تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۶

کریم اعظمی: رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب امروز با برگزاری چهار بازی در گروه‌های سوم و چهارم پیگیری خواهد شد.

 در مهمترین دیدار امروز الاتحاد عربستان در ورزشگاه امیرعبدالله فیصل میزبان استقلال خواهد بود و سپاهان دیگر نماینده ایران در ورزشگاه فولادشهر مقابل الشباب امارات قرار خواهد گرفت. در دو دیدار دیگر و در گروهی که استقلال در آن قرار گرفته، الجزیره امارات میزبان ام‌صلال قطر خواهد بود و بنیادکار (کوروفچی) ازبکستان و الاتفاق عربستان حریفان بعدی سپاهان هم به مصاف هم می‌روند.

رویارویی قهرمان‌ها

الاتحاد و استقلال در شرایطی مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که سابقه دو بار قهرمانی آسیا و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را دارند. نکته قابل توجه این است که این دو تیم در رقابت‌های لیگ عربستان و ایران در صدر جدول قرار دارند و به طور حتم دیدار الاتحاد و استقلال حساس‌ترین بازی هفته‌اول رقابت‌های آسیایی است.

چند روز پیش بود که سرمربی الاتحاد در یک مصاحبه جنجالی با قاطعیت اعلام کرد که تیمش استقلال را با 3 گل شکست خواهد داد. او اما در پایان تمرین روز گذشته با هوشیاری خاصی در مورد بازی حرف زد و استقلال را یکی از قوی‌ترین تیم‌های آسیا دانست. البته گابریل کالدرون به طرفداران الاتحاد قول داد که تیمش 3 امتیاز این مسابقه را بگیرد.

ضدحمله، تاکتیک استقلال

استقلالی‌ها در دو روز گذشته، سه بار در کلاس‌های تئوری امیر قلعه‌نویی شرکت کردند تا سرمربی آبی‌ها آخرین نکات فنی را در مورد نقاط ضعف و قوت الاتحاد به شاگردانش گوشزد کند. قلعه‌نویی معتقد است که الاتحاد در قدرت انتقال توپ از خط هافبک به حمله تبحر خاصی دارد به همین دلیل به حسین کاظمی گوشزد کرده که به هیچ عنوان در کارهای تهاجمی شرکت نکند و فقط به تخریب بازی حریف بپردازد.

مهمترین توصیه سرمربی استقلال به مجتبی جباری و فابیو جان‌واریو هم این بوده که هنگام صاحب توپ شدن خصوصا زمانی که استقلال در موقعیت ضدحمله قرار دارد، بازی تاخیری انجام ندهند و بلافاصله بازیکنان استقلال را در پشت مدافعان حریف صاحب توپ کنند. قلعه‌نویی معتقد است که سرعت مهاجمان استقلال آن هم در شرایطی که بین خط هافبک و دفاع تیم حریف  فاصله وجود دارد، می‌تواند تیمش را به گل برساند. از طرفی دو مدافع کناری الاتحاد هم در برگشت به زمین خودی مشکل دارند و برنامه استقلال برای حمله از کناره‌ها بیشتر به سمت راست جایی که خسرو حیدری بازی می‌کند خلاصه شده است.

شاگردان امیر قلعه‌نویی شب گذشته آخرین تمرین خود را در ورزشگاه امیرعبدالله فیصل انجام دادند و اتفاق خوشحال‌کننده برای قلعه‌نویی این است که تیمش بدون مصدوم مقابل الاتحاد قرار خواهد گرفت. در سیستم 2-5-3 به احتمال فراوان وحید طالب‌لو درون دروازه قرار خواهد گرفت و پژمان منتظری، پیروز قربانی و بیژن کوشکی خط دفاعی استقلال را تشکیل خواهند داد. جباری، جان‌واریو و حسین کاظمی سه هافبک مرکزی استقلال هستند و خسرو حیدری و هاشم بیک‌زاده هم در سمت چپ و راست بازی خواهند کرد. البته این احتمال وجود دارد که امیرآبادی در سمت چپ جایگزین بیک‌زاده شود. زوج خط حمله استقلال را هم آرش برهانی و سیاوش اکبرپور تشکیل خواهند داد.

احتمال غیبت محمد نور

در آستانه بازی حساس مقابل الاتحاد، چند بازیکن این تیم دچار آنفلوآنزای شدید شده‌اند و همین موضوع باعث نگرانی کادر فنی و مسئولان تیم عربستانی شده است. محمد نور بازیکن کلیدی و سرشناس الاتحاد اولین بازیکنی بود که دچار این بیماری شد و حضور او در بازی امروز مقابل استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سرمربی الاتحاد هم در مصاحبه خود به وضعیت این بازیکن اشاره کرده و گفته است: «اگر محمد نور را از دست بدهیم
به طور حتم اتفاق بدی برای ما رقم خواهد خورد. امیدوارم او هرچه زودتر شرایط بازی را پیدا کند.» از اردوی استقلال هم خبر می‌رسد که سیاوش اکبرپور دچار سرماخوردگی جزیی شده ولی مشکلی برای دیدار با الاتحاد نخواهد داشت.

بازگشت کاظمی به لیگ قهرمانان

سپاهان در شرایطی مقابل الشباب امارات قرار می‌گیرد که در آخرین بازی لیگ برتر مقابل مس کرمان بازنده شد و همین موضوع مشکلاتی را برای تیم زردپوش اصفهانی به وجود آورد. البته فرهاد کاظمی سرمربی سپاهان امیدوار است که با کسب 3 امتیاز اولین بازی آسیایی تیمش بتواند زردپوشان را از این وضعیت خارج کند. او چند سال پیش هم با سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت ولی نتوانست به موفقیت قابل توجهی برسد و حالا انگیزه‌های زیادی برای صعود از این گروه و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا دارد.

سپاهانی‌ها در هفته‌های اخیر به دلیل در اختیار نداشتن محرم نویدکیا، مشکلات زیادی داشتند و اکثر تاکتیک‌های تهاجمی این تیم به بن‌بست رسید. آخرین اخبار از وضعیت کاپیتان سپاهان حاکی از آن است که او به شرایط بازی رسیده و شاید مقابل الشباب بازی کند. البته محرم چند هفته‌ای است که از شرایط مسابقه دور مانده و به همین دلیل شاید به عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شود یا اینکه از ابتدا در ترکیب ثابت قرار بگیرد و در نیمه‌دوم تعویض شود.

فرهاد کاظمی به احتمال فراوان تیمش را با ترکیب رحمان احمدی، هادی عقیلی، محسن بنگر، جلال اکبری، آرماندوسا، ابوالهیل، احسان حاج‌صفی، مهدی جعفرپور، احمد جمشیدیان، رسول خطیبی و عمادرضا به میدان خواهد فرستاد و اگر نویدکیا در ترکیب ثابت قرار بگیرد، جمشیدیان روی نیمکت ذخیره‌ها خواهد نشست.

اولادی، غایب بزرگ الشباب

در آستانه بازی حساس مقابل سپاهان بدترین خبر برای کادر فنی الشباب این بود که مهرداد اولادی نمی‌تواند تیمش را در دیدار امروز همراهی کند. بازیکن ایرانی الشباب در تمرین این تیم که قبل از سفر به ایران انجام شد از ناحیه پا آسیب دید و به گفته عبدالقادر سخنگوی باشگاه الشباب نمی‌تواند در دیدار با سپاهان به میدان برود. با این شرایط رناتو دیگر مهاجم الشباب امید اول گلزنی این تیم خواهد بود.