به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز- دوشنبه پنج تیرماه ۱۴۰۲- نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران درخصوص بافت های فرسوده پایتخت، تصریح کرد: در بافت فرسوده روشن است که تهران وضعیت مناسبی ندارد و در دهه های گذشته به میزان آن افزوده شده است. این موضوع را بارها از سوی شهردار و مدیران شهری شنیدهایم که مساله بافت فرسوده کوتاهمدت نیست که بتوان با چند روز و چند ماه آن را رفع کرد و زمینههای اقتصادی و اجتماعی دارد که باید به آن توجه کرد اما در عین حل راهی جز شتاب دادن به نوسازی شهر نداریم.
ما تراکم فروشی نکردیم
محمدخانی تأکید کرد: ما مسیری که در معاونت شهرسازی طی می کنیم این است که مردم و به ویژه در مناطق جنوبی شهر را به سمت نوسازی بافت فرسوده هدایت کنیم و انگیزه داشته باشند خانه های خود را نوسازی کنند. طرح های موضعی و موضوعی که در حال طرح است این هدف را دنبال می کند. برای ما عجیب بود که برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی افزایش ساخت و ساز در شهر و صدور پروانه ساخت را نکته منفی تلقی کردند. اگر می خواهیم مساله بافت فرسوده را در میان مدت و بلند مدت حل کنیم راهی جز تسهیل شرایط ساخت و ساز نداریم و باید سیاست ارزان سازی مسکن را در پیش بگیریم. در همین راستا باید ساخت مسکن در تهران تسهیل شود.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف برای ساخت مسکن، یادآور شد: ما به هیچ وجه تراکم فروشی نداریم و یک میلی متر تراکم فروشی نیز انجام نشده است. در کمیسیون ماده پنج بر مبنای خواست بخشی از مردم طرح های موضعی و موضوعی اجرا شده است. در برخی محلات بر مبنای مطالبه چند دههای مردم و مشکلات ناشی از آن و همچنین انجماد در ساخت مسکن در پایتخت، ضعف ها و کمبودها جبران خواهد شد. موضع شهرداری تهران به سمت ایجاد شرایط مناسب و عادلانه برای مردم شهر تهران با تأکید بر نقاط جنوبی و مرکزی شهر و تسهیل شرایط ساخت و ساز است.
ماجرای استفاده از کودکان و اتباع در حوزه پسماند و زباله گردی
محمدخانی در ادامه این نشست در رابطه با مقابله با مافیای زباله گردی و اجرای طرح تفکیک پسماند در شهرداری شد و گفت: بارها تأکید شده و کارشناسان متخصص نیز اعلام کرده اند که آسیب های اجتماعی زمینه های مختلفی دارد. در زباله گردی موضوع اتباع را نمی توان نادیده گرفت و با توجه به اتفاقاتی که در اطراف مرزها می افتد، میزان حضور اتباع در سطح شهر تهران عدد و رقم بالایی است که باید رسانه ها به آن بپردازند.
وی افزود: شهردار تهران در روز اول حضور خود در شهرداری، بررسی های خود را در این زمینه آغاز کرد و به این نتیجه رسیدیم که فرآیند جمع آوری پسماند باید اصلاح شود و در همین راستا مخازن زباله جدید با ظاهری جدید در یکی از خیابان های مرکزی شهر استفاده شد و در حال ارزیابی است. یکی دیگر از اقدامات راه اندازی مراکز ام آر اف است و در کنار آن نیز نرم افزاری را به صورت آزمایشی فعال کرده ایم و خطاهای آن در حال رفع است و به زودی رونمایی خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه اصلاح ساختاری مخازن زباله، اصلاح فرهنگ شهری و راه اندازی مراکز ام آر اف از برنامه های ماست، خاطرنشان کرد: با این وجود، رفع این موضوع کار یک یا دو روز نیست و باید زمینه های اجتماعی و اقتصادی را نیز در نظر گرفت.
