کوتاه تر شدن زمان شارژ، سازندگان خودروهای برقی را از ساختن باتریهای بزرگتر با بردهای خیلی بیشتر بی نیاز میکند. مخصوصا برای خودروسازانی که قصد تولید «لوتوس الیز» جدید را دارند.
به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، ایده ساخت یک ماشین برقی که بتواند ظرف ۱۰ دقیقه یا کمتر شارژ شده و دوباره وارد اتوبان شود، مجددا شارژ شود و دوباره به بزرگراه بازگردد، سالهاست که از سوی بسیاری از نامهای بزرگ مورد تمسخر قرار گرفته و امکان پذیر دانسته نشده. در دنیای واقعی هنوز خودروسازان نتوانستهاند، زمان شارژ را به کمتر ده دقیقه برسانند با این حال، وعده جدید شارژ زیر ۱۰ دقیقه هنوز هم هیجان را بالا میبرد و ضربان قلب را کمی سریعتر میکند. حتی اگر شارژ شش دقیقهای شرکت باتریسازی بریتانیایی «نیوبولت» به نتیجه نرسد، حداقل به ما این ایده را میدهد که یک جانشین تمام برقی «لوتوس الیز» که در ۲۰۲۳ توسط همان دست و ذهنی طراحی شده که الیز اصلی، چگونه به نظر میرسد.
شش دقیقه هنوز چند برابر بیشتر از میانگین دو دقیقهای است که توسط مؤسسه نفت آمریکا برای سوخت رسانی خودرو تخمین زده شده است، اما این همین مقدار هم مقوله شارژ خودرو را به قلمرو بسیار شکنندهای وارد کرده است. این شش دقیقه به اندازه کافی سریع است که آن را به یک توقف سریع و راحت در بزرگراه تبدیل میکند و خودروسازان را از مصرف منابع طبیعی بیشتر و بیشتر و ایجاد بستههای باتری بزرگتر و بزرگتر رها میکند.
به همین دلیل است که متخصصان خلاق «نیوبولت» در سال ۲۰۱۹ گرد هم آمدند تا یک بسته باتری (بسیار) شارژ سریعتر ایجاد کنند. آنها روی نوعی از باتری کار کردهاند که از «اکسید نیوبیم تنگستن» در «آند» خود استفاده میکند و میگویند این فرمول توان بیشتری را امکانپذیر میکند و توانایی پشتیبانی از شارژ سریعتر را دارد.
اگر بخواهیم سخنان مسوولان کمپانی در این باره را بپذیریم، این فناوری تقریبا آماده است و سال آینده وارد فاز تولید خواهد شد. اما تا زمانی که شرکتی در دنیای واقعی به وعده خود عمل نکند، حرف آن را به طور کامل نخواهیم پذیرفت و تائید نخواهیم کرد، با این حال کمپانی «نیوبولت» با مطرح کردن «شارژ ۶ دقیقهای» خ در حال حاضر توجه ما را جلب کرده است.
شارژ شش دقیقهای باتری یک خودروی برقی باید برای جلب توجه همه کافی باشد، اما برای اطمینان، «نیوبولت» به جولیان تامسون طراح خودرو بریتانیایی دستور داد تا بدنهای به همان اندازه جالب توجه برای این باتری طراحی کند . تامسون زمان طولانی به عنوان مدیر طراحی در لوتوس حضور داشت، او طراح اصلی نسل اول «الیز» بود که در سال ۱۹۹۶ ساخته شد شد. در پی اعلام تولید باتری جدید «نیوبولت» تامسون به دنبال بازسازی «الیز» و تبدیل آن به یک خودروی جادهای مدرن با نسبتهای تهاجمی تر بود او دوستان خود را در استودیوی مهندسی گردهم آورد تا چشم انداز طرح به روز رسانی «لوتوس الیز» را اجرا کنند.
علاوه بر ارتباط تاریخی آشکار میان این خودرو با «لوتوس الیز» دهه ۱۹۹۰، یک «الیز» امروزی سبک کاملی از یک خودروی سبک وزن و چابک دو نفره را برای برجسته کردن یک باتری سبک، پرقدرت و فوق سریع ارائه میکند.
بیشتر بخوانید:
این خودرو بر اساس یک بسته باتری ۳۵ کیلووات ساعتی طراحی شده که با یک بار شارژ حدود ۲۵۰ کیلومترمسیر را طی میکند. این از منظر «برد» اصلا چشمگیر نیست، اما وقتی میتوانید در شش دقیقه (با زیرساخت شارژ موجود) خودرو را شارژ کنید، برد طولانی چندان اهمیتی ندارد. و با نگه داشتن باتری در اندازه و وزن متوسط، این تیم طراحی میتواند خودروی جادهای بسازد به وزن ۹۰۷ کیلوگرم. از این جهت «لوتوس الیز» به «تسلا مدل اس» ۲۰۴۱ کیلوگرمی نزدیکتر است.