به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، برای بسیاری از کارشناسان درگیر در بحث استانداردهای ایمنی برای صنعت نوپای گردشگری فضایی، تراژدی زیردریایی تیتان شبیه سناریوی کابوسهای خودشان بود، اما آیا فاجعهای که باعث کشته شدن ۵ نفر از جمله یک دانشجوی ۱۹ ساله شد، به سمت یک رویکرد ایمنی بیشتر حرکت خواهد کرد یا استدلالهایی که میگوید: «نوآوری ممکن است متضرر شود»، غالب خواهد شد؟
وقتی صحبت از عدم وجود استانداردهای ایمنی و نظارت بر فناوری در گردشگری فضایی به میان میآید، توماسو اسگوبا حرف را زیر پا نمیگذارد. این مهندس ایتالیایی، رئیس سابق ایمنی فضا در آژانس فضایی اروپا بوده، ریاست بیش از ۸۰۰ بررسی ایمنی محمولههای پرتاب شده به ایستگاه فضایی بینالمللی را در طول فعالیت خود در ESA بر عهده داشته و کتابهای درسی مهندسی در مورد بهترین شیوههای ایمنی در طراحی سیستمهای فضایی را تالیف کرده است.
اسگوبا که اکنون مدیر اجرایی انجمن بینالمللی ارتقای ایمنی فضا (IAASS) است، سالهاست علیه معافیت از نظارت ایمنی تضمین شده برای شرکتهای توسعهدهنده فناوریهای گردشگری فضایی توسط کنگره ایالات متحده، جنگی آرام را برای سالها به راه انداخته است. وقتی گزارشهایی مبنی بر انفجار فاجعهبار یک زیردریایی غیرقانونی توریستی در طی یک سفر دیدنی به کشتی غرق شده تایتانیک منتشر شد، اسگوبا نمیتوانست متوجه شباهتها نشود.
او گفت: «این دقیقاً همان سناریویی است که اگر قرار باشد در یک پرواز گردشگری فضایی اتفاق بیفتد، بحث بزرگی را آغاز میکند. در واقع، ما در اینجا نوعی آنالوگ داریم. شما یک فناوری دارید که برای لذت بردن به یک محیط سخت میرود که به مردم فرصت زیادی برای زنده ماندن در صورت بروز مشکل نمیدهد.»
بیشتر بخوانید:
اسگوبا میگوید: «استانداردها در هوانوردی و فضا از الزامات تجویزی تکامل یافتهاند که دقیقاً به شما میگفت چگونه یک سیستم بسازید که در آن تجزیه و تحلیل خطر خود را انجام دادهاید و به مشکلات اصلی ایمنی رسیدگی کردهاید. در اصل، اگر میخواهید یک دستگاه قهوهساز به ایستگاه فضایی بینالمللی ارسال کنید، باید از همان مجموعه استانداردهایی پیروی کنید که گویی در حال ساخت یک ماژول کاملا جدید هستید.»