به گزارش همشهری آنلاین، بافت فرسوده تهران، ساختمانهای ناایمن، وضعیت حملونقل عمومی، پسماند و پروژههای ناتمام ازجمله دغدغههای خبرنگاران حوزه شهری در نشست سخنگوی شهرداری تهران بود که روز گذشته برگزار شد.
در جریان این نشست عبدالمطهر محمدخانی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او در ابتدا و در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه آیا میان دولت و شهرداری اختلافنظر درخصوص کمیسیون ماده 5 وجود دارد یا خیر گفت: ما هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی نداریم و شهرداری خود را در کنار دولت و در امتداد فعالیتهای دولت میداند. احتمالا تصمیمات جدی در دولت گرفته خواهد شد که این همراهی و هماهنگی را بیشتر نشان خواهد داد. همچنین در این زمینه یکی از اختیارات دولت نیز به شهردار تهران واگذار خواهد شد که نشاندهنده هماهنگی است. سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سؤال دیگر همشهری و با اشاره به مهمترین دستاورد سفر شهردار تهران به بروکسل افزود: این سفر، مثبت و پردستاورد بود. این دریافت را داشتیم که عدهای در خارج از کشور تلاش میکنند تا حضور مدیریت شهری تهران در بروکسل شکل نگیرد، اما تلاشهای گروههای ضدانقلاب نتیجهای نداشت و جایگاه نایبرئیسی شهردار تهران در مجمع، تثبیت شد.
رئیس، دبیرکل و نایبرئیسان، عضو هیأت اجرایی هستند، اما در ساختار سازمان متروپلیس یک نهاد بالاتری از جایگاه اجرایی تحت عنوان «هیأترئیسه» وجود دارد که شهردار تهران در دوره جدید عضو این هیأترئیسه شد. علاوه بر این، شهردار تهران همزمان نایبرئیس و عضو هیأت اجرایی اجلاس متروپلیس است. شهردار تهران همچنین با دبیر کل UCLG و نخبگان علمی و تجار ایرانی حاضر در بلژیک دیدار کرد و درخصوص مباحث اقتصادی و استفاده از ظرفیت تجار ایرانی مباحثی مطرح شد؛ از سوی دیگر در حال برنامهریزی برای انجام سفرهای بعدی هستیم. محمدخانی در رابطه با ورود ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی در سال آینده هم گفت: قرارداد تأمین 4هزار دستگاه اتوبوس انجام شده و پرداختها از سوی شهرداری صورت گرفته، اما وقفهای توسط تأمینکنندگان ایجاد شده است. با شرکت مپنا نیز تفاهمنامه هزار دستگاه اتوبوس را منعقد کردهایم و امیدواریم امسال بخشی از آن تحویل داده شود.
با یکی از مجموعههای تخصصی حوزه اتوبوسهای برقی نیز تفاهمنامه ۵۰۰دستگاه را منعقد کردهایم و امیدواریم سال آینده این اتوبوسها وارد مدار شوند. امسال فعالیت ۵۵دستگاه اتوبوس برقی و همچنان اتوبوسهای شرکت مپنا را در ناوگان پایتخت شاهد خواهیم بود و مابقی در سال آینده به ناوگان وارد خواهد شد.
رسانههای مختلف نیز در ادامه نشست، موضوعات مختلفی را مطرح کردند که در زیر به پاسخ سخنگوی شهرداری تهران در این زمینهها میپردازیم.
تفاهم با کلانشهرها
در مسیر تفاهم با کلانشهرها، اولویت اول ما ارتباط با کلانشهرهای کشورهای همسایه و تبادلات فرهنگی، اقتصادی و انتقال تجربه و دانش است که میتواند برای شهرداری و شهر تهران آورده اقتصادی داشته باشد. از طرف دیگر انتقال تجارب برای آلودگی و بحث مسکن نیز مطرح است و در حال برنامهریزی برای سفر شهردار تهران به چین هستیم که در این سفر موضوعاتی همچون خرید واگنهای مترو و تأمین سایر وسایل برای حمل و نقل عمومی و موضوع انبوهسازی مسکن دنبال خواهد شد.
