رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مرحله طراحی سؤالات امتحانات نهایی، نخستین آزمون ملی را در کشور شاهد هستیم و طراحی سؤالات در قرنطینه کامل انجام می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ گفت: امتحانات نهایی هیچ تغییری نسبت به گذشته ندارد و در طراحی سؤالات، مبنا کتاب‌های درسی است. همچنین به سراغ مفاهیم رفته و سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: در مرحله طراحی سؤالات امتحانات نهایی، نخستین آزمون ملی در کشور را شاهد هستیم که طراحی سؤالات در قرنطینه کامل انجام می‌شود و پس از آن، یک روز قبل از برگزاری آزمون، سوالات به صورت الکترونیک برای روسای حوزه‌های امتحان ارسال می‌شود. 

امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد

زارعی ادامه داد: در هر حوزه امتحانات نهایی یک اتاق قرنطینه وجود دارد و از ۱۰ تا ۲ دقیقه قبل از آزمون، رمز سؤالات برای رئیس حوزه ارسال می‌شود  و تحت نظر حافظت آزمون، رمز به اتاق قرنطینه ارسال و تکثیر سؤالات انجام می‌شود و به صورت پلمب به سالن امتحان آورده و در مقابل چشم دانش‌آموزان بازگشایی می‌شود بنابراین تا این مرحله امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تصحیح الکترونیک برگه‌های امتحانات نهایی گفت: دی ماه سال گذشته تصحیح الکترونیک در تمام استان‌های کشور و در یک حوزه انجام شد. مصححان، برگه‌های امتحانات نهایی به جز استان خود را  را تصحیح می‌کنند و هر برگه امتحانی را دو مصحح تصحیح می‌کند، جمع بندی نمرات توسط سامانه انجام و عملکرد مصححان نیز توسط سامانه بررسی می‌شود.

سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

زارعی درباره سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ بیان کرد: براساس مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲، سهم ۴۰ درصدی داشته باشد و این سهم به صورت متناوب در سال‌های آینده افزایش می‌یابد به گونه‌ای که سال ۱۴۰۳، سهم سوابق تحصیلی به ۵۰ درصد می‌رسد و فقط از امتحانات نهایی پایه دوازدهم است، در سال ۱۴۰۴ سهم امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم و سال ۱۴۰۵ سهم امتحانات نهایی سه پایه دوره متوسطه دوم در کنکور به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: دانش‌آموزان مبتنی بر کتاب درسی و اهداف قصد شده برنامه درسی در مدارس آموزش می‌بینند اما توسط نظام دیگری سنجش می‌شوند این وضعیت باعث می‌شود، دانش‌آموز در پایه دوازدهم از برنامه درسی جدا شده و به سراغ مهارت تست‌زنی و کتاب‌های کمک آموزشی برود در اینجا معیار معلم و مدرسه خوب، پرداختن بیشتر به کنکور و تست زنی است.

سهم دروس عمومی و اختصاصی از سابقه تحصیلی 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها باعث می‌شود، توجه دانش‌آموزان به برنامه درسی بیشتر شود، گفت: از سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی، ۲۶ درصد مربوط به دروس عمومی و ۱۴ درصد مربوط به دروس اختصاصی است همچنین در کنکور دروس عمومی وجود ندارد و سهم آن به امتحانات نهایی منتقل شده و کنکور فقط از دروس تخصصی است.

وی متذکر شد: نمرات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش تراز می‌شود و پس از آن نمره کنکور و امتحانات تراز شده و رتبه فرد تعیین می‌شود.

زارعی ادامه داد: دانش‌آموزی که عملکرد او در دروس عمومی خوب باشد، سهم ۲۶ درصدی آن را کسب می‌کند اما ممکن است برای دروس اختصاصی بخواهد بیشترین سرمایه‌گذاری را به سهم ۶۰ درصدی کنکور اختصاص دهد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها