به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مسعود درستی نشست خبری که امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه، با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: بر حسب فرمایش شهردار تهران جهت بازدید خبرنگاران از وضعیت پله برقی متروی تهران در شرکت بهرهبرداری مترو، باید اعلام کنم ۱۱۸۹ پله برقی در خطوط داریم. بابت فعالیت این پلهها مجموعه بهرهبرداری تلاشهایی داشته است؛ از ۱۲ روز قبل پله برقی دروازه دولت برای اورهال خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به سرویس بازمیگردد.
وی ادامه داد: بعضی از پلهها به لحاظ شرایط کاری به گونه ای است که باید تا پایان سال اورهال اساسی بشوند. امروز به جز این پله، پله خاموش نداریم.
درستی تصریح کرد: بعضی از پلهها بنا به تدبیر خودمان خاموش میشوند. مثلا پلههای موازی کنار هم در ساعات پیک برای صرفه جویی برق خاموش میشوند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با توضیح اینکه در روزهای گرم سال تدبیر وزارت نیرو کنترل مصرف برق است، گفت: بنابراین، این خاموشی بر اساس برنامه ریزی مقطعی است. مثلا امروز صبح دو پله در ایستگاه نبرد خاموش شد و تا عصر وارد مدار میشود. از آن جا که قبل از ۲۴ ساعت به مدار برمیگردد جزو آمار حساب نمیشود.
او افزود: در مترو تهران ۱۰ برند متعدد پله برقی داریم که این تعدد کار نگهداری را سخت میکند. پلههای برقی بعد از مدتی در اورهالشان نیاز به تعویض روغن دارند. در اسفندماه که کار تعویض روغن را پیش گرفتیم، بین دو تا سه سال از تاریخ انقضای روغن هایشان گذشته بود. در واقع، باید مانند سایر تجهیزات مکانیکی به پلهها رسیدگی بشود.
درستی با اشاره به اینکه دنبال مقصر نیستیم و تلاش میکنیم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد، عنوان کرد: از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژهای به پلهها داریم تا آمار خرابی کاهش پیدا کند، اما با تمام رسیدگیها احتمال خرابی وجود دارد. تلاشمان بر این است که هیچ کدام از پلهبرقیها خاموش نباشد. یک سری از پلهها هم که الان در دست مطالعه است شاید دچار نوسازی کامل بشود. اگر به جمع بندی برسیم باید در برنامه بگذاریم و کار اگر به تعویض هم برسد باید برای سرویس مناسب به شهروندان اقدام کنیم.
آخرین وضعیت آسانسورهای مترو
درستی در پاسخ به سوال همشهری آنلاین مبنی بر آخرین وضعیت آسانسورهای مترو که نیازمند مجوز سازمان استاندارد بود، نیز گفت: در مجموع ۱۵۵ آسانسور در خطوط متروی تهران داریم که فقط سه مورد آن خراب شده و ۸۷ مورد دیگر نیازمند تایید و مجوز سازمان استاندارد مانده است. به این علت که آسانسورها به لحاظ استاندارد با مفاهیم این سازمان مغایرتهایی داشته است؛ هدف گذاری سازمان ایمنی و خدمات رسانی ایمن است. میتوانیم در حوزه فنی تفاهماتی با سازمان استاندارد داشته باشیم تا ایمنی مردم را ضمانت کنیم که در این زمینه در حال رایزنی هستیم. در برخی از اسانسورها به لحاظ ساختاری باید تغییراتی ایجاد میکردیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه آسانسورها مکمل پلهبرقی ها هستند و در صورت درستی پلهها مشکلی نخواهیم داشت، افزود: یک سری از آسانسورها فاقد استاندارد است و خراب نیست. اگر آسانسور داشته باشیم به عنوان وسیله مکمل علاوه بر کمک به جا به جایی مسافر به ما هم کمک میکند، اما در ایستگاههایی که آسانسورها خارج از مدار است مشکلی در خدمت رسانی به شهروندان نداریم. برای مثال در برخی ایستگاهها مانند شهید بهشتی مکانی برای آسانسور در نظر گرفته نشده است.
درستی یادآور شد: با این حال اگر آسانسورها وارد سرویس بشود کمک حال ماست. بزرگترین مسئله ما با آسانسورها در حوزه معلولین و نابینایان است، چون نابینایان قاعدتا نباید از پلهبرقی ها استفاده کنند. چون ممکن است مسیر پله در روز عملیات عوض بشود. تنها وسیله ورود نابینایان به مترو پله ثابت و آسانسور است. در این زمینه مشکلات در خط ۶ و ۷ در حال حل شدن است.
حل مشکل پلهبرقی ایستگاه محمدیه تا شهریور امسال
درستی در پاسخ به پرسش دیگر همشهری آنلاین مبنی بر اینکه چرا در ایستگاه محمدیه و مهدیه چاله پله برقی تعبیه شده اما پله برقی آن هنوز نصب نشده است، نیز گفت: ایستگاه محمدیه پله برقی دارد ولی در کانال های ارتباطی این خط با خط ۷ پله نصب نشده است. این به هولدینگ مترو مربوط است و به نظر میرسد در شش ماهه اول برنامهای برای این ایستگاهها در نظر گرفته باشند.
او همچنین گفت: یک سری از ایستگاهها در دهه هفتاد ساخته شدهاند و شاید در آن زمان ضرورت استفاده از پله برقی مثل امروز احساس نمیشد. برخی موقعیت نصب پله برقی ندارند و به لحاظ سازهای این امکان به دلیل ارتفاع کوتاه و عرض کم وجود ندارد. حتی اگر اراده مدیریت شهری به مرتفع کردن اینها باشد به لحاظ ساختار سازهای امکان این امر نیست.
مدیرعامل شرکت بهره داری متروی تهران تصریح کرد: در روزهای خاص مثلا عید فطر به تعداد پلههای برقی تکنسین کار کنار پلهها بود که ریسک خاموشی پنج دقیقهای را هم نداشته باشیم. ولی این یک روز خاص است. نمیشود دائما به ازای هر پله یک تکنسین داشته باشیم. تمام خطوط پیمانکار تامین و نگهداری دارد. استقرار تکنسینها در ایستگاههای پر تردد اولویت بیشتری برای ما دارد اما درست است که در برخی ایستگاهها مانند هفت تیر تک تکنسین داشته باشیم.
درستی در ادامه افزود: در ساعات پیک سرفاصله قطارها در خط ۴، چهار دقیقه است ولی بنا به دلیل پتانسیل متروی تهران مسافر جا به جا نمی کنیم. ضمن این که خطوط ما به تمامی شکل نگرفته است. پس با تکمیل شبکه به عددهای بالاتری میرسیم. همچنین کمبود در حوزه ناوگان را انکار نمیکنیم. در این حوزه هم کمبود داریم، هم داشتههایمان مشکلاتی دارد. این اتفاقات و خرابیهای ناخواسته ما را از ۴ دقیقه به ۸ دقیقه میرساند؛ حتی روزی که ناوگان ما نو بوده است هم این مشکل را داشتیم، امروز که از روزهای نو بودن مترو خیلی زمان میگذرد.
۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار مترو داریم
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه روزی حدودا ۲۲۰۰ حرکت مترو داریم که ۵۴۰۰۰ کیلومتر در طول روز میشود، گفت: کل مرزهای آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران ۹ هزار کیلومتر است و ما ۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار داریم. طبیعتا تجهیزات ما امروز نو نیست و ممکن است خرابی پیش بیاید.
آخرین وضعیت خرید قطار مترو
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آخرین وضعیت خرید قطار مترو نیز گفت: شهردار تهران در حوزه انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به جاهای خوبی رسیده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد اعتبار ۱۰۵ قطار ملی نیز در مراحل خوبی است که در چندماه آینده به سرانجام میرسد. البته میشد که در سه سال گذشته قرارداد ورود ۶۳۰ واگن را رقم میزدیم و امروز شاهد رامهای تازه بودیم اما تلاش میکنیم که این اتفاق به زودی رقم بخورد.
درستی درباره تجهیزات مترو نیز گفت: احساسم بر این است که وقتی میگوییم انبارها خالی است به مردم استرس وارد میکنیم. خواهشم این است که در این حوزه مردم را نگران نکنیم. کمبودهای داشتیم اما امسال بودجه حملونقل جهش قابل توجهی کرده است و تمام اعضای شورا پشت حملونقل عمومی هستند. خریدهایمان را از سال پیش اغاز کردیم و بخشی از انبارهایمان در حال پر شدن است. از ظرفیت دانش بنیانها استفاده میکنیم تا مشکلاتمان قبل از ورود ۶۳۰ واگن مرتفع بشود.
او با بیان اینکه منصفانه نیست اگر بگوییم شهردار تهران در طی این ۲۰ ماه کاری نکرده است، افزود: اگر کسی جز ایشان شهردار تهران بود، در این مورد به جمعبندی هم نمیرسیدیم. اینکه این مدت هم طول کشیده قابل فهم است ولی هرکس جز آقای زاکانی به این نقطه هم نمیرسید. در حوزه پلهبرقیها تمام قطعات داخلی است. اما در حوزه ناوگان خریدهای خارجی داریم. به مرور از حجم این خریدهای خارجی کم میشود. در مورد این ۶۳۰ واگن و دیگر قراردادها ۹۰۰ واگن به ما اضافه میشود. ما الان حدودا ۱۰۰۰ واگن در حال گردش داریم. به عبارتی اگر این دو قرارداد به ما اضافه بشود ظرفیت ما را دو برابر میکند. اما در افق بیست ساله شهر تهران باید چهار خط دیگر به خطوط اضافه کنیم و باید داراییهای فعلی را دو برابر کنیم. اگر قرارداد ۱۱۳ قطار ملی را نیز برقرار کنیم باید همپای واردات امر را جلو ببریم تا پاسخگوی تهران باشیم.
درستی درباره بهای بلیت ها و سهم مسافران گفت: ما یک چیزی حدود ۱۹ درصد بهای تمام شده را در سال ۱۴۰۱ از مسافر گرفتیم.
اقبال شدیدی به دستفروشان مترو می شود
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره دستفروشان نیز تاکیدکرد: رضایت مردم برای ما اولویت اول است. مشکلی که وجود دارد این است که یک اقبال شدیدی به دستفروشان مترو دیده میشود. این موضوع شاید به تنهایی توسط شرکت بهرهبرداری قابلیت ساماندهی نداشته باشد. به هر حال دست فروشی که برای مسافر مزاحمت ایجاد میکند، مسئولیتش با ماست. نظر مدیریت شهری مبنی بر ساماندهی دستفروشان است نه جمع کردنشان. البته برخی از این افراد با بار غیر متعارف و بزرگ وارد مترو میشوند که از اینها بارشان گرفته می شود که باید ساماندهی بشود. درباره اینکه در چه ساعتهایی باید حق تردد داشته باشند هم جلسات زیادی برگزار شده است و الان با سازمان ساماندهی مشاغل طرحهایی را که همه جوانبش سنجیده شده باشد اقدام شده است. در اسفندماه به دلیل ازدحام بالای مسافران تلاش کردیم بساط گستری در ایستگاهها را کنترل کنیم.