به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وزارت نفت، محمد صادقی افزود: بهمنظور ساماندهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، سامانهای مشترک با راهداری، طراحی و راهاندازی شده است که بر اساس اطلاعات این سامانه، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه تردد صادر شده و مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان مشخص میشود و بر همین اساس، سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ میشود.
وی تأکید کرد: پیش از این راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی مشخص کرده بود و رانندگان با کارت اضطراری موجود در جایگاههای عرضه سوخت را دریافت میکردند، اما دریافت مبالغ اضافی، سبب ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتیها شده بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: در زمان خروج، این کارتها تحویل شده و موجودی کارت صفر خواهد شد و دوباره ۱۲ ساعت بعد، برای یک راننده دیگر فعال شده و در گردش قرار خواهد گرفت.
صادقی با اشاره به اینکه چالشهای توزیع سوخت به ناوگان سنگین ترانزیتی، پیش از این در سفر رئیسجمهوری به کشورهای همسایه مطرح شده بود، بیان کرد: اجرای پایلوت و نمونه این طرح با در نظر گرفتن تعداد محدودی کارت سوخت اعتباری برای رصد ناوگان و برآورد میزان سوخت موردنیاز در اختیار راهداری قرار گرفته است و این امکان وجود دارد تا ۱۵ هزار کارت سوخت را در اختیار راهداری قرار دهیم.
وی تعداد میانگین روزانه ورودی خودروهای سنگین ترانزیتی را یکهزار و ۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: با شروع آزمایشی این طرح، مقدار رضایت در میان ناوگان بسیار بیشتر شده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور همچنین از بومیسازی دستگاههای کارتخوان با همکاری شرکتهای دانشبنیان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون، حدود ۶۰ جایگاه از کارتخوانهای تولید داخل استفاده شده است. شرکت کویرهنگام یزد، شرکت رهام، شرکت آرکامهر و شرکت ایرانکیش شرکتهایی هستند که در این حوزه ورود کردهاند و با هماهنگی شرکت پخش، این دستگاه در کشور بومیسازی شده است.
صادقی با اشاره به تأیید دستگاه کارتخوان تولید داخلی از سوی پدافند غیرعامل افزود: آزمون جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و امضای قرارداد برای تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کارتخوان انجام شده است و هماکنون ۶ شرکت آمادگی ساخت کارتخوان سامانه هوشمند سوخت را دارند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارتخوانها متأسفانه با ورود اجسام خارجی مختلف به کارتخوان خراب میشود، اعلام کرد: اگرچه آمار خرابی هماکنون با راهاندازی کارگاههای تعمیرات به کمتر از پنج درصد رسیده، لازم است فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام شود.