همشهریآنلاین _ محسن تولایی: دولت برای تنظیم بازار خودرو، کاهش قیمتها و افزایش معدل کیفیت خودروها تصمیم به واردات خودرو دارد و تاکنون نتوانسته است اختیارات لازم در این خصوص را به دست بیاورد.
از دیگر سو، هیات نظارت مجمع واردات خودروهای کارکرده را مغایر با سیاستهای کلی نظام تشخیص داده است.
در این زمینه با علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس، نماینده محلات و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره سرنوشت تصمیم مشترک مجلس و دولت برای واردات خودروهای کارکرده گفتوگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:
چرا مصوبه واردات خودروهای کارکرده به مجلس برگشت خورد؟
مصوبه واردات خودروهای کارکرده مربوط به بودجه ۱۴۰۲ بود. ما خواستار واردات خودروهای کارکرده شده بودیم و این موضوع را هم در قالب بودجه اعلام کردیم. مجلس هم تصویب کرد و شورای نگهبان نظری نداشت؛ ولی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام این مصوبه را رد کرد.
ولی دولت برای تنظیم بازار بر واردات خودروهای کارکرده اصرار دارد. این مسئله چطور قابل حل است؟
دولت یک لایحه ۲ فوریتی آورده است و الآن در کمیسیون هم مورد بررسی قرار گرفته است و در نوبت طرح در صحن است. امیدواریم این بار هیات عالی نظارت ایراد نگیرد. بالاخره مجلس بهموقع و حسب نیاز مردم به این مسئله ورود پیدا کرد
دلیل هیات نظارت برای رد مصوبه چه بوده است؟
نمیدانم چرا برادران در هیات عالی نظارت این مصوبه را رد کردند. ایکاش عزیزان این مسئله را توضیح میدادند که علت رد مصوبه چه بوده است.
مشابه همین مناقشه درخصوص واردات خودروهای نو هم وجود داشت و حل شد. چرا خودروهای کارکرده هم دوباره به همین چرخه فرسایشی افتاد؟
بله. ما برای واردات خودروهای نو هم چندین جلسه با دوستان مجمع تشخیص مصلحت نظام نشست و برخاست کردیم و آنها را مجاب کردیم که الآن به هر کیفیت باید خودرو وارد شود. برادران مجمع واردات خودروهای نو را هم به سختی زیر بار رفتند. ما شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز از کیفیت و قیمت خودرو گلایه داشتند. آقای رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت در جلسه استیضاح خودش صراحتا اعلام کرد که مافیای خودرو اجازه نمیدهد مردم نفس بکشند. سوال من از دوستان مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که چرا نباید با این مافیا مقابله کرد؟
چرا وقتی درنهایت با اراده عمومی واردات خودروهای نو مصوب شد، واردات خودروهای کارکرده از این قاعده مستثنی شده است؟
وقتی ما خیلی فشار آوردیم دوستان هیات عالی نظارت برای حسن اجرای سیاستهای کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر بار رفتند.
فکر نمیکنید درباره واردات خودروهای کارکرده هم درنهایت مجمع مجاب به پذیرش موضوع شود؟
بنده علم غیب ندارم ولی حرفم این است که برادران هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام و اعضای صحن مجمع باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. این نمیشود که فردی در تاریکی برای مردم دردسر ایجاد کند و هیچکس هم پاسخگو نباشد. بهصراحت عرض میکنم که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگوی تصادفات و تلفات جادهای و قیمتهای متلاطم خودرو در کشور باشند.
آقای مصباحی مقدم عضو مجمع چه در زمان واردات خودروهای نو و چه الآن درباره واردات خودروهای کارکرده می گویند دولت خودش میتواند مستقلا در قالب مصوبات هیات دولت تصمیم بگیرد و نیاز به رای مجمع ندارد. واقعا دولت خودش میتواند راسا در هیات دولت مصوبه بگیرد و خودروی نو و کارکرده وارد کند یا اینکه به فرض مصوبه دولت باز هم به آن ایراد خواهند گرفت؟
آقای مصباحیمقدم توضیح دهند زمانی که مصوبه مجلس به مجمع آمد در هیات عالی نظارت رد شد؟ این را توضیح بدهند. ما قرار نیست پاسکاری کنیم. من درباره اینکه دولت راسا خودش میتواند واردات خودروی نو یا کارکرده را مصوب کند یا خیر صحبتی نمیکنم، ولی اعضای مجمع نباید وقتی جایی اقدامی انجام میدهد، برای این که حواسها را پرت کند، در حاشیه سخن بگویند. حرف ما این است که مجلس قانون تصویب کرده است و هیات عالی مجمع این مصوبه را رد کرده است. مجمع همین موضوع را پاسخ دهد. اینکه میگویند دولت مصوبه دیگری بیاورد بحث دیگری است و باید توضیح دهند که اصلا بر چه اساسی این صحبتها مطرح میشود.
به نظر شما بازار خودرو با واردات خودروهای کارکرده کنترل خواهد شد؟
واردات خودرو بازار را به شدت آرام میکند.
بیشتر بخوانید:
دلایل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با مصوبه واردات خودروهای کارکرده