سخنگوی شهرداری تهران درباره کودکان و استفاده از اتباع در حوزه پسماند، زباله گردی و مساله پسماند گفت: غیر از اینکه فرآیند را در این بخش اصلاح کنیم راه حل دیگری نداریم. هرچند موضوع پیمانکارانی که در این زمینه تخلف کردند درباره کودکان و اتباع، مسیر خودش را طی کرده و پیمانکار خاطی جریمه شده و با آن برخورد شده است، اما بدون در نظرگرفتن زمینه های اجتماعی و اقتصادی و بدون حل این فرایند، صرف برخورد مشکلی حل نمی شود. بنا داریم از اساس این فرآیند را حل کنیم تا شاهد عدم استفاده از کودکان و اتباع باشیم. البته در حال حاضر هم مجموعه های نظارتی شهرداری با جدیت این موضوع را پیگیری و با آن برخورد می کنند. تاکید می کنم زمینه های آن را باید در نظر بگیریم.
در مورد ساختمان های ناایمن دنبال تشویش ذهن مردم نیستیم
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در خصوص اقدامات شهرداری برای ایمن سازی ساختمانهای ناایمن توضیح داد: فهرستی که درباره ساختمان های ناایمن منتشر شد، صرفا درباره موضوع حریق بود و نتیجه یک ارزیابی جامع نبود. با محوریت سازمان بحران، ارزیابی یکپارچه ایمنی درباره ساختمانها تهران را با همکاری ۹ دستگاه آغاز کرده ایم و ۱۶ هزار ساختمان در حال بررسی هستند. بر اساس برآورد ستاد مدیریت بحران مشخص می شود که از نظر پایداری، حریق و موارد متعددی که یک ساختمان در شرایط بحرانی باید داشته باشد، آیا ایمنی لازم را یک بنا دارد یا خیر.
وی افزود: مسیری که در این دوسال برای ساختمانهای ناایمن در شهرداری طی کردیم، مسیر قانونی است و ایمن سازی یا ارجاع آن به دستگاه قضایی را انجام می دهیم. مسیر ما تشویش اذهان و ایجاد ناامنی در ذهن مردم نیست و مسیر قانونی آن را طی می کنیم. شهرداری متولی بخشی از این مسیر است و قرار نیست همه آن را از طریق هیاهو در رسانه پیش ببرد. ما وظیفه خود را انجام می دهیم و طبیعتا نظارت رسانه را نیز خواهیم داشت . شهرداری تهران در موضوع ساختمانها از طریق مسیر قانونی و علمی بدون هیاهو و ازرده خاطر کردن مردم کار را پیش می برد. شهرداری ضابط قضایی نیست و در صورت نیاز از ظرفیت دستگاه های قضائی و انتظامی نیز پیگیری می کند.
ماجرای قرارداد ۴۵ هزار میلیاردی با قرارگاه خاتم چیست؟
محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری با محوریت تفاهم نامه ۴۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری با یکی از نهادها، اظهار کرد: تفاهم نامه با قرارگاه خاتم هنوز به قوت خود باقی است و به نظر می رسد بیش از این عدد باشد. برای مثال خط ۱۰ تهران در تفاهم با قرارگاه خاتم اجرا می شود که بخش قابل توجهی از این عدد را پوشش خواهد داد.
وی افزود: ما برای جبران کندی در توسعه شهر، هر مجموعه ای را که بتواند به ما کمک کند و سابقه قبول قبولی داشته باشد، مورد استقبال قرار خواهیم داد. هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده و در حال حاضر در حد تفاهم نامه است. ما تمام قراردادها را به صورت رسمی اطلاع رسانی کرده ایم و جزئیات آن را به سمع و نظر رسانه ها و مردم رسانده ایم. برای تفاهم نامه با قرارگاه خاتم باید بگوییم که رقم آن بیش از این خواهد بود و از این دست تفاهم نامه ها با سایر نهادها نیز داشته ایم.
