مراسم حج تمتع برای نخستین بار پس از پاندمی کرونا با ظرفیت کامل در روز دوشنبه به طور رسمی آغاز شد و زائران پس از آخرین طواف به دور کعبه برای وقوف به سوی صحرای عرفات رفتند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سخنگوی وزارت حج عربستان سعودی گفت تا به حال بیش از ۱/۸ میلیون زائر از سراسر جهان در مکه و اطراف آن گرد آمده‌اند و این شمار با پیوستن زائران بیشتر از داخل خود عربستان سعودی در حال افزایش است. مقامات سعودی می‌گویند انتظار می‌رود امسال شمار زائران به میزان بیش از ۲ میلیون نفر در پیش از شروع پاندمی کووید برسد.

زائرانی که در روزهای اخیر وارد مکه شده بودند، طواف به دور خانه خدا را انجام داده بودند و پس از انجام آخرین طواف در روز دوشنبه زائران پیاده یا با اتوبوس به سوی منا رفتند.

سربازان در منا به سوی زائران آب می‌افشانددند تا آنها را در صحرایی که در آن سرپناه چندانی در برابر خورشید سوزان وجود ندارد، خنک کنند. زائران در چادرهایشان که در منا برپا شده بود، به استراحت می‌پرداختند و به همراه یکدیگر دست به نیایش برداشته بودند تا برای مراسم بعدی آماده شوند.

زائران د روز سه‌شنبه (روز ترویه، هشتم ذی حجه)  به سوی عرفات حرکت می‌کنند تا در روز چهارشنبه، روز عرفه (نهم ذی‌ حجه) در این منطقه حضور یابند (وقوف). مراسم حج تمتع در نهایت در روز دهم ذی‌حجه (پنجشنبه) مصادف با عید قربان با قربانی کردن حیوانات برای اطعام فقرا پایان می‌یابد.

مراسم حج در سال ۲۰۱۹ با حضور بیش از ۲/۴ میلیون نفر از زائران برگزار شد. اما عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ که با قرنطینه‌های عمومی مربوط به شیوع کرونا در سراسر جهان مصادف شد، شمار زائران به چند هزار نفر از شهروندان و ساکنان محلی محدود کرد. سال پیش، فقط حدود ۹۰۰۰۰۰ نفر در حج حضور داشتند و دولت سعودی شمار زائران خارجی را محدود کرده بود.

برچسب‌ها