محمود عباس‌زاده معتقد است که از آنجایی که ایران در جنگ سوریه در کنارش بوده است اکنون نیز در دوران جدید این کشور باید در بازسازی همراهی‌اش کند.

همشهری آنلاین - فتانه احدی: سفر آقای رئیسی به سوریه نشان از اهمیت پیروزی جبهه مقاومت دارد‎؛ این را عباس‌زاده مشکینی می‌گوید و معتقد است که اکنون در سوریه دوره تاریخی جدید آغاز شده است و با توجه به تحولات جدید منطقه ایران می‌تواند به عنوان قدرت منطقه در کنار این کشور باشد آن را در آغاز این دوران و عصر جدید همراهی کند.  

جزئیات سفر مهم رئیسی به سوریه ؛ چند توافقنامه امضا می شود؟ | اتفاقی که افتاد و نتانیاهو دیر متوجه شد | ریاست کمیسیون مشترک بر عهده کیست؟

آغاز مرحله تازه‌ از مناسبات میان‌کشورهای منطقه | ایران در روابط خود با این دو کشور دشمنان بسیاری دارد | بازار اقتصادی اسلامی در منطقه گسترش می یابد؟

در ادامه گفت‌وگوی همشهری آنلاین با محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را می‌خوانید.

اولین سفر یک رئیس جمهور از ایران به سوریه پس از ۱۳ سال است. پیام این سفر چیست؟ ابعاد این سفر را چگونه تفسیر می‌کنید؟

میدان سوریه آوردگاه ظرفیت سخت‌افزاری و نرم افزاری غرب و محور عبری- عربی- غربی است. از سویی نیز جبهه مقاومت بعد از ۱۳ سال با قاطعیت در این کشور به پیروزی رسید. اکنون مرحله و دوران جدیدی از تاریخ سوریه  به تعبیری دوران بازسازی آن آغاز شده است.

کشورهایی که در زمان جنگ کنار سوریه و در مقابل محور محور عبری- عربی- غربی بوده‌اند اکنون نیز باید در بازسازی این کشور پیشتاز باشند.جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه در روزهای سخت در کنار ملت سوریه بوده است. حضور جمهوری اسلامی در دوران بازسازی مکمل حضورش در دوران جنگ است. 

دو کشور ایران و سوریه عمق راهبردی هم هستند. زمان حافظ اسد دوران سختی برای ایران بود و در ۸ سال دفاع مقدس سوریه جز معدود کشورهایی بود که در کنار جمهوری اسلامی و ملت ایران بوده است. 

از این رو در دروران جنگ تحمیلی سوریه برای جبران از سوی ایران یک فرصت تاریخی پیش آمد که ملت ایران به شایستگی جبران کرد. ایران از توانمندی و ظرفیت ارزشمندترین قهرمانانش استفاده کرد. حضور رئیس جمهور ما در این کشور برای دنیا نشان دهنده اهمیت پیروزی جبهه مقاومت است.

ایران در منطقه از لحاظ سخت‌افزاری و نرم افزاری بزرگترین قدرت است و هیچ مناسبتی بدون حضور ایران شکل نمی‌گیرد. ایران یک قدرت هماهنگ‌کننده و هارمونی بخش در منطقه است. سوریه هم عمق راهبردی ماست و آینده روشنی با محوریت جمهوری اسلامی ایران برای منطقه می‌بینم.

مهمترین زمینه‌ها برای همکاری با سوریه چیست؟

سوریه ظرفیت بسیار زیادی دارد. سوریه جزو معدود کشورهای دنیاست دارای معادن و ذخایر انرژی است. ایران هم از توانمندی ویژه‌ای در حوزه اقتصاد و خدمات فنی و مهندسی برخوردار است. بنابراین حضور شرکت‌های جمهوری اسلامی ایران در بازسازی سوریه بسیار موثر خواهد بود.

با توجه به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه عرب و بهبود روابط ایران و عربستان آیا می‌توان از نقطه عطف در تغییر مناسبات منطقه سخن گفت؟

سوریه یکی از کشورهای محوری جهان عرب است. اصولا باید در هر تشکیلاتی که به نام جهان عرب شکل می‌گیرد، نقش متناسب با وزن خود را داشته باشد. دعوت از سوریه خیلی غیر منتظره نیست. اعتقاد داریم که سوریه باید با قدرت در این نهادها شرکت کند و از منافع خود و هم‌پیمانان خود دفاع کند. 

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال نزدیک‌ کردن کشورهای منطقه با یکدیگر و به دنبال تقویت اتحاد و وحدت منطقه‌ای است. چرا که امنیت چیزی نیست که از بیرون به منطقه تزریق شود. 

بر همین اساس اعتقاد داریم وحدت، همدلی و انسجام بین کشورهای منطقه در خاورمیانه می‌تواند هزینه تامین امنیت را کمتر کند. امنیت به عنوان یک عنصر درون‌جوش در منطقه در دسترس باشد به همین دلیل این سفرها و تحرکات بسیار موثر است.

به نظر شما واکنش رژیم صهیونیستی به این سفر چه خواهد بود. مهمترین ترس آنها در این باره چیست؟

رژیم صهیونیستی مشروعیتی ندارد. کسی که ریشه و مشروعیت ندارد همواره در ترس و اضطراب به سر می‌برد و همیشه عجولانه واکنش نشان خواهد داد و از این انسجام و همگرایی در عذاب است. قطعا رژیم صهیونیستی سعی خواهد کرد تا در حد ممکن شیطنت کند اما دوران این رژیم به سر رسیده و با سرعت رو به افول است و هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. 

منبع: همشهری آنلاین