گروه بورس: سامانه خرید وفروش سهام با استفاده از تلفن همراه برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش همشهری، با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی بورس تهران، امکان دادو ستد سهام با استفاده از تلفن همراه به‌صورت همزمان فراهم شد. براساس این طرح، سهامداران از این پس قادر خواهند بود از طریق تلفن همراه به‌صورت آنلاین سفارش‌های خودرا ثبت و اقدام به خرید وفروش سهام کنند.

این طرح که قراربود از مدت‌ها پیش در بورس تهران به کار گرفته شود به‌دلیل محدودیت‌های سامانه قدیم معاملات قابل اجرا نبود اما پس از به کارگیری سامانه جدید مبادلات بورس تهران ازپاییز امسال امکان راه‌اندازی طرح‌های مدرن خریدو فروش سهام در بورس تهران فراهم شد.

بر مبنای این طرح که توسط شرکت کارگزاری سهم آشنا راه‌اندازی شده است، سهامداران قادر خواهند بود آخرین اطلاعات مربوط به سبد سهام و اطلاعات آماری بورس تهران را مشاهده کنند.

هرچند مدتی است برخی از کارگزاران بورس امکان دریافت سفارش‌های خرید و فروش سهام را از طریق اینترنت برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند، اما امکان انجام معاملات آنلاین سهام که هم‌اکنون در بیشتر بورس‌های بزرگ دنیا رواج دارد، در بورس تهران فراهم نبود. 

شهریار شهمیری، عضو هیأت‌مدیره شرکت کارگزاری سهم آشنا در مورد سامانه موبایل تریدینگ می‌گوید: تمامی خدماتی که از طریق سرویس اینترنتی سایت کارگزاری به سهامداران داده می‌شود از این پس از طریق GPRS تلفن همراه به سهامداران ارائه می‌شود. 

او می‌افزاید: سهامداران براساس این طرح قادر خواهند بود از طریق تلفن همراه اقدام به خرید وفروش سهام کرده و اطلاعات مربوط به سبد سهام خود را بررسی کنند. به گفته او، مشاهده صورتحساب، نوسان قیمت‌های روزانه و حجم عرضه و تقاضا از دیگر ویژگی‌های سامانه موبایل تریدینگ است.

او تصریح می‌کند: سفارش‌های خرید و فروش به‌صورت آنلاین وارد می‌شود و به محض ثبت سفارش از سوی شرکت کارگزاری برای خرید یا فروش اقدام می‌شود.

شهمیری خاطر نشان می‌کند: سهامداران برای استفاده از این سیستم می‌توانند با یک بار مراجعه به شرکت کارگزاری و امضای قرارداد معامله خرید از این سیستم استفاده کنند.

عضو هیأت‌مدیره شرکت کارگزاری سهم آشنا تاکید می‌کند: سهامداران همچنین می‌توانند بدون مراجعه به کارگزاری و از طریق تکمیل فرم‌های قرارداد که درسایت شرکت درج شده است و ثبت گواهی امضا از این سامانه استفاده کنند.

او خاطرنشان می‌کند: قرار است در روز‌های آینده انجام معاملات بورس کالا و همچنین انجام مبادلات براساس قرارداد‌های آتی نیز از طریق این سامانه فعال شود.