توضیح درباره تغییرات جدید در شهرداری
محمدخانی درباره تغییرات در مناصب و انتصابات جدید عنوان کرد: تعییر و تحولات در یک سازمان گسترده و چندوجهی مثل شهرداری طبیعی و دائمی است. شرکت ها و سازمان ها و مدیران صف و ستاد متعددی داریم که در مسیر ارزیابی هستند، یک ارزیابی گسترده انجام شده و کارنامه ای برای آنها ایجاد شد و نتیجه آن را در تغییر و تحولات یک ساله دیدیم. طبیعتا ما مدیریت یک موجود زنده و پویا به نام شهر را انجام می دهیم و ۱۰۰ هزار پرسنل در شهرداری فعال هستند. طبیعی است که تغییرات انجام شود و به این نتیجه برسیم که باید ارتقای یک فرد انجام شود و بالعکس، اما اینکه برای این تغییرات منتظر یک موعد خاص مثلا شهریور ماه باشیم شاید اینگونه نباشد. کما اینکه تعدادی از شهرداران نواحی بر اساس ارزیابی ها و گزارش های مردمی برکنار یا جابجا شدند و در هفته های آتی نیز فرد مد نظر شهردار تهران برای معاونت فنی و عمرانی نیز مشخص خواهد شد.
هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی نداریم
سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با کمیسیون ماده پنج و انتشار نامه ای از سوی یکی از وزرا در این زمینه، یادآور شد: ما هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی نداریم و شهرداری خود را در کنار دولت و در امتداد فعالیت های دولت می داند. اولین صحبت هایی که شهردار با رئیس جمهور داشت حول این محور این بود که باری از روی دوش دولت توسط شهرداری برداشته شود.
وی با بیان اینکه احتمالا تصمیمات جدی در دولت گرفته خواهد شد که همراهی و هماهنگی را بیشتر نشان خواهد داد، تصریح کرد: یکی از اختیارات نیز به شهردار تهران واگذار خواهد شد که نشان دهنده همین همراهی و هماهنگی است. اساساً تلاش ما در شهرداری تهران این است که قول رئیس جمهور به مردم در زمینه تأمین مسکن را در پایتخت عملیاتی کنیم. این اختلاف در دولت و زیر مجموعه آن همچون وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد. تفاهم نامه های ساخت مسکن گواه همین مساله است.
محمدخانی با اشاره به جزئیات سفر به بروکسل نیز خاطرنشان کرد: این سفر مثبت و پردستاورد بود و این دریافت را داشتیم که عده ای در خارج از کشور تلاش می کنند که حضور مدیریت شهری در بروکسل شکل نگیرد. گروه های ضد انقلاب در تلاش هستند که ایران را منزوی کنند. بنا بر این بود که با فشار به دولت بلژیک، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در اجلاس متروپلیس شرکت نکنند، اما اهمیت این مجمع بسیار واضح است فلذا به دنبال هموار کردن مسیر حضور بین المللی شهر تهران بودیم. در همین راستا جایگاه نایب رئیسی شهردار تهران در مجمع تثبیت شد.
وی اضافه کرد: رئیس، دبیر کل و نایب رئیسان عضو هیات اجرایی هستند اما در ساختار سازمان متروپلیس یک نهاد بالاتری از جایگاه اجرایی تحت عنوان هیات رئیسه وجود دارد که شهردار تهران در دوره جدید عضو هیات رئیسه شد. علاوه بر این نایب رئیس و عضو هیات اجرایی نیز است. در کنار آن شهردار شیراز نیز عضو هیات رئیسه شد. دفتر منطقه ای غرب آسیای سازمان متروپلیس در ایران راه اندازی خواهد شد و این اتفاقات در شرایطی رخ داد که عده ای به دنبال حاشیه سازی بودند.
محمدخانی با اشاره به برگزاری جلسات و دیدارهای متعدد شهردار تهران در این مجمع، یادآور شد: شهردار تهران با دبیر کل UCLG و همچنین نخبگان علمی و تجار ایرانی حاضر در بلژیک دیدار کرد و در خصوص مباحث اقتصادی و استفاده از ظرفیت تجار ایرانی مباحثی به میان آمد.
ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی در سال آینده
وی با بیان اینکه شهر تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، گفت: ما به دنبال این هستیم که بخش قابل توجهی از کسری را جبران کنیم که در همین راستا قرارداد تأمین چهار هزار دستگاه اتوبوس انجام شده و پرداخت ها از سوی شهرداری صورت گرفته و وقفه ای توسط تأمین کنندگان ایجاد شده است. با شرکت مپنا نیز تفاهم نامه هزار دستگاه را منعقد کرده ایم و امیدواریم امسال بخشی از آن تحویل داده شود. با یکی از مجموعه های تخصصی حوزه اتوبوس های برقی نیز تفاهم نامه ۵۰۰ دستگاه را منعقد کرده ایم و امیدواریم سال آینده این اتوبوس ها وارد مدار شود.
