تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲

گروه اجتماعی - مینا شهنی: دولت معتقد است که درصورت اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها 7 دهک نیازمند یاری هستند

این 7 دهک کدام‌اند؟ در این 4-3 سال گذشته، خط فقر از سوی دولت اعلام نشده است، بهانه‌ها مختلف است، از بی‌خود بودن و به درد نخور بودن خط فقر گرفته تا غریبه بودن افکار عمومی و اعلام خط فقر فقط برای بعضی‌ها، از انکار فقر در کشور تا پوشش تمامی فقرا و بهبود اوضاع معیشتی همه مردم، از اینکه فقیر نداریم تا اینکه تعریف فقر با فقر فرق دارد.

وقتی خط فقر اعلام نشده، دهک‌ها چطور تعریف می‌شوند؟ دهک اول(پایینی) در چه وضعیتی است؟ دهک‌های بالاتر را چگونه می‌توان تعریف کرد؟

وقتی متر و مقیاس نیست، چطور می‌توان مردم را گروه‌بندی کرد و از آسیب‌های آزاد شدن قیمت‌ها حفاظت‌شان کرد؟

اینکه یک گروه 9-7 میلیون نفری در کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند را می‌توان نشانه این دانست که گروه‌های آسیب‌پذیر شناسایی شدند؟ یا اینکه دولت اطلاعاتی درباره وضعیت زندگی روزمره مردم به دست آورده که منتشر نمی‌کند و گذاشته است تا اگر و فقط اگر نمایندگان مجلس لایحه مورد نظر دولت را تصویب کردند رو کند؟

پا فشاری دولت بر تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به همانگونه‌ای که از سوی دولت فرستاده شده تا اینجا پیش رفته که این روزها خبر از باز پس‌گیری لایحه نیز به گوش می‌رسد.

به گواه سایت دولت: رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از وی و نمایندگان مجلس تلویحا خواست تا مطابق آنچه در جلسات مشترک برخی اعضای هیات رئیسه و اعضای دولت توافق شد، 2 لایحه بودجه سال 88 و هدفمندسازی یارانه‌ها به‌صورت هماهنگ تصویب شده  یا لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از دستور کار خارج شود.

برخی از پایگاه‌های اطلاع رسانی نامه رئیس‌جمهوری را نیز منتشر کرده‌اند، در این نامه آمده است: بسیار روشن است که موفقیت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همراهی مردم است و مطالعات گسترده دولت نشان می‌دهد که حداقل 7 دهک مردم باید از یارانه برخوردار شوند که دولت 60درصد از منابع را به آن اختصاص داده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: یادآوری این نکته ضروری است که منظور از لایحه حذف یارانه‌ها نبوده بلکه هدفمند کردن آن است.

بنابراین خواهشمنداست ترتیبی اتخاذ فرمایید که این 2 لایحه با لحاظ همه ظرایف و ملاحظات و به‌صورت هماهنگ پیش برود تا مشکلی در اجرای آنها یا خدای ناکرده اداره امور اقتصادی و اجتماعی مردم به‌وجود نیاید و درصورتی که چنین اقدامی مقدور نباشد مبلغ 85هزار میلیارد ریال منظور شده در بخش درآمدی لایحه بودجه به شرح  اصلاحیه پیوست حذف گردد تا مشکلی برای مردم و اجرای بودجه حادث نشود.

این نامه، یعنی اینکه دولت اصرار دارد که مجلس لایحه را تصویب کند در غیراین صورت دولت لایحه را پس می‌گیرد.

خط فقر 800 هزار تومانی

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی، معتقد است: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که سالانه 2 درصد به جمعیت فقیر کشور افزوده شده و دامنه نابرابری‌های استانی به مناطق نیز رسیده است.

به‌نظر وی شناسایی فقرا در شرایط کنونی برای دولت امکان ندارد و به این ترتیب امکان کمک‌رسانی به آنها سخت و ناممکن به‌نظر می‌رسد.

براساس مطالعاتی که راغفر بر آنها تکیه کرده است خط فقر برای امسال شهر تهران780 هزار تومان در ماه اعلام شده و او معتقد است که خط فقر سال آینده به 800 هزار تومان می‌رسد.

7 دهک یا 70 میلیون آدم

حمید رضا حاجی بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، معتقد است که هدفمند کردن یارانه‌ها بر زندگی تمامی 70 میلیون ایرانی تاثیر می‌گذارد، به هر حال زندگی را تغییر می‌دهد این تغییرات آنچنان حساسیت دارد که باید 4-3 بار مرور شود.

او در یک نشست تخصصی که از تلویزیون پخش شده‌بود، گفت: پیش از اجرای لایحه می‌بایستی پول به دست دهک‌ها رسیده باشد، حالا این سؤال پیش می‌آید که این دهک‌‌ها شناسایی شده‌اند؟

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه روی بحث دهک‌ها یک اختلاف نظری بین مجلس و دولت هست، افزود:وقتی ما قیمت بنزین را افزایش می‌دهیم باید در جامعه دقیقا بررسی کرده باشیم که تاثیر این افزایش قیمت روی جامعه چیست؟ بازخورد واحدهای صنعتی چیست؟