به گزارش همشهری آنلاین، محسن مهدیان در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ مؤسسه همشهری ۲۱۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشت، اظهار کرد: پرداخت حقوق با تأخیر انجام میشد و گاهی در چند قسط صورت میگرفت و تعداد صفحات به ۲۴ صفحه کاهش یافته بود.
مدیرعامل مؤسسه همشهری با اعلام اینکه مجلات خوشنام همشهری به پیمانکار واگذار شده بود، تصریح کرد: مجموعه موردنظر اهلیت لازم را نداشت و به همین دلیل برندهای همشهری صدمه دید.
مهدیان با بیان اینکه افت تیراژ منجر به این شده بود که به سمت به روز رسانی چاپخانه نروند، گفت: تغییر راهبرد و جهت گیریهای سیاسی برندهای همشهری در این دوره انجام شد و وارد فضای کسب و کار شدیم.
وی تأکید کرد: بنده به شهردار تهران اعلام کردم که یا شهرداری پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مؤسسه همشهری را بر عهده بگیرد و یا اینکه به کسب و کار همشهری کمک کنند؛ همشهری تنها روزنامه نیست بلکه هلدینگ رسانهای است و باید کسب و کار در این مؤسسه ارتقاء پیدا میکرد که شهردار تهران نیز دلسوزانه از موضوع حمایت کرد در حالیکه شهردار سابق توجه خاصی به روزنامه نداشت.
شهردار قبل حمایتی از همشهری نمی کرد
مهدیان با بیان اینکه شهردار سابق آخرین نفری بود که روزنامه را مطالعه میکرد و با تأیید او روزنامه منتشر میشد که این بیسابقه بود،تصریح کرد: با این وجود حمایتی از سوی شهردار از مؤسسه همشهری صورت نمی گرفت.
مدیرعامل مؤسسه همشهری با اشاره به ضرورت توسعه تبلیغات و چاپخانه، گفت: طرح پارک چاپ در مذاکره با بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه این پارک راه اندازی شد و توانستیم نواقص را جبران کنیم؛ برای مثال امروز همشهری مجهز به چاپ دیجیتال است.
وی با تأکید بر اینکه به دنبال پلتفرم چاپ هستیم، اظهار داشت: ما به سمتی رفتیم که حوزههای تبلیغاتی را توسعه دهیم و همچون سایر شرکتهای تبلیغاتی در حال فعالیت هستیم و در کنار آن تحریریه تجاری راه اندازی کردهایم تا تولید محتوای اقتصادی داشته باشیم.
مهدیان از افزایش ۶۰ درصدی کسب درآمد در سال ۱۴۰۱، خبر داد و یادآور شد: هزینههای همشهری بسیار عجیب و غریب است و با پول کاغذ همشهری میتوان یک رسانه را مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه ما در این دوره تعدیل نیرو نداشته ایم، گفت: در مواردی یا افراد بازنشسته شده و یا جابجا شدند در حالیکه در دوره قبلی نیروهای ما وقتی به مؤسسه مراجعه میکردند می دیدند که اخراج شدهاند.
فعال شدن 10 برند همشهری
مدیرعامل مؤسسه همشهری با بیان اینکه ما ۱۸ برند داشتیم که بخش زیادی از آن غیرفعال شده بود، گفت: ما وقتی آمدیم به وزارت ارشاد اعلام کردیم که میخواهیم این برندها را فعال کنیم و در همین راستا ۱۰ برند نیز فعال شد.
وی با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی درآمد تبلیغاتی در این دوره گفت: روزنامههای جمعه نیز از موارد مهمی است که مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم برای سایر تعطیلات نیز، روزنامه را فعال کنیم.