محمدخانی گفت: امسال فعالیت ۵۵ دستگاه اتوبوس برقی و همچنان اتوبوس های شرکت مپنا را در ناوگان پایتخت شاهد خواهیم بود و مابقی در سال آینده به ناوگان وارد خواهد شد.
سفر شهردار تهران به چین در آیندهای نزدیک
وی در پاسخ به پرسشی درباره اجلاس بروکسل و ارتباط با سایر کشورها و شهرها که از سوی خبرنگار آنا مطرح شد، بیان کرد: حضور شهرداری تهران در سازمان های بین المللی یک دستاورد دارد و یک بخش دیگر نیز همکاری با شهرداری های کلان شهرهای جهان است که یک مسیر دیگری را طی می کند. کما اینکه در دیدارهای بروکسل نیز مسیر خواهرخواندگی با برخی از شهرها را طی کردیم.
سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: در مسیر تفاهم با کلان شهرها، اولویت اول ما ارتباط با کلانشهرهای کشورهای همسایه و تبادلات فرهنگی و اقتصادی و انتقال تجربه و دانش است که البته شهرداری تهران یک سازمان باتجربه و با دانش است که می تواند این دانش و تجربه را در اختیار آنها قرار دهد و این می تواند برای شهرداری و شهر تهران آورده اقتصادی داشته باشد. از طرف دیگر انتقال تجارب برای آلودگی و بحث مسکن نیز مطرح است و در حال برنامه ریزی برای سفر شهردار تهران به چین هستیم. یک تفاهم مهم برای خرید واگن در مترو اتفاق می افتد و تأمین سایر ناوگان و انبوه سازی مسکن را نیز خواهیم داشت. مبادلات ما با شهرداری های شهرهای دنیا با جدیت پیگیری می شود و در این مسیر از هر ظرفیتی برای توسعه شهر تهران استفاده می کنیم.
تهیه اتوبوس های کم کارکرد از برند معتبر و با رعایت استاندارد
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با واردات اتوبوس های دست دوم به تهران، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که از کلمه اتوبوس های کم کارکرد استفاده کنیم. ما به دنبال این هستیم که اتوبوس ها دارای استاندارد روز باشند و بتوانند در طولانی مدت در تهران تردد کنند. استفاده از تعبیر اتوبوس دست دوم تعبیر درستی نیست. پیش از این در یکی از برنامه های تلویزیونی دیدیم که در مورد اتوبوس های دست دوم انتقاد می کردند و تعجب کردیم چون ما هنوز هیچ اتوبوسی وارد نکرده ایم.
وی تأکید کرد: این ظرفیتی است که بخش خصوصی وارد آن می شود و شهرداری مجوز را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد و خود در این زمینه وارد نمی شود. بنا بر مجوزی که به شهرداری تهران برای واردات هزار دستگاه اتوبوس کم کارکرد داده شده محدودیت منابع مالی نداریم. با توجه به اینکه نیمی از بودجه امسال شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافته مشکلی برای تأمین اعتبار واردات اتوبوس های کم کارکرد نداریم. طبیعتاً چند کشور و شرکت معتبر می توانند استانداردهای مورد نظر ما را تأمین کنند بنابراین واردات تنها از این شرکت ها و کشورهای محدود انجام خواهد شد.
بازپسگیری زمین سه هزار متری به نفع شهر و شهروندان
سخنگوی شهرداری تهران در مورد مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در تهران، اعلام کرد: موضوع ساخت و ساز در حریم متأسفانه مربوط به امروز و دیروز نیست و وضعیت نابسامانی را در مناطق واقع در حریم شاهد هستیم. تلقی بخشی از مردم این است که شهرداری مخالف ساخت و ساز است و اجازه ساخت به اقشار کم درآمد را نمیدهد اما تأمین زیرساخت های شهری در مناطقی که در طرح تفصیلی و جامع در نظر گرفته نشده بودند، مورد توجه واقع نشده و تبعات اجتماعی داشته است. بنابراین شهرداری این موضوع را با جدیت دنبال می کند.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق موضوع بازپس گیری زمینهای شهرداری را نیز دنبال می کنیم، یادآور شد: در یکی از مناطق یک زمین سه هکتاری را با رأی دیوان عدالت اداری به اموال شهر و مردم بازگرداندیم. یک زمین سه هزار متری نیز روز گذشته با رأی قطعی دیوان به اموال ما بازگشت که بخشی از مرکز معاینه فنی نیز در این زمین واقع شده بود. این زمین متأسفانه در ادوار گذشته با مسائل حقوقی روبه رو شده بود و در حال واگذاری بود و اگر پیگیری نمی شد شاید بخشی از مرکز معاینه فنی هم مجبور بودیم به شخصی حقیقی واگذار کنیم.
