همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ایران و عراق باید عزم خود را برای گسترش روابط دوجانه جزم کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر رئیس مجلس خبرگان رهبری در مؤسسه شهید محراب شهر نجف گفت: با وجود تلاش دشمنان دو ملت ایران و عراق و مسئولان دو کشور باید عزم خود را برای گسترش روابط در تمام زمینه ها جزم کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر روز جمعه با حضور در این موسسه با آیات عظام ، حجج اسلام ، مسئولان شهرهای نجف و کوفه و نیز رؤسا و استادان دانشگاه این شهر دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار روابط کنونی ایران و عراق را فرصتی تاریخی خواند و با اشاره به رویکرد مردم و مسئولان عراقی و دموکراسی آن هم در شرایط اشغال گفت: توفیق ارزشمندی است که با وجود آثار شوم دیکتاتوری و فعالیت‌های شدید تروریست‌ها به آرای مردم در انتخابات شوراها و پارلمان توجه کرده‌اند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دخالت مردم در تعیین سرنوشت را از تجربه های بسیار گران‌بها و با برکت در ایران دانست و گفت: یکی از شباهت‌های ایران و عراق وجود فرقه‌ها و قبایل مختلف در دو کشور است و ما می‌توانیم از تجربه‌های یکدیگر برای تکمیل روابط استفاده کنیم.

وی سیاست شوم ایجاد تفرقه و همچنین تضعیف حوزه‌های علمیه را از برنامه‌های همیشگی دشمنان در سرزمین های اسلامی دانست و گفت: دشمنان تلاش می‌کنند دیگر کشورها را از همکاری ایران و عراق بترسانند در صورتی که الان مصلحت همه کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی همکاری صمیمانه با یکدیگر است.

در آغاز این دیدار آیت الله بحرالعلوم و حجت الاسلام و المسلمین سید عمار حکیم و دکتر عبدالرزقان رئیس دانشگاه کوفه با ابراز خرسندی از گسترش روز افزون روابط دو کشور خواستار تقویت آن در تمام زمینه‌ها شدند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین عصر روز جمعه در پنجمین روز از سفرش به عراق حرم‌های مطهر حضرت مسلم بن عقیل، هانی بن عروه، میثم تما ، مسجد کوفه و محراب شهادت حضرت علی (ع) و خانه آن حضرت را در شهر کوفه زیارت کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور بر سر مزار شهید محمد صادق صدر یاد و مقام این شهید بزرگوار را گرامی داشت و با شماری از منصوبین ایشان دیدار و گفتگو کرد.