به گزارش همشهری آنلاین، همیشه گفتهاند و شنیدهایم که اگر میخواهید آلودگی هوا و ترافیک پایتخت کاهش پیدا کند باید به توسعه حملونقل عمومی بهخصوص مترو تأکید داشت. مدیریت شهری فعلی نیز اهتمام جدی به توسعه خطوط مترو و ایستگاهها داشته و در پی رفع چالشهاست؛ در همین خصوص شهردار تهران صبح دیروز در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران به برخی از این اقدامات اشاره و مهمترین چالش پیش روی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو را کمبود منابع مالی اعلام کرد. علیرضا زاکانی در این نشست میگوید: «مطابق برآوردهای انجام شده احداث ۴خط جدید مترو به ۴۳۰هزار میلیارد تومان و تکمیل ۷خط باقیمانده به ۱۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. معتقدم با مولدسازی و ایجاد مشارکت با دستگاههای دیگر این اعتبار را میتوان تامین کرد.» اما این چالشها مانع از توسعه خطوط نشده و مدیریت شهری درپی گذر از همه مشکلاتی است که سالها درباره آن حرف زدهاند.
برنامهها و افتتاحیههای پیش رو تا پایان سال ۱۴۰۲
*پایان تستهای فنی قطار ملی مترو و شروع قرارداد تولید انبوه آن (۸+۱۰۵واگن) و ورود نخستین رام از قطار ملی به شبکه مترو
*افتتاح فاز نخست پایانه دولتآباد
*بهرهبرداری از پست برق جنوبی خط۶
*افتتاح ۱۲ورودی جدید در خط۶
*بهرهبرداری از ۵.۵کیلومتر مسیر تونلی از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه شهدای کن در خط۶
*افتتاح ۳ایستگاه شهر زیبا، شهران، و شهدای کن در خط۶ (در نیمه نخست سال۱۴۰۲)
*افتتاح ۷ایستگاه آیتالله کاشانی، کوهسار، میدان خراسان، شهدای هفدهشهریور، سرباز، بهار شیراز و شهید نجاتاللهی در خط۶ (در نیمه دوم سال۱۴۰۲)
*افتتاح متروی تهران-پرند در هفته دولت
*افتتاح ایستگاههای میدان کتاب و ورزشگاه تختی در خط۷
*آغاز عملیات حفاری خط۱۰ مترو در تیرماه۱۴۰۲
*آغاز عملیات اجرایی توسعه شرقی خط۴
*تامین و پرداخت ۱۵درصد پیشپرداخت برای به جریان افتادن قرارداد ۶۳۰واگن چینی
*انعقاد قرارداد برای شروع پروژه احداث خط۱۱ مترو
*بهرهبرداری از ۹ورودی جدید در خط۷