یک مقام دفاعی اوکراین می‌گوید نیروهای مسلح این کشور یک حمله روسیه به سوی شهرهای کوپیانسک و لیمان در شرق این کشور را متوقف کرده‌اند و به پیشرفت‌های در جبهه جنوب دست یافته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هانان مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در تلویزیون این کشور گفت: «ما نبردهای شدیدی در جهت شهرهای کوپیانسک و لیمان داشته‌ایم، اما سربازان ما دشمن را در آنجا متوقف کردند.»

اوکراین در مراحل اولیه بلندپروازانه‌ترین پاتک خود از هنگام شروع جنگ در فوریه ۲۰۲۲ است و می‌گوید هشت روستا را تصرف کرده است که نخستین دستاورد عمده‌اش در میدان نبرد در طول هفت ماه است.

اما روسیه هنوز پهنه‌های وسیعی از قلمرو را در شرق و جنوب اوکراین در اختیار دارد و نیروهای اوکراینی هنوز باید خطوط دفاعی اصلی که روسیه ماه‌ها صرف آماده‌سازی آنها کرده است، بشکنند.

مالیار گفت که نیروهای روسی هنوز قصد حفظ کنترل همه مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را دارند.

او گفت که عملیات نظامی اوکراین در جنوب مطابق برنامه پیش می‌رود و نیروهای این کشور در حال پیشرفت هستند، هر چند که میدان‌های مین حرکت آنها را کند کرده‌اند.

تایید کردن ادعاهای اوکراین بوسیله منابع مستقل در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. هر دو طرف جنگ می‌گویند از هنگام شروع پاتک نیروهای اوکراینی طرف مقابل دچار تلفات سنگینی شده‌اند و مسکو دستاورهای ادعایی نظامی اوکراین را رد کرده است.

فرمانده اوکراینی می‌گوید منتظر پیروزی سریع نباشید

قبلا ژنرال الکساندر سیرسکی،  فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین به مشکلات این پاتک اشاره کرده بود و گفه بود که مسکو در روزهای اخیر یک حمله دیگر را آغاز کرده است.

به گفته سیرسکی نیروهای روسیه خطرناک‌ترین نقاط از لحاظ پاتک نیروهای اوکراینی را پیش‌بینی کرده بودند، اما او به کرملین هشدار داد که طرف اوکراینی هم نقاط ضعف مرگبار در خطوط دفاعی روسیه را شناسایی کرده است.

سیرسکی که دفاع موفق اوکراینی‌ها از شهر کی‌یف را در بهار گذشته رهبری کرد و با انجام پاتکی که بخش‌های بزرگی از شمال و شرق اوکراین را در فصل پاییز گذشته آزاد کرد، جهان را به شگفتی واداشت، گفت جهان باید صبور باشد.

او گفت گرچه همه می‌خواهند یک پیروزی بزرگ به طور فوری و به سرعت به دست آید، «اما ... آماده شدن برای این روند مدتی وقت می‌گیرد، زیرا شمار زیادی از نیروها در هر طرف گرد آمده‌اند و مقدار زیادی تجهیزات و موانع مهندسی‌شده هم وجو ددارند.»

همزمان با پاتک اوکراین، روسیه هم حملاتی را در مناطق متعدد ازجمله در کوپیانسک در منطقه شمال شرقی خارکیف و لیمان در منطقه شرق دورتر آغاز کرده است.

سریسکی ۵۷ ساله گفت که «جنگ سختی» در جنگل سربریانسکی در نزدیکی شهر باخموت در منطقه دونتسک در جریان است و روسیه نیروهای کلیدی‌اش از جنوب را به این منطقه منتقل کرده است.

او گفت که وضعیت نظامی در شرق «مشکل و تنش‌آلود است» و روس‌ها قصد دارند ابتکار عمل در جنگ را به دست گیرند.

این فرمانده اوکراینی گفت از اینکه شمار نیروهایش کمتر از شمار تخمینی ۴۰۰ هزار نفری نیروهای روسی است، هراسی ندارد، اما در عین حال افزود جان نیروهایش را بدون ضرورت به خطر نخواهد انداخت.