همشهری آنلاین، لی لا رضایی : آیا افزایش قیمت بلیت ها نیز مستقیما بر روی میزان استقبال مخاطبان از کنسرت ها تاثیر گذاشته است؟ وقتی بلیت کنسرتی ۷۰۰ هزارتومان باشد، یک خانواده چهار نفره باید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان هزینه کند با احتساب پایه حقوق یک کارمند یا کارگر مطابق با پایه دستمزد وزارت کار،این رقم یک سوم میزان حقوقشان است.
بهای جدید بلیت کنسرت
بهای بلیت کنسرت های برگزار شده با قیمت های مختلف به فروش رفتند. مروری بر قیمتهای جدید نشان میدهد که با چه پدیدهایی روبرو هستیم.
بلیت کنسرت علیرضا طلیسچی در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی: از ۲۲۰ هزار تومان تا ۶۹۵ هزار تومان و در کیش از ۳۸۰ هزارتومان تا ۷۰۰ هزارتومان به فروش رسید.
برای کنسرت ناصر زینلی در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی: از ۲۲۰ هزار تومان تا ۶۹۵ هزار تومان و در کیش از ۳۸۰هزار تا ۷۰۰ هزارتومان بلیت به فروش رسید.
کنسرت بابک جهانبخش در کیش: ۳۸۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان.
کنسرت آرون افشار در کیش: ۳۸۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان
کنسرت رضا صادقی در هتل اسپیناس پالاس: ۲۰۰ تا ۶۹۰ هزار تومان
کنسرت علی یاسینی در هتل اسپیناس پالاس: از ۲۰۰ تا ۶۹۰ هزار تومان
مسعود صادقلو در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی: از ۲۰۰ تا ۶۹۰ هزار تومان.
با این شرایط صاحب نظران درباره تاثیرافزایش بهای بلیت بر میزان استقبال مخاطبان چه می گویند؟
ریزش مخاطب نداشتیم
بهنام محمدی تهیه کننده و مدیر برنامه در عرصه موسیقی در این باره می گوید: « قطعاً قیمت بلیط کنسرت ها باید بالا می رفت، چون در کشور ما درصد تورم به قدری بالا بوده که اگر قیمت بلیط کنسرت بالا نمی رفت، به سختی می شد از پس هزینه ها بر آمد. »
وی با مقایسه قیمت ها و افزایش نرخ تورم در سالهای اخیر گفت : «با در نظر گرفتن اینکه یک خودرو یا حتی یک کیلو میوه طی این مدت چقدر درگیر تورم شده است، می توانیم حدس بزنیم که کنسرت ها نیز شامل چنین تورمی شده باشند.»
محمدی همچنین افزود: «در حوزه موسیقی خیلی ها مشغول فعالیت بوده و کار می کنند، از نوازنده گرفته تا کارمندان حراست و سالن و .... همگی در این عرصه از محل فروش بلیت امرار معاش می کنند. آنها هم در این جامعه زندگی می کنند و متناسب با تورم باید دستمزد داشته باشند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند. آنها هم توی این تورم زندگی می کنند و طبیعتاً باید دستمزدشان جواب مخارجشان را بدهد. وقتی همه چیز دهها برابر شده، نمی توان توقع داشت آنها دستمزد سالیان قبل خود را بگیرند». .»
وی درادامه تصریح کرد: « با وجود افزایش اندک قیمت بلیت که شاید برای برخی ها چشمگیر باشد، خوشبختانه ریزش چندانی در مخاطب صورت نگرفته است و هنوز مردم برای تماشای کنسرت بلیت می خرند. هر چند که دارند فشار و تورم اقتصادی را تحمل می کنند، اما هنوز هم کنسرت می روند.»
مخاطب کمتری داریم
مجید طوسی مدیر شرکت فرهنگی هنری سلفا که اخیراً کنسرت احمد سلو را برگزار کرد، درباره افزایش قیمت بلیت و تاثیر آن بر مخاطب و ریزش آن گفت: «متاسفانه افزایش قیمت بلیط باعث شده که مخاطب ریزش داشته باشد و تعداد آنها روز به روز کمتر شود جدا از افزایش قیمت بلیط، این روزها کلاً استقبال مردم از کنسرت کمتر شده .دلیلش هم برمی گردد به دغدغه های اجتماعی این روزهای مردم.»
وی در ادامه با اشاره به استقبال از کنسرتی که خود برگزار کننده آن بود گفت: درست است که مردم همچنان به کنسرت می آیند و بلیت تهیه می کنند، اما کاملاً مشخص است که به سختی می آیند. یعنی زیر بار فشار اقتصادی هستند. کنسرتها گران شده اند اما .
بر کیفیت کنسرت ها ها افزوده نشده. خواننده همان خواننده، نوازنده ها همان نوازنده ها، و سالنها همان سالن های همیشگی با همان امکانات محدود.»
وی اضافه کرد:« قیمت همه چیز در حال افزایش است و دیگر نمی توان جلوی افزایش قیمت بلیت ها را گرفت. کنسرت نتیجه زحمات یک تیم است که در این تیم افراد بسیاری مشغول کار هستند. وقتی قیمت همه چیز افزایش پیدا میکند، قطعاً افزایش قیمت بلیت هم خواهیم داشت.»
وی در پایان گفت: «جامعه موسیقی در این حالت متضرر خواهد شد. من کنسرت احمد سلو را گران نکردم چون معتقد بودم همه باید برابر از این کنسرت استفاده کند. وقتی سالن گران نشده چرا من باید بلیت را گران کنم؟ اما همه تهیه کننده ها اینطور نیستند و برخی از آنها خودشان قیمت بلیط ها را بالا بردند. چون هیچ معیار و ملاکی هم برای این افزایش قیمت بلیت وجود ندارد. مثلا بگوییم قیمت سالن انقدر بالا رفته یا قیمت یکی از اجزا و عوامل بالا رفته و ما هم قیمت ها را بالا ببریم و بلیط را گرانتر بفروشیم. »