همشهری آنلاین: دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و تونس با حضور وزیر بازرگانی کشورمان و وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس به منظور توسعه روابط تجاری دوجانبه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، در این اجلاس وزیر بازرگانی کشورمان با بیان اینکه کشور تونس از جایگاه ویژه‌ای در روابط تجاری ایران برخوردار است گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند حجم روابط اقتصادی دو کشور را از سطح فعلی ارتقاء دهد.

سید مسعود میرکاظمی با اشاره به موافقت‌نامه‌هایی که در زمینه‌های تجارت ترجیحی، بازرگانی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، گمرکی و حمل و نقل بین ایران و تونس وجود دارد گفت: بخش‌های خصوصی ما در سایه این توافقنامه‌ها می‌توانند با رفت‌وآمدهای مستمر ضمن آشنایی از ظرفیت‌های طرفین در جهت ارتقاء سطح مبادلات تجاری دو کشور گام بردارند.

وزیر بازرگانی کشورمان تصریح کرد: این مذاکرات نشان‌دهنده علاقمندی ایران و تونس برای توسعه روابط بویژه در سطح روسای جمهوری دو کشور است که این بسیار امیدوارکننده می‌باشد تا برای دو کشور آینده روشنی را در راستای توسعه روابط تجاری متصور شویم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و تونس آن را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: به دلیل اینکه بخش‌های خصوصی دو کشور کمتر از توانمندیهای یکدیگر آشنا هستند می‌توان با تشویق آنها برای آشنایی بیشتر از ظرفیت‌های طرفین در جهت افزایش مراودات تجاری ایران و تونس حرکت کرد.

وزیر بازرگانی کشورمان با بیان اینکه هنوز وضعیت بحران مالی جهان ادامه دارد و ریشه آن مرتفع نشده است، تصریح کرد: ایران و تونس با تقویت روابط تجاری خود با یکدیگر می‌توانند از آثار منفی این بحران مصون بمانند.

در ادامه مراسم افتتاحیه دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس، التویتی وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس این اجلاس را فرصت مناسبی برای نگاه به توافقنامه‌هایی که بین دو کشور امضاء شده دانست و گفت: در آینده باید فعالیت‌های تجاری و اقتصادی همدیگر را توسعه داده و گام‌های ممتازی در این راستا برداریم.

وی با بیان اینکه گام‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و همکاریهای مشترک بین دو کشور برداشته شده است تصریح کرد: کشور تونس در صدد توسعه و تقویت هرچه بیشتر روابط بازرگانی فی‌مابین می‌باشد.

التویتی خاطرنشان کرد: با اجرایی نمودن توافق‌نامه ترجیحات بازرگانی، برطرف کردن موانع، ایجاد تسهیلات گمرکی و اقداماتی از این دست شاهد روند روبه رشدی در زمینه توسعه مبادلات تجاری خواهیم بود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترک باعث تقویت ارتباط دو کشور، افزایش مبادلات تجاری و همچنین می‌تواند موجبات ایجاد بازار ثالث را فراهم کند.

وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس گفت: موقعیت جغرافیایی تونس به عنوان دروازه‌ای برای ورود به اروپا و کشورهای عربی و آفریقایی و حوزه دریای مدیترانه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

وی با بیان اینکه تونس خواستار مبادلات قوی‌تری با ایران است گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در حدود 100 درصد حجم روابط تجاری دو کشور رشد داشته است.

ایشان همچنین بر توسعه روابط در زمینه صنعت گردشگری بین ایران و تونس با توجه به داشتن استعدادها و زمینه‌های خوب گردشگری دو کشور تاکید کرد.

گفتنی است در جریان برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک مذکور، مسوولان و کارشناسان دو کشور روابط دوجانبه را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی، مالی، سرمایه‌گذاری، بانکی، گمرکی، صنعتی، معدنی، استاندارد، پتروشیمی، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، شیلات، منابع انسانی، فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی، توریسم، رسانه، ارتباطات و فناوری اطلاعات و خدمات فنی و مهندسی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.