بافت فرسوده
مسئله بافت فرسوده راهحل کوتاهمدت ندارد که بتوان طی چند روز و چندماه آن را برطرف کرد؛ بافت فرسوده زمینههای اقتصادی و اجتماعی دارد که باید به آن توجه کرد، اما در عین حل راهی جز شتابدادن به نوسازی شهر نداریم. برای ما عجیب بود که برخی رسانهها و شبکههای اجتماعی افزایش ساختوساز در شهر و صدور پروانه ساخت را نکته منفی تلقی کردند. اگر میخواهیم مسئله بافت فرسوده را در میانمدت و بلندمدت حل کنیم راهی جز تسهیل شرایط ساختوساز نداریم و باید سیاست ارزانسازی مسکن را در پیش بگیریم. بههیچ وجه تراکمفروشی نداریم و یک میلیمتر تراکمفروشی نیز انجام نشده است.
زبالهگردی کودکان
ما با پیمانکاران پسماند، قرارداد داریم و به هر نحوی که مطلع شویم و یا مردم گزارش دهند که از کودکان استفاده می کنند، طبق قرارداد با پیمانکار برخورد میشود. در زبالهگردی موضوع اتباع را نمیتوان نادیده گرفت و با توجه به اتفاقاتی که در اطراف مرزها میافتد، میزان حضور اتباع در سطح شهر تهران عدد و رقم بالایی دارد؛ با این حال در حال حاضر به این نتیجه رسیدهایم که فرآیند جمعآوری پسماند باید اصلاح شود؛ بدینترتیب مخازن زباله با ظاهری جدید در یکی از خیابانهای مرکزی شهر استفاده شده و در حال ارزیابی است. یکی دیگر از اقدامات، راهاندازی مراکز امآراف است.
اجارهداری شهرداری
وضعیت مسکن برای مردم تهران بحرانی است. در مواردی شاهد هستیم که برخی افراد ناچار شدند بهدلیل افزایش اجارهبها، تهران را ترک کنند که حاصل هدفگذاری دولت قبلی است که میخواستند جمعیت شهر تهران را کاهش دهند اما کاهش جمعیت نباید به معنی اخراج افراد کمبضاعت باشد. در این راستا اجارهداری شهرداری مسیر خود را طی میکند و اخبار خوبی در ماههای آینده در این زمینه اعلام خواهد شد.
ساختمانهای ناایمن
فهرستی که درباره ساختمانهای ناایمن منتشر شد، صرفا درباره موضوع حریق بود. با محوریت سازمان بحران، ارزیابی یکپارچه ایمنی درباره ساختمانهای تهران را با همکاری ۹دستگاه آغاز کردیم و ۱۶هزار ساختمان در حال بررسی هستند. مسیری که در این 2 سال برای ساختمانهای ناایمن در شهرداری طی کردیم، یک مسیر قانونی است و ایمنسازی یا ارجاع آن به دستگاه قضایی را انجام میدهیم.
واردات اتوبوسهای کمکارکرد
مجوز واردات هزار دستگاه اتوبوس کمکارکرد به شهرداری تهران داده شده است و در این زمینه محدودیت منابع مالی نداریم. طبیعتاً چند کشور و شرکت معتبر میتوانند استانداردهای مورد نظر ما را تأمین کنند؛ بنابراین واردات تنها از این شرکتها و کشورهای محدود انجام خواهد شد.
بازپسگیری اموال شهر
در یکی از مناطق، یک زمین 3هکتاری را با رأی دیوان عدالت اداری به اموال شهر و مردم بازگرداندیم. یک زمین 3هزارمتری نیز روز گذشته با رأی قطعی دیوان به اموال ما بازگشت که بخشی از مرکز معاینه فنی نیز در این زمین واقع شده بود.
وضعیت پروژه شوشتری و بروجردی
فاز اول بزرگراه شهید بروجردی در ۴.۵کیلومتر تا اواخر مردادماه از حد فاصل آزادگان تا بازار آهن افتتاح و موعد فاز دوم نیز اعلام خواهد شد. موضوع زمینهای معارض پروژه شهید شوشتری هنوز در حال پیگیری است و اگر تفاهمات به نتیجه برسد امید میرود تا پایان سال شاهد افتتاح این طرح باشیم.