تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۴

مصطفی شوقی: علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در حالی به دومین بهار حضورش در فدراسیون می‌رسد.

 که در یک زمستان سخت در روزی که مجمع انتخابات فوتبال پس از دو سال تعلیق و کشمکش میان سازمان ورزش و نمایندگان فیفا  در کمیته انتقالی فوتبال، در حالی که علی‌آبادی رئیس ورزش ‌به‌رغم میل باطنی از نامزدی فوتبال کناره‌گیری کرده بود، رئیس فدراسیون فوتبال شد تا با مشکلات زیادی از جمله مسائل مالی فدراسیون، حق پخش تلویزیونی و نگرانی در عدم صعود به جام‌جهانی مواجه باشد.

کفاشیان اما در گفت‌و‌گو با همشهری با تحلیل وقایع یک سال اخیر می‌گوید که مثل همه مردم برای صعود تیم ملی به جام‌جهانی نگران است.

  • در پایان سال چه تحلیلی از روند فوتبال کشور دارید؟

سالی که گذشت، سال تجربه برای فدراسیون فوتبال بود. ما در زمستان سال گذشته زمانی که فدراسیون را تحویل گرفتیم در حال گذر از مشکلات و بحران بودیم. به هر حال فدراسیون حدود دو سال تعلیق شده بود و باید با یک اساس‌نامه جدید کارش را ادامه می‌داد. در همان روزهای اول دریافتیم که اساس‌نامه با مشکلاتی روبه‌رو است.

  •  اما برای تدوین این اساس‌نامه کارهای زیادی صورت گرفت.

منکر فعالیت‌های دوستان برای تدوین اساس‌نامه نیستم اما همانندسازی فوتبال با این اساس‌نامه خود مشکلاتی را به همراه می‌آورد. ضمن اینکه تعاریف جدیدی از فوتبال ارائه شده که پیش از این وجود نداشت. برای همین ما باید آیین‌نامه‌ای برای کمیته‌ها تدوین می‌کردیم و ساختار خود را با اساس‌نامه مطابقت می‌دادیم. در سال جاری فوتبال ایران در کنار این موضوع مسائل دیگری را تجربه کرد که پیش از این تنها در حد حرف بود و ما برای اولین بار آن را  به مرحله عمل رساندیم.

  •  پس سال خوبی را پشت‌سر گذاشتید؟

سال خوبی که بود؛ ما در رده نوجوانان قهرمان آسیا شدیم، در فوتسال در جام‌جهانی درخشش زیادی داشتیم و در رده‌های مختلف موفقیت‌هایی کسب کردیم و از همه مهم‌تر از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بهترین فدراسیون آسیا انتخاب شدیم. حداقل‌اش این بود که امسال ما پسرفت که نداشتیم هیچ، گاهی وقت‌ها پیشرفت هم کردیم.

  •  اما انگار سال پرتنشی داشتید؟

بله رسانه‌ها به‌خصوص فدراسیون را به شدت زیر نظر داشتند و به هر موضوعی واکنش نشان می‌دادند.

  •  به هر حال رسانه‌ها هم وظایفی دارند.

منکر این قضیه نیستم. خودم بیشترین تعامل را با رسانه‌ها دارم. اما گاهی وقت‌ها رسانه‌ها بسیار بیش از اندازه فدراسیون را رصد می‌کردند. برخی رسانه‌ها بدون اینکه موضوعی هنوز انجام شده باشد بی‌محابا به فدراسیون حمله می‌کردند. در حداقلی‌ترین حالت اگر بغضی نداشته باشند، دوستی هم ندارند.

  •  در روزهای اول تکثر اظهار نظرهای اعضای فدراسیون از هیات رئیسه تا روسای کمیته‌ها برای شما مشکل‌ساز شده بود.

بله.به‌هر حال روزهای اول بود و همه شیفته خدمت بودند، اما با تدوین شرح وظایف و بررسی اوضاع، این مسئله هم تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای کم شد. در حال حاضر فدراسیون در این زمینه دیگر مشکلی ندارد.

  •  آقای کفاشیان امسال موضوع حق پخش تلویزیونی وقت خیلی زیادی از شما گرفت در کنار آن مسائل مالی فدراسیون و جذب اسپانسر هم ماجراهایی داشت.

من در دوران مدیریتی اینقدر جلسه برای یک موضوع نداشتم. اما به‌لطف خدا این مسئله هم حل شد. اعتقاد دارم کاری که فدراسیون فوتبال در موضوع حق پخش، انجام داد هیچ یک از فدراسیون‌های گذشته انجام ندادند. اراده‌ای در درون نظام برای حل این مسئله وجود داشت که به‌نظرم در کنار مطالبات بین‌المللی و درخواست کنفدراسیون فوتبال آسیا از ما برای انجام این مسئله در نهایت اتفاق خوبی را برای فوتبال ایران رقم‌زد که ثمره آن در چند سال دیگر موجب تامین بسیاری از امورات مالی باشگاه‌های فوتبال می‌شود.

