محمدرضا منصوریان: شمارش نهایی برای آغاز دیدارهای جام‌جهانی کشتی آزاد در تهران آغاز شده و طی دو روز آینده هفت تیم خارجی شرکت‌کننده در این دوره- روسیه، ازبکستان، گرجستان، کوبا، قزاقستان، اوکراین و آذربایجان-برای حضور در جام‌جهانی 2009 وارد تهران می‌شوند.

 مبارزه کشتی‌گیران تیم‌های حاضر در جام جهانی تهران از روز شنبه هفته آینده طی دو روز در سالن 12 هزارنفری ورزشگاه آزادی تهران آغاز می‌شود.

ویژگی اصلی این دوره از پیکارهای جام جهانی این است که برای نخستین بار تعداد تیم‌های شرکت‌کننده از شش به هشت تیم افزایش یافته و فیلا نیز تیم‌های برتر در بازی‌های المپیک 2008 پکن را به این میدان فرا خوانده است. آنطور که شواهد موجود نشان می‌دهد در میان هشت تیم شرکت‌کننده در جام جهانی 2009، تیم روسیه به دلیل در اختیار داشتن نفرات صاحب نام کشتی دنیا، شانس اول قهرمانی است . برای کسب مقام‌های بعدی جدال سختی میان هفت تیم دیگر از جمله ایران وجود خواهد داشت.

این در حالی است که در تیم ملی ایران بعد از بازی‌های المپیک تحولات زیادی صورت گرفته و علاوه بر تغییر کادر فنی، گروهی کشتی‌گیر جوان نیز برای اولین بار به عضویت تیم‌ملی درآمده‌اند. از آن جایی که تیم‌های حاضر در جام‌جهانی به صورت تیم به تیم با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند با نگاهی گذرا به اسامی تیم‌ها  این امیدواری وجود دارد که تیم ایران توانایی  صعود از گروه خود و شانس حضور در دیدار نهایی را داشته باشد. فدراسیون جهانی کشتی تیم‌های حاضر در مسابقات جهانی تهران را در دو گروه الف و ب دسته‌بندی می‌کند که پیش از این تیم‌های روسیه و اوکراین به عنوان سرگروه انتخاب شده‌اند. برنامه‌ریزی رقابت‌ها به گونه‌ای است که عصر جمعه مراسم وزن‌کشی و قرعه‌کشی انجام می‌شود .  قرارگرفتن تیم ایران در گروهی که تیم اوکراین سرگروه است شانس ما را برای حضور در فینال افزایش می‌دهد.

بهترین‌های جام جهانی

طبق قوانین فیلا هر تیم می‌تواند برای حضور در جام جهانی 14 کشتی‌گیر را در هفت وزن روی باسکول وزن‌کشی بفرستد. نفرات معرفی‌شده تیم ایران عبارتند از: 55 کیلوگرم: حسن رحیمی و عباس دباغی، 60 کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور و احمد امیریان، 66 کیلوگرم: مهدی تقوی و سعید داداشپور، 74 کیلوگرم: صادق گودرزی و ایمان محمدیان، 84 کیلوگرم: رضا یزدانی و اسماعیل نجاتیان، 96 کیلوگرم: سعید ابراهیمی و جعفر دلیری و 120 کیلوگرم: فردین معصومی و محمدرضا آذرشکیب.

تیم روسیه اسامی 16 کشتی‌گیر را به کمیته برگزاری این مسابقات معرفی کرده‌ که از جمع آنها 14 کشتی‌گیر در تهران کشتی می‌گیرند. در میان اسامی تیم روسیه نام جمال اوتار سلطان‌اف، بسیک کودوخوف، دنیس چارگوش، حاجی‌مراد مرتضی علی‌اف و بختیار احمداف مشخص‌تر از بقیه است. روس‌ها نام 10 مربی را هم اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد از حضور آنها در ایران اهداف خاصی را دنبال می‌کنند که هدف اصلی آنها می‌تواند شناخت بیشتر از تیم‌های حاضر در این دوره باتوجه به تغییر و تحولات وسیعی که در آنها صورت گرفته باشد.

در ترکیب تیم اوکراین علاوه بر واسیلی فدروشین وتاراس دانکو نام، آندری استادنیک و واسیلی تسمینتسکی هم دیده می‌شود. اوکراینی‌ها هم اسامی 14 کشتی‌گیر را داده‌اند و به نظر می‌رسد آنها نیز با نفرات جدیدی به تهران می‌آیند. در تیم گرجستان لومانیدزه، گاوا واشلیشویلی و مودبازه شاخص‌تر از بقیه هستند. کوبایی‌ها با ترکیبی کاملا جوان بدون استفاده از کشتی‌گیران مطرح خود در سال‌های اخیر، قرار است در جام جهانی تهران حاضر شوند. در تیم ازبکستان اثری از دلشاد منصوراف و آرتور تایمازوف دیده نمی‌شود. ظاهرا ازبک‌ها نمی‌خواهند از دو قهرمان جهانی خود درجام جهانی استفاده کنند. اما  آذربایجانی‌ها حضور در این میدان را کاملا جدی گرفته‌اند و به همین دلیل بهترین نفرات خود را در ترکیب تیمی‌شان قرار داده‌اند.

این تیم با کشتی‌گیران صاحب‌نامی همچون شمس‌الواریف، نوروز تمرزاوف، ختاگ گازیموف و علی عیسی اف به دیدار حریفانش می‌رود . تیم قزاقستان اما همیشه با تک‌ستاره‌هایش در کشتی دنیا تاثیرگذار بوده است. در این تیم نام کشتی‌گیرانی همچون لئونید اسپریدینوف، دولت شابان‌بای و مرید موتالیموف در این تیم دیده می‌شود که در صورت رویارویی این تیم با تیم کشورمان، کشتی انتخابی فردین معصومی و مرید موتالیموف در وزن 120 کیلوگرم می‌تواند اوج این پیکارها باشد. معصومی مدال برنز المپیک پکن را به دلیل شکست مقابل این کشتی‌گیر از دست داد.