همشهری آنلاین- مجید جباری:هر سال با اضافه شدن نرخ کرایه تاکسیها، برخی مشکلات تکراری موجب بروز اختلافاتی بین تاکسیرانان و مسافران می شود. با اینکه امسال شورای شهر تهران با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات رانندگان، علاوه بر ۴۵ درصد میانگین افزایش کرایهها، ۱۵ درصد را هم برای مسیرهای پرترافیک و شیب دار تاکسی های خطی پیش بینی کرده اما برخی رانندگان به این مبلغ هم راضی نیستند و از مسافران ناآگاه درخواست کرایه بیشتر دارند. موضوعی که مهدی دربانی، سرپرست امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر ضرورت قانون مداری تاکسیرانان، از برخورد جدی با متخلفان و تشکیل پرونده انضباطی برای آنان خبر می دهد.
گفتوگوی همشهری آنلاین با مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره راههای جلوگیری از تخلفات رانندگان تاکسی و گزارش تخلفات را بخوانید:
یکی از موارد پرتکرار در تخلفات برخی تاکسیرانان، مخدوش کردن برچسبهای کرایه و یا بعضا نداشتن برچسب نرخ امسال به خصوص در تاکسیهای گردشی است. همین موضوع باعث شده برخی رانندگان کرایههای غیر معمول و بیش از نرخ مصوب شورای شهر را از مسافران طلب کنند. تاکسیرانی چه نظارتهایی در این زمینه دارد؟
تاکسیها موظف به اجرای قوانین جاری هستند. بعد از تعیین نرخ مصوب شورای شهر، بر اساس قوانین، برچسبهای کرایه امسال از اوایل اردیبهشت برای تاکسیها نصب شد. با این تفاوت که امسال برچسبها، همان برچسبهای سال گذشته هستند و فقط کرایههای امسال روی آن ها درج شده است.
درباره دریافت کرایه مازاد بر نرخ مصوب اما شهروندان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی تاکسیرانان، تخلف را با شماره های نظارتی ۱۸۸۸ و ۱۳۷ به ما گزارش کنند. سازمان تاکسیرانی هم بر اساس همین شکایات و گزارشها پرونده هیات نظارت برای رانندگان متخلف تشکیل میدهد و در کارگروه انضباطی منطقه به تخلفات رسیدگی میکند. مورد دیگر که مسافران و شهروندان باید بدانند اینکه، بازرسان نظارتی ما به ویژه در ساعات پیک در خطوط و پایانهها حضور دارد تا از بروز هرجگونه تخلف از سوی رانندگان جلوگیری کنند.
شورای شهر علاوه بر میانگین افزایش ۴۵ درصدی، درصدی از افزایش کرایه را به خطوط پرترافیک و مسیرهایی که شیبدار هستند اختصاص داده است اما با این حال برخی رانندگان در ترافیک و شلوغی علاوه بر نرخ تعیین شده روی برچسب، درخواست افزایش کرایه به خاطر ترافیک و یا شیبدار بودن مسیر میکنند. چه ساز و کارهایی برای پیشگیری از افزایش نرخ خارج از ضوابط دارید؟
نرخ مصوبی که برای تاکسیها اعمال کردهایم، به صورت میانگین ۴۵ درصد است که این افزایش قانونی برای یک سری از خطوط تا سقف ۶۰ درصد بر مبنای شیب خط و شلوغی مسیر، تعیین شده و کرایهها هم بر همین مبنا افزایش یافته و برچسب ها هم روی شیشه خودروها نصب شده است. بنابراین هرگونه دریافت کرایه بیشتر از قیمت درج شده روی برچسب، تخلف محسوب میشود و رانندگان به هیچ عنوان حق ندارند کرایه بیشتر بگیرند.اگر رانندهای درخواست اضافه کرایه کرد، دو راه پیش پای شهروندان وجود دارد. راه نخست که ما بر آن تاکید داریم، پرداخت آنلاین با استفاده از اسکن کردن کیو.آر کد روی برچسبهاست. پرداخت کرایه از این طریق، جلوی هرگونه سوء استفاده را میگیرد و جلوی پرداخت هرگونه وجه اضافه را میگیرد.
اما راه دوم این است که شهروندان، تخلفات رانندگان قانون گریزی که از مسافران پول نقد یا کرایه بیشتر ازنرخ مصوب و ... طلب میکنند را بدون هیچ تردیدی از طریق پلهای ارتباطی ۱۸۸۸ و ۱۳۷ به ما گزارش کنند. پرونده گزارشهایی که به دست ما میرسد، در سامانه ما ثبت میشود و تخلفات برای رانندگان سابقه میشود.همچنین پرونده متخلفان در کارگروه نظارتی منطقه رسیدگی وبه هیات نظارتی مرکز ارجاع میشود. ما حتما خواهش میکنیم که مردم همه تخلفات را به ما گزارش کنند و مطمئن باشند با رانندگان متخلف برخورد میکنیم. در خیلی از خطوط، به ندرت پیش میآید که رانندگان نرخ را بالا ببرند. به خصوص در پایانهها که عوامل کنترل و نظارت ما مستقر هستند . اما اگر در نبود بازرسان چنین اتفاقی افتاد، راهکار، شکایت از طریق سامانههای نظارتی است. بحث نظارت بر خطوط تاکسیرانی یکی از اولویتهای سازمان است. برهمین اساس،علاوه بر گشتیهای نظارتی، از طریق سایت کنترل تصویری هم بر فعالیت تاکسیها نظارت مستمری وجود دارد. بر همین اساس، هم در ساختمان تاکسیرانی و هم در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک، نفرات ما مستقر هستند و شرایط را با جزئیات رصد می کنند؛ از تخلفات و مسائل و مشکلات موجود، عکس و تصویر میگیرند و برای ما ارسال می کنند. ضمن اینکه علاوه بر مدیران منطقه،مدیر پهنه که چندین منطقه زیر مجموعه آن است،هم بر شرایط نظارت دارد.
بحث سوار کردن سه یا چهار مسافر هنوز هم در بسیاری از خطوط، چالش میان مسافران و تاکسیرانان است. در بسیاری از خطوط رانندگان، با وجودی که مسافر هم هست، با ۳ مسافر حرکت و کرایه بیشتری را دریافت میکنند. در این باره توضیح دهید.تاکسیها مجاز به چنین کاری هستند؟
خیر. کرایههای مصوب امسال بر اساس ۴ مسافر تعیین و ابلاغ کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی، برخی شهروندان راغب به پرداخت کرایه مبتنی بر سوار کردن ۳ مسافر( که بیشتر از نرخ سوارکردن ۴ نفر است)نیستند. رانندگان هم بید در این زمینه با مسافران تفاهم کنند.در این این صورت، این مورد هم تخلف محسوب میشود.