همشهری آنلاین: ملی​گرایان ایالت باسک اسپانیا نتوانستند در انتخابات محلی این ایالت به اکثریت کرسی‌های پارلمانی دست پیدا کنند، در نتیجه احتمال می‌رود یک حزب غیر ملی​گرا پس از 29 سال در باسک دولت تشکیل دهد.

به گزارش الجزیره، حزب ملی باسک(PNV) براساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در این ایالت 30 کرسی از 75 کرسی مجلس این ایالت و حزب سوسیالیست 24 کرسی را از ‌آن خود کرده‌اند. [اسپانیا؛ برگزاری انتخابات در ایالات باسک و گالیسیا]

سولیست‌ها توانسته‌اند در کنار دو حزب کوچکتر دیگر در مجموع 38 کرسی کسب کنند که این میزان برای دارا بودن اکثریت در پارلمان باسک کفایت خواهد کرد.

بدین ترتیب پس از 28 سال و از زمان تشکیل مجلس محلی در سال 1980در ایالت باسک دولتی غیر ملی گرا بر سر کار خواهد آمد.

پاتکسی لوپس رئیس حزب سوسیالیست ایالت باسک اسپانیا نیز ایراز امیدواری کرده است که به رغم کسب آرای کمتر نسبت به ملی گراها ریاست دولت جدید در این ایالت را عهده دار شود.

او در جمع طرفداران خود گفته که حزب ما در این برهه بهترین نتایج را در تاریخ انتخابات ایالت باسک به دست آورده است.

پیش از برگزاری انتخابات در ایالت باسک نیز نتایج نظر سنجی‌ها از افزایش محبوبیت سوسیالیست‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی حکایت داشت. تحلیل گران معتقدند که پیشنهاد برگزاری مذاکرات صلح با اتا (گروه جدایی طلب باسک) که از سوی خوسه لوئیس ساپاترو نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا  مطرح شده بود به محبوبیت حزب سوسیالیست در ایالت باسک افزوده است.

اتا متهم است که طی 4 دهه مبارزه برای کسب استقلال ایالت باسک از اسپانیا 825 نفر را طی بمب گذاری‌ها و اقدامات تروریستی دیگر به قتل رسانده است.

شکست سوسیالیست‌ها در ایالت گالیسیا

در ایالت گالیسیا اما سوسیالیست‌ها نتوانستند مانند هم حزبی‌های خود در ایالت باسک نتیجه قابل توجهی کسب کنند و با شکست در انتخابات پارلمانی این ایالت از ائتلاف دولتی با ملی گراها خارج شدند.

در مقابل حزب مردم ایالت گالیسیا توانست 39 کرسی از 75 کرسی پارلمان محلی ایالت گالیسیا را از آن خود کند.

انتخابات پارلمانی در باسک و گالیسیا اولین انتخابات منطقه‌ای بود که در دور دوم نخست وزیری ساپاترو برگزار می‌شد.

این انتخابات در حالی برگزار شد که بحران مالی جهانی اقتصاد اسپانیا را دچار رکود کرده و این کشور با 13.9 بیکار بالاترین آمار بیکاری در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.