سفیر ایران در بغداد از آزادی قریب الوقوع یکی از چند دیپلمات ایرانی دربند نیروهای آمریکایی خبر داد.

حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: 2‌هفته پیش صلیب سرخ طی نامه‌ای خبر از  آزادی 2 نفر از ایرانیان دربند نیروهای آمریکایی مستقر در عراق داد.
وی افزود: یکی از این دونفر، جزو 5 دیپلماتی است که در دی ماه سال 85 در جریان حمله نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران در اربیل دستگیر شدند.

2 نفر از این 5 دیپلمات‌ اوایل امسال آزاد شدند ولی 2 دیپلمات دیگر همچنان در زندان امنیتی نیروهای آمریکا به‌سر می‌برند.دیروز نبیل العباوی قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با فارس از آزادی 2‌دیپلمات ایرانی طی چند روز آینده خبر داده بود.

با این حال کاظمی قمی اعلام کرد: تنها یکی از این 2 نفر که نیروهای صلیب سرخ برای آزادی آنها اعلام آمادگی کرده اند، از 5 دیپلمات ربوده شده هستند.

وی افزود: سفارت ایران نماینده خود را برای تحویل گرفتن این دو نفر، به صلیب سرخ معرفی کرده است.سفیر ایران در بغداد خاطر نشان کرد: نامه صلیب سرخ از طریق سفارت ایران در اردن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق تحویل داده شده است.

اخبار آزادی دیپلمات‌های ایرانی در حالی منتشر می‌شود که خانواده‌های این دیپلمات‌‌ها شنبه شب با جلال طالبانی در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. خانواده‌های این دیپلمات‌ها تاکنون 2‌بار موفق به دیدار با آنها در عراق شده‌اند. 

طبق ماده‌22 توافقنامه امنیتی عراق با آمریکا، نیروهای آمریکایی موظف هستند تمامی زندانیان خارجی را که در عراق دستگیر کرده‌اند، به نیروهای عراقی تحویل دهند