همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: مسئولیت مبارزه با جرم، تعقیب مجرمان و اجرای عدالت ماموریت ذاتی و اولیه نیروی انتظامی است

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، ‌سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در نخستین همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه واژه پیشگیری ادبیات جدیدی است که در چند سال اخیر در حوزه پلیس موضوعیت پیدا کرده است افزود: در حوزه پیشگری تلاش بر آن است تا بستر آسیب و جرم خیزی هدف قرار گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: در این ادبیات در صورتی که جرم رخ دهد پلیس در واکنش به جرم و دستگیری مجرم و تحویل آن سریع عمل می‌‍کند.

احمدی مقدم با بیان اینکه مفهوم پیشگیری ناظر بر اصلاح بسترهای آسیب جرم و ناهنجاری است گفت: یک گام پیشگیری، پیش بینی و این است که بتوانیم فضای آینده را از گذشته رصد و بسترهای پیش آمده را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه آینده پژوهی گام جدیدی است که در ادبیات پلیس موضوعیت پیدا کرده است افزود: امکانات ما برای مداخله در محیط محدود است اما فعلا دانشمان را در این حوزه توسعه می‌دهیم.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه نیروی انتظامی باید دو گام جلوتر از وقوع جرم حرکت کند گفت: نیروی انتظامی سازمان منفعلی نیست که بنشیند تا جرم به وقوع بپیوندد و بعد دنبال آن حرکت کند.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور یک کارگاه علمی به وجود آمده است گفت: نیروی انتظامی یک سازمان پیشرو با مبانی کاملا علمی است و همه تحولات در این سند جمع آوری شده است.

سردار سرتیپ احمدی مقدم با بیان اینکه برای پنج سال آینده برنامه ریزی شده است گفت: پلیس باید خود را برای چنین فضایی اماده کند.

وی گفت: رویکردهای نیروی انتظامی در چنین فضایی مبتنی بر تقویت حوزه اجتماعی، فرهنگی، افزایش مشارکت اجتماعی، قدرت حل و فصل مشکلات اجتماعی، آموزش و دانش پژوهی، دانش محوری، توسعه فناوری و کاربرد ان در حوزه فرایندهای تولید نیروی انتظامی است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به اینکه هدف ما تغییر موازنه پلیس محسوس به نامحسوس است افزود: در این پنج سال باید تزاحم پلیس و جامعه را کاهش دهیم و سطح تماسها را محدود کنیم و به مرحله ای برسیم که محصول کار پلیس را ببینیم.

احمدی مقدم گفت: این توانمندی در پلیس وجود دارد که آینده را ترسیم کند.
وی افزود : در نظام قانو نگذاری همواره عنوان های مجرم گذاری اضافه شده است و سیاستهای قانونگذاری باید اصلاح شود.

احمدی مقدم گفت: محدود کردن نیروی انتظامی به نفع مردم نیست و نیروی انتظامی وظیفه اش دفاع از حقوق شهروندان و برخورد قاطع با قانون شکنان است.

تدابیر لازم برای برقراری امنیت تعطیلات سال نو

سردار سرتیپ احمدی مقدم گفت: تدابیر لازم برای برقراری نظم و امنیت در تعطیلات نوروزی اتخاذ شده است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور در حاشیه برگزاری نخستین همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم افزود: از اول اسفند برای برقراری نظم و امنیت در تعطیلات پایان سال و نوروز برنامه ریزی شده است و نیروی انتظامی آمادگی کافی را برای برقراری امنیت دارد.

وی گفت: شناسایی افراد مظنون و سابقه‌دار در زمینه ناامنی و ‌سرقت آغاز شده است و در صورت نیاز دستگیر خواهند شد.

سردار سرتیپ احمدی مقدم درخصوص چهارشنبه آخر سال گفت: پلیس تمهیدات لازم را پیش بینی کرده است و با توزیع کنندگان مواد محترقه خطرناک برخورد می‌کند.
وی افزود: هم اینک وضع مطلوب است و مشکلی وجود ندارد