به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حقلطفی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در نشست خبری گفت: ما سه وظیفه اصلی در سطح شهر تهران داریم؛ یکی از اصلیترین وظایف ما بهسازی و روکش معابر شهرتهران، نگهداشت و تامین آسفالت کل سطح شهر تهران است. مقدار واقعی آسفالت برای سطح شهر تهران حدود یک و نیم میلیون تن است و با چهار کارخانه آسفالت سالانه نصف ظرفیت واقعی و مصرف تهران تولید کردیم.
حقلطفی گفت: سال گذشته از شهردار تهران خواستیم که کارخانه جدیدی با استاندارد بالا و مطابق با اصول زیست محیطی خریداری شود و که این مورد در حال نصب در شرق و غرب تهران است و بعد از تست گرم، این دو کارخانه از ابتدای تابستان به مدار می آید و ظرفیت تولید یک میلیون تن درمجموع دارند.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران خاطرنشان کرد: در کنار این وظیفه اصلی، وظیفه برای پیشرفت پروژههای توسعهای داریم. یکی از این پروژهها، پروژه بزرگراهی شهید شوشتری است که از جاده امام رضا شروع و در انتها به مسگر آباد،ورزشگاه تختی، پارک سرخه حصار و اتوبان یاسینی (به طول ۱۶ کیلومتر) میرسد. کل این مسیر ظرف سه الی چهار سال ساخته میشود. فاز یک از تقاطع ثامن از تابستان ۱۴۰۳ زیر بار میرود و ترافیک جنوب شرق را کاهش میدهد. پروژه دیگر یادگار امام است که از سنوات گذشته به علت معارض ملکی متوقف مانده بود.
او افزود: البته در داخل میدان فتح اقداماتی انجام شده بود. از سال ۱۴۰۰ در دوره مدیریت شهری جدید مسیر ۹ کیلومتری این بزرگراه در قطعه یک و دو بزرگراه بروجردی در دست اقدام قرار گرفت که تا برج پنج قابل بهره برداری است. قطعه دو اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده به طول پنج کیلومتر به مدار میآید. در کل، پروژه یادگار تا پایان ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد.
این مدیر شهری تاکید کرد: از مجموع ۸۳۰ تقاطع درسطح تهران ۴۵۰ تقاطع در شبکه حضور دارد و از این تعداد، ۹۸ تقاطع نواقصی داشت و باعث میشد که ۷۵۰ کیلومتر مسیر بیشتر به شهروندان تحمیل بشود. قرار بر این شده تا این ۹۸ تقاطع اصلاح و رمپهای آن به بهره برداری برسد. برای سال جاری بهرهبرداری از۱۷ تقاطع پیش بینی شده است تا کاهش ترافیک، سوخت و آلودگی کمتر را شاهد باشیم.
حقلطفی درباره این سوال که وضعیت آسفالت ریزی در شهر تهران و شکست رکورد آسفالت ریزی در پایتخت بیان کرد: ۴ کارخانه اسفالت در تهران وجود دارد. سال گذشته از حداکثر ظرفیت کارخانهها استفاده کردیم؛ باتوجه به اینکه عمر کارخانه دو و چهار تمام شده است، ولی با این حال توانستیم ۷۵۰ تن را در سال گذشته تولید کنیم. با نگهداری مطلوب از ظرفیتهای موجود و بر اساس برنامههای مشخص شده با حداکثر توان کار را شروع کردیم. در سال جاری تا کنون ۱۵ هزار تن آسفالت تولید شده است. کارخانه ۶ حدود ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا اواخر خردادماه و بعد از تست گرم دو کارخانه ۵ و ۶، وارد چرخه تولید بشوند.
او افزود: این کارخانهها با بالاترین کیفیت و بدون صداست. مقدار آلایندگی کارخانههای قدیمی ۶۰ PPM در متر مکعب است. کارخانههای جدید آلایندگی ۲۰ PPM در متر مکعب دارد (یعنی معادل یک پراید). کارخانهها به طور مستمر توسط محیط زیست بررسی میشوند و قرار است هرکدام ۵۰۰ هزار تن تولید کنند. دلیل جانمایی در شرق و غرب تهران هم این است که ما از دو منبع برای مصالح درشرق و غرب استفاده میکنیم و ابعاد هزینهای جابهجایی مصالح به دیگر نقاط منطقی نیست.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه سطح فیلتر کارخانههای جدید بالاست، گفت: با مدار آمدن این دو کارخانه میتوانیم مشکلات آسفالت پایتخت را پوشش بدهیم.
حقلطفی درباره این سوال که اتصالات شبکه بزرگراهی چه زمانی انجام میشود، گفت: پروژه یادگار امام در ادامه به بزرگراه شهیدبروجردی وصل میشود در نهایت به یک مسیر ده کیلومتری دست پیدا میکنیم که امکان دسترسی به شمال و مرکز تهران را فراهم میکند. دنبال اتصال بزرگراه یادگار به بروجردی از طریق بلوار بهار هستیم. شرکت ساسان دقیقا در این نقطه قرار دارد.
او با بیان اینکه چیزی حدود یک کیلومتر و نیم به این فضا اختصاص دارد گفت: جزو برنامههای ماست که کل مسیر را تا انتهای سال۱۴۰۳ تکمیل کنیم. در حال حاضر در بزرگراه یادگار و بلوار بهار عملیات اجرایی در حال انجام است. با این اتفاقات و رفع معارضین تا آخر سال آینده دسترسی شمالی- جنوبی در پهنه غرب با کیفیت بزرگراهی مانند اتوبان امام علی در پهنه شرقی تهران خواهیم داشت.
حقلطفی با بیان اینکه رفع معارض بعد از شناسایی و قیمت گذاری و توافق انجام میشود، گفت: پروسه این موضوعات مقداری وقت گیراست. نهادهای نظامی نیاز به اخذ مجوز از فرماندهی ارتش دارند. باتوجه به هماهنگی شهرداری تهران این امر تسریع شده و در پروژه شهید بروجردی آخرین مراحل پروسه معارضین را پشت سر گذاشتیم و باتوجه به توافقات اولیه با ظرفیت ۷۰ درصدی درصدد اجرای پروژه هستیم. در پروژه شوشتری پروسه معارضین طولانیتر شد؛ چرا که یگانهای مختلف نظامی در این نقطه حضور داشتند. این مسائل ازسال ۹۵ شروع شده بود و نهایتا در مدیریت شهری جدید این مشکلات حل شد و آخرین مراحل توافقات در دست انجام است.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره فرونشستهای بزرگراهی هم بیان کرد: حدود ۹ میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد میکنند درحالی که ظرفیت پایتخت ۲ میلیون وسیله است. این حجم ۴ برابری باعث خرابی چند برابری شبکه آسفالتی میشود.