  •  پس در حال حاضرمی‌توانیم بگوییم شما خیلی پولدار هستید؛ پیش از این در دوران مشکلات مالی فدراسیون گفته بودید که فکر می‌کردم فوتبال خیلی پول دارد.

الان هم خیلی پولدار نیستیم. کمتر از اندازه فوتبال و پتانسیل‌های فوتبال به عنوان یک صنعت و گرایش حرفه‌ای در ورزش کسب درآمد کرده‌ایم. اما همین مقدار هم به برنامه‌های ما در فدراسیون بسیار کمک می‌کند. به هر حال کمک‌هایی که از سوی نهادهای مختلف اجرایی کشور به فوتبال شد بخش قابل ملاحظه‌ای از دغدغه‌های مالی ما را حل کرد.

  •  اتفاقا همین مسئله کمک نهادهای دولتی به فوتبال مورد انتقاد است؛ گروهی می‌گویند که چرا فدراسیون در کسب درآمد متکی به حمایت‌های دولتی است. این در حالی است که فدراسیون می‌تواند از ظرفیت‌های اسپانسر‌های ورزشی در خدمت فوتبال استفاده کند.

من یک مدیر اقتصادی هستم و سال‌ها در بخش‌های مدیریتی مالی و سرمایه‌گذاری حضور داشته‌ام. فدراسیون فوتبال تمام راه‌های نرفته را رفته است. اما به هر حال مشکلاتی در صنعت و اقتصاد دنیا وجود دارد که همه با آن آشنا هستیم. در مورد حمایت‌های دولتی هم چه اشکالی دارد که به ورزشی که از نظر مردم‌حائز اهمیت است کمک مالی شود. ما برای تحقق برنامه‌هایمان از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

  •  بعد از تساوی با کره، موج انتقاداتی از سوی مردم و رسانه‌ها در یک سو و گروهی از نمایندگان مجلس در سوی دیگر متوجه تیم ملی و فدراسیون شد. آیا شما هم مثل این گروه از منتقدان نگران عدم صعود به جام جهانی هستید؟

اول یک نکته مهم را بگویم؛ خوشبختانه فضای بسیار خوبی بر اردوی تیم ملی حاکم است. صددرصد، فدراسیون فوتبال برای جام جهانی برنامه دارد چرا که ما دیگر نباید دغدغه‌ صعود به جام‌جهانی را داشته باشیم و باید به سطحی برسیم که با برترین تیم‌های جهان رقابت کنیم. بنابراین ما هم باید به اندازه‌ای پیشرفت کنیم که در سطح فوتبال جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و من اطمینان دارم که فوتبال ایران این پتانسیل را دارد.

  •  اما مسیر صعود تیم ملی با تساوی در برابر کره اتفاقا برای فوتبال ایران دغدغه حضور در جام جهانی را ایجاد کرده است.

فوتبال ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد. ما هم نگران حضور در جام‌جهانی هستیم اما وقتی می‌گویم که دغدغه صعود نداشته باشیم به دلیل پتانسیل‌های فوتبال ایران است.

  •  اما این نگرانی وجود دارد.

همیشه در فوتبال و ورزش اتفاق غیر‌قابل‌پیش‌بینی وجود دارد اما اینکه می‌گویید نگرانی وجود دارد، بله ما هم نگران صعود به جام‌جهانی هستیم مثل همه مردم و نمایندگان مجلس. به هر حال حریفان هم در یک سطح با فوتبال ایران قرار دارند و برای ما کاملا آشنا هستند.

 ما هم صددرصد نگران هستیم و برای رفع نگرانی همه کار می‌کنیم. اطمینان دارم تیم ملی ایران با بازی‌های بهتر در آینده به جام‌جهانی صعود می‌کند. البته ما در دوره‌های قبلی نیز در بازی‌های خارج از خانه عملکرد خوبی داشته‌ایم و معتقدم تیم ایران مقابل کره‌جنوبی و کره‌ شمالی در خانه‌شان بهتر نتیجه می‌گیرد، همان‌طور که در دوره گذشته مقابل کره‌ شمالی نتیجه‌ خوبی را  خارج از خانه به دست آوردیم.

  •  شاید به دلیل همین نگرانی ، دوباره پروژه بازگشت علی کریمی ‌به تیم ملی کلید خورد.

در این مورد یک سری اتفاقات وجود داشت که فدراسیون حل موضوع را به دلیل اختیاراتی که آقای دایی دارند، به عهده ایشان گذاشته بود.

  •  به نظر می‌رسد که سازمان ورزش یک حضور حداکثری در تصمیمات فدراسیون فوتبال دارد.

من بارها در این مورد توضیح داده‌ام. نسبت فدراسیون فوتبال با سازمان مثل حضور و دخالت سازمان ورزش در دیگر فدراسیون‌های ورزشی است.

  • این مسئله استقلال فدراسیون را به خطر نمی‌اندازد؟

نه ما برای اداره فدراسیون یک روش داریم که با هماهنگی سازمان در حال انجام است. ضمن اینکه فدراسیون فوتبال  در سال جاری با کمک‌های هشت میلیاردی سازمان و دولت مواجه بوده است. به هر حال سازمان ورزش متولی ورزش کشور است.