخدوش کرد.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا افزود: با توجه به حجم بالای ورود خودرو در سال به چرخه تردد و در مقابل نداشتن هیچگونه خروجی اسقاطی چه در خصوص خودروی شخصی، ناوگان عمومی و موتورسیکلت مطمئنا باید توجه ویژهای برای لغو ابلاغیه تعیین مرز فرسودگی خودرو شویم، در غیر این صورت با حجم بالای خودروهای فرسوده و آلاینده و تردد آنها روبهرو خواهیم بود.
جانشین پلیس راهور در پایان با بیان این موضوع که ابلاغیه تعیین مرز فرسودگی خودرو سایه سنگینی بر اسقاط خودرو در کشور انداخته است، گفت: ابتدا باید زیرساختهای مراکز معاینه فنی در سطح کشور به گونهای پیش برود که تمام جوانب امر در خصوص اطمینان از سلامت فنی خودرو را پوشش دهد و پس از آن تلاش کنیم تا مصوبه گذشته با عنوان تعیین سن فرسودگی خودرو مجدد در دستور کار قرار بگیرد.
تفاوت مصوبه جدید تعیین مرز فرسودگی با مصوبه قبلی (تعیین سن فرسودگی)
آلودگی هوا در کشور مساله جدیدی نیست و حداقل در شهر بزرگ تهران و دیگر کلان شهرهای کشور چندین دهه است که مدیریت شهری و دیگر ارگانها مانند راهداری، سازمان محیط زیست و پلیس راهور را درگیر خود کرده است. اما همچنان با گذشت سالها و تلاش های گوناگون همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با این معضل بزرگ هستیم، در حالی که کشورهای جهان توانستهاند از این معضل به راحتی عبور کنند.
این شرایط و با حذف ماده ۸ قانون پاک که با شکایت یک شخص حقوقی در دیوان عدالت اداری سبب شد تا مصوبه تعیین سن فرسودگی خودرو جای خود را به تعیین مرز فرسودگی بدهد که پس از آن با مشکلات متعددی مانند توقف کامل اسقاط خودرو و تردد انواع وسایل نقلیه با آلایندگی بالا و تردد در تمامی معابر شهری و جادهای کشور است.