تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷

گروه شهری: معاون شهردار تهران گفت: از آنجا که اتکای بودجه سال آینده شهرداری بیشتر به درآمدهای پایدار و عوارض است

 تا ساخت و ساز، شهرداری تهران از بحران مالی ناشی از رکود ساخت و ساز آسیب نمی‌بیند.

حسین محمد پورزرندی، در نشست خبری با اشاره به رکود ساخت و ساز و بحران مالی جهانی ناشی از این رکود، گفت: شهرداری تهران اتکای بودجه سال آینده را بر درآمدهای پایدار و عوارض قرار داده و بودجه را متکی به فروش عوارض یا صدور پروانه ساخت نکرده تا از رکود ساخت و ساز لطمه نبیند.

او توضیح داد که سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده شامل 700 میلیارد تومان مربوط به دریافت وام، 890 میلیارد تومان چک‌های وصول نشده سال قبل، 500 میلیارد تومان ناشی از ارزش افزوده حجمی عوارض نوسازی و بخش دیگری مربوط به شناسایی تغییر کاربری‌ها پس از ممیزی املاک و اخذ عوارض از آنها می‌شود.

معاون مالی اداری شهرداری تهران، به فعالیت مؤسسه مالی اعتباری شهر اشاره کرد و افزود: فعالیت مؤسسه مالی اعتباری شهر که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک به بانک شهر تبدیل شود، یکی از آرزوهای دیرینه شهرداری‌ها بوده که  محقق شده  است.

پورزرندی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها می‌‌خواستند 60 میلیارد تومان پذیره‌نویسی کنند، 2بار کارشان لغو شد، گفت: شهرداری 45میلیارد تومان پذیره‌نویسی برای مؤسسه مالی اعتباری شهر را ظرف 2 ساعت انجام داد.

وی درخصوص کارت‌های اعتباری مؤسسه مالی اعتباری شهر‌ گفت: صدور این کارت‌ها جزء فعالیت‌های مؤسسه مالی اعتباری است و به‌زودی مؤسسه مالی اعتباری با همکاری بانک‌های بین‌المللی کارت‌های اعتباری یا ویزا کارت‌های بین‌المللی صادر می‌کند.

به گفته پورزرندی، تعدادی کارت اعتباری صادر شده است و تا پیش از پایان اسفند کارت‌های مؤسسه مالی به شتاب می‌پیوندد و در تمامی بانک‌ها این کارت‌ها خوانده می‌شود. آنچنان که این مسئول گفت در حال حاضر تنها تفاوتی که مؤسسه مالی اعتباری شهر با بانک‌ها دارد، نداشتن حساب جاری است.

بانک مرکزی تبدیل این مؤسسه را به بانک شهر پیگیری می‌کند و پورزرندی معتقد است که اگر شهرداری‌های کلانشهرها سهم 50 میلیارد تومانی خود را در این بخش به بانک مرکزی پرداخت کنند، مانع اصلی تبدیل این مؤسسه به بانک برداشته می‌شود.

معاون مالی اداری شهرداری تهران همچنین درخصوص لایحه ادغام سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران،‌ گفت: 107 شرکت و سازمان تعیین تکلیف شدند. بخش عمده‌ای از شرکت‌ها در هم ادغام شدند. امیدواریم امسال این مصوبه به مرحله اجرا برسد.

وی اضافه کرد: کارهای مقدماتی این فعالیت انجام شده است. معاون مالی اداری شهرداری تهران درباره بودجه سال آینده شهرداری‌ گفت: در بحث درآمدهای شهرداری بودجه شهرداری از 3 هزار و 650 میلیارد تومان در سال‌جاری به 4 هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده است.

به گفته پورزرندی، 400 میلیارد تومانی که به بودجه اضافه شده مربوط به فایناس‌ها بوده و اصلا بودجه شهرداری افزایش نیافته است.