به گزارش همشهری آنلاین، شهردار منطقه۱۷ با اشاره به پروژه باغراه حضرت فاطمه(س) گفت: «پس از برگزاری جلسات متعدد و فشرده، فاز یک این طرح به تصویب کمیتههای تخصصی و مراجع تصمیمساز رسید و به مرحله اجرا درآمد.»
«رضا شنگی» ادامه داد: «این اقدام که با هدف بررسی و اصلاح طرح مناسبسازی فضای شهری انجام شده، در راستای استفاده بهینه و تأمین سرانههای رفاهی، فرهنگی، خدماتی و فضای سبز شهروندان و ساکنان منطقه انجام شده است.»
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز میانی باغراه حضرت فاطمه(س) در محدوده آزادسازی شده خطآهن تهران- تبریز که به زیر زمین انتقال یافته، درحال اجراست، افزود: «پس از اجرای این طرح، مسئولان شهری با مشارکت مسئولان شرکت راهآهن تصمیم به ساخت باغراه حضرت فاطمه زهرا(س) در فضای آزادشده پرداختند.»
شنگی در پایان گفت: «در این عملیات که با تسطیح و زیرسازی محوطه مقابل صحن امامزاده حسن(ع) شروع شده، حصارکشی کارگاهی و کفسازی موردنیاز با مصالح مرغوب و با حفظ معماری ایرانی- اسلامی آغاز شده است.»
عملیات اجرایی انتقال خطآهن تهران- تبریز به زیر زمین سال۱۳۸۷ شروع شد و خرداد سال۱۳۹۲ به بهرهبرداری رسید. این مسیر ریلی در مناطق۱۷ و ۱۸ در راستای کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و صداهای ناهنجار به تونل زیرزمینی انتقال داده شد.
عدم برخورد عابران با قطار، کاهش ترافیک شهری و کاهش بافت فرسوده، از اهداف اجرایی این طرح بود. به دلیل عبور خطآهن و تردد قطارها در این مناطق، شهروندان با مشکلاتی از قبیل آلودگیهای صوتی، بصری و ترافیک بین مناطق۱۷ و ۱۸ روبهرو بودند و وجود خیابانهای کمعرض و آلودگیهای زیستمحیطی، بر دامنه مشکلات افزوده بود.
به همین دلیل، عملیات شروع پروژه ساخت باغراه حضرت فاطمه(س) در محدوده آزادسازی شده خطآهن تهران- تبریز پس از ۱۷سال با تدابیر علیرضا زاکانی شهردار تهران از چندی پیش آغاز شد.