به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از موتور ۱، فرض کنید شما چیزی برای طراحی ماشینهای دهه ۱۹۲۰ داشتید و می خواستید در گرندپری بعدی موناکو (مسابقات جایزه بزرگ فرمول ۱) بیانیه ای شبیه به گتسبی (شخصیت رمان گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتز جرالد)داشته باشید. یا شاید شما مکانی دنج در دریاهای آزاد می خواهید که شایسته یکی از شخصیتهای شرور فیلمهای «جیمز باند» باشد. اگر پاسخ هر یک از این سناریوها «بله، لطفا» است، «شرکت طراحی کشتیهای تفریحی آندی وو» (Andy Waugh Yacht Design) یک نمونه خاص و ویژه برای شما دارد.
در طراحی کانسپت ۸۰ متری کاتاماران که «دکادنس» (Decadence) نام دارد، از پیشرفتهای خودرویی و هوانوردی دهه ۱۹۲۰ استفاده شده است. از این رو این کانسپت بیشتر به نظر شبیه یک خودروی «اوبورن اسپیداستر» آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ یا یک مرسدس بنز اس اس کی کنت تروسی دهه ۱۹۳۰ است. اما به گفته شرکت طراحی، "نمونهای از کانسپت کشتیهای هوایی دارای مساخت کوچک با دو بدنه است.
این طرح بر اساس یک کاتاماران با بدنههای استوانهای که به وسیله «پایهها» به بدنه مرکزی متصل شدهاند، ترسیم شده است. این طرح پیشرفته از نظر فنی چندین مزیت ارائه میدهد، از جمله کاهش تخمینی ۷۰ درصدی در چرخش در مقایسه با یک قایق بادبانی سنتی برای راحتی و ایمنی بیشتر. این کانسپت در عین مزایای فنی برتر که امکانات زیبایی شناختی منحصر به فرد و هیجان انگیزی را ارائه میدهد، هنوز به طور کامل در بخش سوپرقایقهای تفریحی لوکس محقق نشده است.
طول این قایق تفریحی ۳۰ متر است که فضای داخلی سخاوتمندانهای و فضای خارجی را با عرشههای کاملا محصور فراهم میکند. فضای بیرونی به ویژه در بدنهها منطقه قابل استفاده بیشتری را برای خدمه یا بخشهای فنی فراهم می کنند. رندرها همچنین «دکادنس» را با بادبانهای جمعشونده یا بادی نشان میدهند که نیروی باد را به عنوان نیرو محرکه فراهم میکند. نیروی محرکه اولیه توسط یک سیستم محرکه جدید ارائه میشود که میتواند مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
بیشتر بخوانید:
چالش اصلی در طراحی، بدنه نسبتا عریض آن در مقایسه با قایقهای تفریحی لوکس کوچک است که حرکت در محدوده تنگ بسیاری از تفرجگاهها و ماریناها یا یافتن اسکله مناسب را دشوار میکند.