در روز نخست نمایشگاه الکامپ ۲۶ از یک روبات خودروی خودران با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد که توسط تیمی از دانشگاه شهید بهشتی ساخته شده است.

این نمونه پایلوت می‌تواند گام اول و نویدبخش تولید خودروهای خودران تلقی شود. درواقع، علاوه بر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که برای تولید یک خودروی خودران لازم است، نیازمندی‌های دیگری هم وجود دارد. یکی از این نیازمندی‌ها تهیه یک نقشه دقیق و باکیفیت (high-precision map) از خیابان‌ها و جاده‌های کشور برای به حرکت درآمدن خودروهای خودران است. ظاهرا هنوز چنین نقشه‌ای که نیاز یک خودروی خودران را برآورده کند تهیه نشده، اما مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول اظهار امیدواری می‌کند که تیم‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند تمام نیازهای تولید یک خودروی خودران را در کشور، برآورده‌کنند.

تناسب ابعاد
محمد خدایی، مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول در گفت‌وگو با همشهری، روبات خودروی خودرانی که در الکامپ رونمایی شد را به اندازه یک دهم ابعاد واقعی می‌داند. خدایی در مورد ابعاد این روبات می‌گوید: ابعاد این روبات متناسب با ابعاد تابلوهای جاده‌ای است که قرار است این خودرو تشخیص دهد. به‌عبارت دیگر، در مرحله پایلوت، تابلوهای جاده‌ای هم که به وسیله این روبات حس می‌شود، یک دهم ابعاد واقعی است.

مکان‌یابی مستقل
مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول با اشاره به مکان‌یابی مستقل این روبات به‌عنوان یک ویژگی بسیار مهم می‌گوید: «این روبات به جایی متصل نیست و هیچ‌یک از ابزارهای ارتباطی مانند بلوتوث، وای فای و سیم‌کارت را ندارد.» درواقع، وقتی خودرو روشن می‌شود، همه پردازش‌ها به‌صورتedge essing یا local  انجام می‌شود. به‌گفته مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول، این ویژگی در همه خودروهای خودران دیده می‌شود و علت آن هم این است که یک خودروی خودران برای عملکرد صحیح نیازمند پردازش به‌صورت لوکال و روی پردازشگرهای داخل ماشین است. خدایی با تأکید بر اینکه ویژگی مکان‌یابی حتی از جی‌پی‌اس هم مستقل است توضیح می‌دهد که براساس مسیر حرکت، خودرو می‌تواند تشخیص دهد که نسبت به نقطه شروع حرکت، اکنون در چه نقطه‌ای است. این در حالی است که مسیری را که طی کرده می‌تواند ترسیم کند و با اتصال به کامپیوتر می‌توان از آن گزارش گرفت تا متوجه شد که چه مسیری را طی کرده است.

قابلیت‌ها
مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول، حرکت بین خطوط، تشخیص چراغ‌ها و 50علامت راهنمایی و رانندگی با دقت بالای 99درصد و واکنش مناسب به آنها، تشخیص موانع ثابت و متحرک و توقف خودکار درصورت لزوم، حرکت با سرعت متناسب با ترافیک خیابان، پارک خودکار درصورت مشاهده تابلو پارکینگ و تشخیص پارک دوبله را از قابلیت‌های این روبات اعلام می‌کند. به‌گفته خدایی به‌عنوان مثال، اگر این روبات تابلوی پارکینگ را ببیند و جای پارک وجود نداشته باشد، این اتفاق را تشخیص می‌دهد و پارک نمی‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

پروژه در حال توسعه
مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول طراحی این پروژه را از اهداف همراه اول برای ورود به حوزه هوشمندسازی می‌داند و می‌گوید:یک تیم قوی از دانشگاه شهید بهشتی اجرای پروژه را به‌عهده داشته‌اند و در سال‌های بعد، این پروژه توسعه می‌یابد. خدایی با اشاره به حمایت، هدایت و راهبری پروژه به وسیله مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می‌گوید: «در فازهای بعدی این پروژه، یک فرایند تکاملی تعریف می‌کنیم و در پی این فرایند تکاملی، هم دقت و تعداد سرویس‌های هوشمند را افزایش می‌دهیم و هم ابعاد آن را به ابعاد واقعی نزدیک می‌کنیم.»

نیاز به نقشه دقیق
مدیر پروژه خودروهای هوشمند همراه اول می‌گوید: «فاز بعدی این است که خودرویی که از کارخانه‌های داخلی بیرون می‌آید، بردهای سخت افزاری پردازشگر به آن اضافه شده باشد.» با این حال، خدایی تکمیل این پروژه را نیازمند مواردی ازجمله وجود نقشه دقیق و با کیفیت از جاده‌ها می‌داند. او با اشاره به اینکه اگر یک خودروی خودران تسلا وارد ایران شود، فعلا  قابل استفاده نیست، می‌گوید: «بخشی از تکنولوژی خودروی خودران جدا از سخت‌افزار و نرم افزاری است که روی خودرو نصب شده است.» به‌گفته خدایی، نقشه دقیق و با کیفیت(high-precision map) از جاده‌های ایران وجود ندارد. به همین دلیل است که تسلا فروش خودروهای خود را به تعداد معدودی از شهرها محدود کرده است؛ بنابراین در فرایند توسعه این محصول باید شرکت‌های توانمند و تیم‌های دانشجویی کمک کنند.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

منبع: روزنامه همشهری