موضع‌گیری‌های روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی و به‌ویژه وزیر امور خارجه این کشور به‌نحوی بود

که باور برخی ناظران مبنی بر وجود نوعی سردرگمی در دستگاه دیپلماسی آمریکا در قبال ایران را تأیید می‌کرد.

هیلاری کلینتون در جریان سفر خود به بروکسل که اواخر هفته گذشته انجام شد، به‌طور تلویحی اعتراف کرد که واشنگتن برای کاهش مشکلاتش در افغانستان نیازمند همکاری تهران است و ممکن است در این باره با ایران مشورت کند، اما در عین حال سعی کرد همانند گذشته از مواضع تکراری مقام‌های کشورش علیه ایران هم کوتاه نیاید.

وی بار دیگر در سخنانی که ایسنا از آن خبر داد، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد و مدعی شد که تهران از تروریسم حمایت می‌کند.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه در اوایل حمله آمریکا به افغانستان، ایران هر روز با سفیر واشنگتن در کابل گفت‌وگو و مشاوره داشت، ادعا کرد: اگر تشخیص دهیم که مشورت با ایران در مورد افغانستان سازنده است، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت، هرچند وزرای امور خارجه کشورهای عربی و همچنین مقام‌های اسرائیلی که اخیرا با آنها ملاقات کرده‌ام، نگران مواضع ایران در قبال منطقه بوده‌اند.

وی البته شامگاه پنجشنبه پس از حضور در نشست وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل اعلام کرد: درصورت برگزاری کنفرانس بین‌المللی پیشنهادی آمریکا در مورد افغانستان، انتظار می‌رود ایران نیز به این اجلاس دعوت شود.رویترز نیز در گزارشی مدعی شد که دولت اوباما قصد دارد طی چند روز آینده دعوتنامه‌ای رسمی از سوی کلینتون برای همتای ایرانی وی به‌منظور شرکت در اجلاس همسایگان افغانستان ارسال کند.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از دیدار با سرگئی لاوروف، گفته بود که از همتای روس خود خواهد خواست تا همکاری متعارف تسلیحاتی خود با تهران را متوقف کند.

کلینتون همچنین در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، در بروکسل مدعی شد خبرنگاری که خبر دستگیری وی در ایران اخیرا منتشر شده است، باید آزاد شود.

درخواست فرانسه

در همین حال، برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه هم پنجشنبه گذشته از ایران خواست که در نشست 11 فروردین درباره افغانستان شرکت کند.

این در حالی است که چندی پیش فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز خواستار دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس آتی کشورهای همسایه افغانستان شده بود.

خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد که به‌دنبال اعلام خبر سفر فراتینی به تهران در اسفندماه جاری، دولت ایتالیا اعلام کرد انجام این سفر به تعویق افتاده است.

این خبرگزاری در ادعایی که ایسنا به آن اشاره کرد، علت این مسئله را گفته‌های مقام‌های عالیرتبه ایرانی علیه رژیم‌صهیونیستی و آمریکا دانست.