زمان فاز اول بزرگراه شهید بروجردی در ۴.۵ کیلومتر
محمدخانی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با پروژههای شهید بروجردی و شوشتری گفت: فاز اول بزرگراه شهید بروجردی در ۴.۵ کیلومتر تا اواخر مردادماه از حد فاصل آزادگان تا بازار آهن افتتاح خواهد شد و موعد فاز دوم نیز اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: موضوع زمینهای معارض پروژه شهید شوشتری هنوز در حال پیگیری است و اگر تفاهمات به نتیجه برسد امید میرود تا پایان سال شاهد افتتاح این طرح باشیم.
بهره برداری از سه رام قطار اورهال شده
سخنگوی شهرداری تهران در خصوص توسعه و اورهال ناوگان مترو هم توضیح داد: ما قرارداد تأمین ۵۵۰ واگن تا سال آینده را در بخش اورهال داریم. این اورهال به معنای واقعی، علمی و تخصصی است و سامانه های الکترونیکی و هوشمند این واگن ها در حال بروزرسانی است و به عبارتی فراتر از اورهال است. حتی ما سراغ قطارهای DC نیز رفتیم و این قطارها را نیز به مسیر باز می گردانیم. در مجموع مسیر خرید و اورهال مترو به صورت موازی در حال پیگیری و اجراست.
محمدخانی با بیان اینکه برخی تلقی می کردند که این قطارها از بین رفته اند و نمی توان از آنها استفاده کرد اما در حال بازگشت است، اظهارکرد: رویداد امید و افتخار هفته آینده بهره برداری از سه رام قطار اورهال شده است.
وی درباره موضوع نگهداشت شهر هم گفت: نگهداشت شهر یک موضوع جدی و اولویت دار برای مدیران شهری است چرا که مستقیما با رضایتمندی مردم ارتباط دارد. در مقایسه با سال گذشته و سال قبل از آن مسیر رشد و پیشرفت را داشته ایم و گزارش های مردمی نیز این وضعیت را نشان می دهد اما همچنان با وضعیت ایده آل یک فاصله جدی داریم.
محمدخانی بیان کرد: براساس سامانه ۱۳۷ که لینک آن در سامانه «تهران من» است تصاویر گرفته می شود و عکس از سوی پیمانکار و مدیریت شهری برای شهروند فرستاده می شود و آن مسأله باید از طرف فرد تماس گیرنده تایید شود و در واقع قبل و بعد از اتفاق را در سامانه داریم.
۴۰۰ هزار تن آسفالت ریزی در سه ماه ابتدایی سال
سخنگوی شهرداری تهران توضیح داد: در مورد آسفالت در سه ماهه ابتدایی بیش از ۴۰۰ هزار تن اسفالت ریزی داشتیم که این عدد برابر با متوسط هر سال دوره پنجم است. برای اینکه وضعیت آسفالت را بهینه کنیم هر سال باید ۱۰ درصد اجرای آسفالت در معابر انجام شود و در دوره گذشته این اتفاق نیفتاده و ما یک کمبود در این زمینه داریم. در شبانه روز حدود ۴۵ گروه تراش و روکش آسفالت در تهران با اولویت بزرگراه ها و معابر اصلی فعالیت می کنند. امیدواریم تا پایان تابستان معابر اصلی ما وضعیت قابل دفاعی داشته باشد. در مجموع مردم یک تغییر را احساس کرده اند و امیدواریم تا پایان امسال روند یک و نیم میلیون تن را برای آسفالت داشته باشیم.