مهدیان به طرحهای این مؤسسه برای آینده اشاره کرد و افزود: کاغذ سنگی یکی از مواردی است که یک سال و نیم پیگیری کردهایم و گزارشات توجیه اقتصادی آن آماده شده است. با توجه به اینکه معضل اصلی رسانههای مکتوب کمبود کاغذ است، طرح کاغذ سنگی که دوستدار محیط زیست بوده و کمترین میزان مصرف آب را دارد، مورد توجه ما بوده و ظرفیت تولید آن در مؤسسه همشهری وجود دارد.
وی با بیان اینکه تلویزیون اینترنتی مؤسسه همشهری نیز راه اندازی شده و در حال فعالیت است، توضیح داد: تلاش بر این بود که مؤسسه همشهری در حوزه دیجیتال نقش حرفهای خود را دنبال کند.
به دنبال راه اندازی «مدرسه همشهری» هستیم
مدیرعامل مؤسسه همشهری با اعلام اینکه اساساً رسانه عصر جدید و پلتفرمی نیروی رسانهای متناسب با خود را نیاز دارد، گفت: ما در حال راه اندازی مدرسه همشهری هستیم تا خبرنگار فعال عصر پلتفرم و جهاد تبیین را آموزش دهد تا هم از لحاظ بینشی، هم دانشی و هم مهارتی جایگاه بالایی داشته باشد.
وی از راه اندازی کیوسک فرهنگی همشهری خبر داد و افزود: کیوسکهای موجود اکثراً امکان توزیع مجله و کتاب را ندارند و عملاً این کسب و کار منهدم شده و دلیل آن قیمت رسانه است؛ روزنامه تهران پنج هزار تومان قیمت دارد که تولیدکننده، توزیع کننده و فروشنده از آن سود میبرد و چرا یک کیوسک باید روزنامه بفروشد؟
مهدیان با بیان اینکه باید برای این فرایند فکری بکنیم، تصریح کرد: زمانی فروشگاهها و سوپر مارکت ها روزنامه توزیع میکردند اما امروز اینگونه نیست؛ اگر کیوسکدار روزنامه نفروشد و کاغذ آن را بفروشد بیشتر نفع خواهد برد.
مدیرعامل مؤسسه همشهری گفت: روزنامه رایگان مترو متناسب با این فضاست و این طرح کاملاً اختصاری است و با تیراژ ۱۰۰ هزار نسخه منتشر خواهد شد که جنبه فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سرگرمی دارد و به تدریج میتواند به درآمدزایی برسد. روزنامه دیواری نیز مدنظر ماست تا بتوانیم از این فضا برای انتقال پیام استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه اگر برای حوزه رسانه و ذهنیتها کاری نکنیم بسیاری از کارهای ما ابتر خواهد ماند، تصریح کرد: اگر میخواهیم کارمان پیش برود باید اطلاع رسانی داشته باشیم و مردم مشارکت داشته باشند.
روزنامه ما انقلابی است
مدیرعامل موسسه همشهری با بیان اینکه یکی از افتخارات ما این است که از نیروهای سابق مجموعه در این دوره بهره گرفتهایم و با همان نیروها کار میکنیم، گفت: این «موضوع» نیست که برای ما تعیین تکلیف میکند بلکه مخاطب است که مشخص میکند باید به چه موضوعی بپردازیم.
مهدیان با تأکید بر اینکه اصلا و ابدا نمیتوان دسته بندیهایی برای موضوعات انجام داد، توضیح داد: یک اتفاق شهری گاهی به موضوع سیاسی تبدیل میشود؛ دسته بندی موضوعات دیگر همچون گذشته نیست. به هیچ عنوان همشهری روزنامه سیاسی به معنای حزبی و جناحی نیست.
وی افزود: نگاه همشهری سیاسی نیست اما روزنامه ما انقلابی است؛ نمیتوان دید که در کشور اتفاقی میافتد و در رسانه قربانی میدهیم و سر خود را برگردانیم. ۷۰ درصد تیترهای یک روزنامه همشهری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و تنها یک صفحه سیاسی در روزنامه داریم اما نمی توانیم به اتفاقاتی که در کشور می افتد، بی اعتنا باشیم.