تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۵

گروه سلامت: شما هم حتما در اطراف خود کسانی را دیده‌اید که ابروها، پشت چشم، خط لب و برخی دیگر از قسمت‌های بدن خود را خالکوبی‌ (تاتو) کرده باشند.

 با نزدیک شدن به سال نو، بازار این نقاشی‌های بی‌حساب و کتاب رونق بیشتری پیدا می‌کند و متقاضیان، دانسته یا ندانسته از عوارض این کار، بدن خود را به ضربه‌های این سوزن‌های رنگین خطر آفرین می‌سپارند.تاتو، اصولا برای زیباسازی بخشی از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت انجام تاتو را در آرایشگاه‌ها غیرقانونی اعلام کرده است.

به همین دلیل امروزه شاهد انجام انواع تاتوها در منازل مسکونی بدون هیچ نظارت و قانونی هستیم. متأسفانه برخی خانم‌ها بدون در نظر گرفتن عوارض خطرناک تاتو به افراد غیرمتخصص مراجعه می‌کنند و پس از انجام تاتو در شرایطی که مشکلات چند برابر شده است به پزشک مراجعه می‌کنند.

دکتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رابطه به همشهری می‌گوید: انجام تاتو از نظر متخصصان پوست قابل تایید نیست و به ‌دلیل اینکه انجام این کار ریسک بالایی دارد و عوارض آلرژیک، قارچی و عفونی در پی دارد هیچ متخصص پوستی این کار را انجام نمی‌دهد.

به گفته وی، برای انجام این کار، رنگدانه‌های تاتو داخل پوست تزریق می‌شود، این رنگدانه نوعی ماده آرایشی است که سلامت آن توسط سازمان غذا و دارو تصویب نشده است. این ماده برای تزریق زیر پوست تایید نشده است و بنابر این تاثیر

طولانی مدت آن ناشناخته است. از جمله مهم‌ترین خطرات تاتو عبارتند از:
1- بیماری‌های قابل حمل در خون: اگر تجهیزاتی که برای تاتو به کار می‌رود آلوده به خون افراد عفونی باشد شما نیز ممکن است دچار همان بیماری‌ها شوید. بیماری‌هایی نظیر هپاتیتBو C، کزاز، سل و ایدز.

2- بیماری‌های پوستی: بدن ممکن است در اثر این تزریق تولید برآمدگی(گرانولوم)‌هایی در اطراف محل تاتو کند، به‌خصوص اگر جوهر تاتو قرمز رنگ باشد. تاتو همچنین ایجاد فضای برآمده‌ای می‌کند و یا زخم شدیدی ایجاد می‌کند.

3- عفونت‌های پوستی: تاتو می‌تواند باعث عفونت‌های باکتریایی محلی شود. علائم محلی عفونت عبارتند از: قرمزی، گرمی، تورم و چرک. همچنین عفونت‌های پوستی مقاوم به آنتی بیوتیک در این وضعیت نیز شایع است که منجر به ذات‌الریه، عفونت‌های خونی و... می‌شود.

4- واکنش‌های آلرژیک: رنگ‌های تاتو به‌خصوص رنگ قرمز منجر به واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود. در نتیجه تولید کهیر و خارش در محل تاتو می‌کند. این واکنش حتی ممکن است سال‌ها بعد از دریافت تاتو ظاهر شود.

پاک کردن تاتو

دکتر شربیانی درخصوص پاک کردن تاتو می‌گوید: تقریبا نیمی از کسانی که این کار را انجام می‌دهند پس از اتمام کار پشیمان شده و اصرار به محو کردن این آرایش تقریبا ثابت دارند. با 3 شیوه این کار انجام می‌شود:

1- عمل لیزیک که طی آن اشعه‌هایی به سطح پوست وارد می‌شود که توسط رنگدانه‌های تاتو جذب می‌شود.

2- پوست خراشی: در این فرایند سطح پوست حاوی تاتو را خراش می‌دهند تا رنگدانه‌ها برطرف شود. این کار دردناک نیست ولی ایجاد زخم می‌کند.

3- جراحی: در این فرایند نیز محل تاتو برداشته می‌شود و دولبه باقی مانده را بخیه می‌زنند که باعث ایجاد زخم می‌شود.

تاتو یک زخم باز است که باید آن‌را پوشاند و استریل نگاه داشت. رنگ‌ها و جوهرهای جدید که هر روزه به بازار می‌آیند، سبب تحریکات و التهابات پوستی شده که در دراز مدت می‌توانند سبب بروز سرطان یا ایجاد گلوله‌های ریز و سفت و برجسته زیر پوست شوند. اگزما، تورم، خارش مکرر و به‌وجود آمدن بافت اضافه در ناحیه تاتو شده نیز از عوارض تاتو محسوب می‌شوند که گاهی سبب مصرف طولانی مدت کورتون برای بیماران می‌شود.

پس قبل از انجام تاتو خوب فکر کنید و سعی کنید راه‌های بهتری را پیدا کنید. استفاده از تاتو‌های موقت در موارد ضروری شاید گزینه بهتری باشد اما بهتر از آن درک زیبایی‌های خدادادی خودتان است، ‌پس قدر زیبایی و سلامت خود را بیشتر بدانید.