گروه شهری: شورای شهر تسهیلات شهرداری برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی شهر تهران را افزایش داد.

 به گزارش همشهری، در جلسه سه شنبه 16 آبان شورای اسلامی شهر تهران طرح چگونگی ارائه تسهیلات توسط شهرداری تهران به منظور توسعه و بازسازی فضاهای آموزشی به تصویب رسید.  در ماده واحده این مصوبه آمده است: به منظور حمایت از توسعه فضاها و نوسازی اماکن فرسوده آموزشی شهر تهران و ایجاد وحدت رویه در کلیه مناطق، شهرداری تهران موظف است مطابق مقررات شهرسازی و سیاست‌های راهبردی طرح‌های جامع و تفصیلی با دریافت تعهد از اداره کل نوسازی مدارس استان تهران مبنی بر رعایت دقیق مقررات کل ساختمان و استانداردها و مشخصات فنی و براساس ضوابط مورد تأیید شهرداری در مناطق 22 گانه شهر تهران نسبت به صدور پروانه ساختمانی با رعایت حداکثر 50درصد سطح اشغال در اراضی و عرصه مدارس بر مبنای اخذ عوارض تراکم پایه 200درصد اقدام کند.
در جلسه دیروز همچنین اعتراض فرمانداری به مصوبه اصلاحیه کاهش عوارض زیربنا و تراکم مازاد جهت تشویق مالکین به منظور تجمیع پلاک‌های همجوار بررسی و با انجام اصلاحاتی به عنوان پاسخ‌ شورا به فرمانداری ارسال شد.  از سوی دیگر شهردار منطقه 7 نیز در این جلسه با ارائه گزارشی درباره اجرای طرحهای فرهنگی در محل سابق زندان قصر گفت: این پروژه فرهنگی به دلیل اینکه پروژه‌ای فرامنطقه‌ای بود به معاونت اجتماعی شهرداری سپرده شد و این معاونت نیز آن را به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی واگذار کرده است.  از سوی دیگر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: اعتبارات تصویبی مورد اشاره به جلسه استانی هیأت دولت در رابطه با احداث خطوط مترو، موضوع جدیدی نیست و در سال 83 و زمان دولت خاتمی به مترو اختصاص یافته بود.
نادر شریعتمداری در تذکری در این باره و درخواست رفع ابهام راجع به اعتبارات در نظر گرفته شده در جلسه استانی هیأت دولت از محل تبصره 13 گفت: اعلام می‌شود که در جلسه هیأت دولت 770 میلیون دلار به ساخت خط 3 مترو اختصاص یافته در حالی که احداث این خط در تاریخ 27  بهمن ماه 83 به تصویب شورای اقتصاد رسید و همان زمان و برای احداث آن بودجه در نظر گرفته شد.  وی افزود: همچنین عنوان شده است که برای احداث خط 4 مترو 660 میلیون دلار در نظر گرفته شده و این در حالی است که احداث این خط نیز در تاریخ 11 مهرماه 83 به تصویب شورای اقتصاد رسیده و برای آن بودجه اختصاص داده شد.
شریعتمداری گفت: اعتبارات اعلام شده برای توسعه خط 1، 2 و 5 متروی تهران نیز 120 میلیون دلار است،‌ در حالی که بودجه احداث این خط نیز از طریق بازکردن حساب LC تأمین شده و حدود یک سال است که این حساب برای احداث این خطوط گشایش یافته است.  وی افزود: قرارداد احداث خط 4 مترو نیز در زمان خود آقای احمدی‌نژاد در اردیبهشت 84 با یک شرکت چینی منعقد شد و این اعتبارات در بودجه سال 83 پیش‌بینی شده بود.
شریعتمداری با این حال گفت:‌ اگر این اعتبارات برای احداث خطوط 6 و 7 باشد جای تشکر دارد. به گفته وی شورای شهر حتی احداث خط 8 و 9 مترو تهران را تصویب کرده است.  وی گفت: براساس تبصره 13 باید 4 میلیارد دلار اعتبار فاینانس و یک هزار میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی در کشور اختصاص یابد که دولت باید به صورت شفاف تبیین کند که سهم تهران از محل تبصره 13 چه مقدار است. وی درباره اعتبار 150 میلیون دلار اختصاص یافته به مونوریل نیز گفت: شورای شهر در خصوص مونوریل هیچ مصوبه‌ای نداشته و با توجه به مشکلات کارشناسی در رابطه با احداث مونوریل این پروژه متوقف شد.
شریعتمداری گفت: توقف پروژه مونوریل در زمان مدیریت آقای احمدی‌نژاد بر شهرداری و با نظر شورای شهر صورت گرفت و  مدیریت فعلی شهرداری هیچ نقشی در این کار نداشته است.  وی همچنین گفت: تعیین اولویت پروژه‌های شهری از سوی دولت به نفع شهر نیست و دولت در مصوبه اخیر خود در خصوص تعداد اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و ون‌هایی که باید مدیریت شهری خریداری کند، تصمیم‌گیری کرده است. وی همچنین با تأکید بر تداوم سیاست شورای شهر برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در بالاتر از تراز 1800 متر  از چمران رئیس شورا، قالیباف شهردار تهران و بمانیان شهردار منطقه یک به خاطر مقاومت در برابر این تخلف قدردانی و از همکاری و اقدام آیت‌الله هاشمی شاهرودی، مروی، رئیسی و آوایی و مسئولان قضایی کشور در این زمینه تشکر کرد.