امروزه بیماری‌های ویروسی شیوع گستره‌ای دارند. گروهی از بیماری‌های ویروسی مانند ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا به سیستم تنفسی و ریه‌ها حمله می‌کنند و در مخاط مجاری تنفسی قرار می‌گیرند.

گروه دیگری از بیماری‌های ویروسی مانند روتاویروس با نام ویروس‌های اسهال استفراغ شناخته شده و سیستم گوارش را درگیر می‌کنند. فعالیت این ویروس‌ها موجب خشکی بدن می‌شود، در نتیجه مصرف میوه و آبمیوه‌ها و بهره‌مندی از فواید موز و دیگر میوه‌ها راهی مفید برای کمک به درمان بیماری است.

ویروس کرونا

در دسامبر سال 2019 بود که برای اولین بار ویروس کرونا در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و پس از مدت زمان کوتاهی به یک پاندمی جهانی تبدیل شد. از همان زمان تلاش‌های جهانی برای کنترل بیماری و تولید واکسن صورت گرفت تا اینکه با ساخت گونه‌های مختلف واکسن و کسب تاییدیه‌های لازم، از شمار قربانیان و بیماران مبتلا به کرونا کاسته شد. با این وجود هنوز هم مواردی از ابتلا به کرونا در جهان وجود دارد و در برخی کشورها لزوم رعایت نکات بهداشتی پابرجاست.

درمان ویروس کرونا

بیماری کرونا با علائم تنفسی مانند خشکی گلو، سرفه‌های خشک و برخی دیگر علائم مانند بدن درد آغاز می‌شود. البته شدت و نوع علائم در افراد مختلف متفاوت است، اما یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری کم آبی و خشکی بدن خواهد بود. کمبود آب موجب افزایش غلظت مخاط تنفسی شده که در نهایت رشد ویروس افزایش یافته و ریه‌ها را درگیر می‌کند.

همین دلیل موجب می‌شود تا مصرف آب و مایعات مختلف اهمیت بیشتری پیدا کند. با تامین آب مورد نیاز بدن، مخاط تنفسی رقیق‌تر شده و می‌توان از پیشرفت ویروس جلوگیری کرد.

روتا ویروس برای کودکان

با افزایش دمای هوا شیوع ویروس روتا به ویژه در کودکان افزایش چشم‌گیری یافته است. تقریبا دو روز پس از ورود ویروس به بدن، علائم بیماری آغاز شده و 3 تا 7 روز ادامه خواهد داشت. البته در گروه‌های سنی مختلف با توجه به توانایی سیستم ایمنی بدن، شدت علائم و طول دوره بیماری متفاوت است. ویروس روتا در کودکان شیوع بیشتری داشته و باید مورد توجه قرار گیرد. علائم روتاویروس شامل موارد زیر است:

  • درد شکمی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال آبکی و غیر خونی
  • کم آبی بدن (گریه بدون اشک، خشکی گلو، احساس سرگیجه در زمان ایستادن، ادرار کم)

درمان روتاویروس

برای این بیماری داروی ویژه‌ای وجود ندارد، اما به تشخیص پزشک ممکن است از برخی داروها برای کاهش علائم استفاده شود. به دلیل خروج مقادیر زیاد آب، از طریق اسهال و استفراغ، بدن بیمار دچار کم آبی می‌شود. مصرف مایعات، برخی میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی، کمبود آب از دست رفته بدن را جبران می‌کند. البته دقت داشته باشید که نوشیدنی‌های مورد استفاده برای درمان روتا ویروس باید بدون قند باشند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری، مطلب کمک به درمان روتا ویروس با میوه و آبمیوه بدون قند در بلاگ اسنپ فود را مطالعه کنید.

مصرف میوه و آبمیوه برای درمان بیماری‌های ویروسی

برخی میوه و آبمیوه‌های طبیعی علاوه بر اینکه آب از دست رفته بدن را تامین می‌کنند، به دلیل وجود خواص دیگر، در مبارزه با ویروس‌ها سودمند خواهند بود. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین میوه‌ها مانند خواص سیب برای کمک به درمان روتاویروس و کرونا می‌پردازیم.

خواص موز برای بیماری های ویروسی

خاصیت موز شامل موارد مختلفی است که آن را به میوه‌ای مفید در زمان ابتلا به ویروس کرونا و روتا تبدیل می‌کند. این میوه دارای مواد معدنی مانند پتاسیم و ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین ث (C)است. از فواید موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبع موز گرم و تر بوده و به دلیل وجود فیبر، میوه‌ای مفید برای سیستم گوارش است که می‌تواند به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال کمک کند.
  • اغلب بیماری‌های ویروسی موجب بی‌حالی و کمبود انرژی بدن می‌شوند و موز گزینه‌ای بسیار مناسب برای تامین انرژی است.
  • وجود ویتامین A برای جلوگیری از عفونت مخاط معده و درمان آن سودمند خواهد بود.
  • فواید و خاصیت موز برای کودکان شامل تامین انرژی، کمک به رشد کودک و تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

خواص گوجه سبز برای بهبود ویروس قوی همانند روتا

گوجه سبز حاوی مقادیر زیادی آب بوده که آن را به میوه‌ای مفید برای رفع خشکی بدن تبدیل کرده است. گوجه سبز به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده تا در مقابله با عوامل بیماری‌زا آماده شود. دیگر خواص گوجه سبز در ادامه معرفی شده‌اند:

  • گوجه سبز برای هضم غذا به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری شود.
  • ترکیبات موجود در گوجه سبز برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا و آسم و همچنین کاهش علائم این بیماری‌ها سودمند است.
  • آنتی اکسیدان‌های(Antioxidant) موجود در این میوه، سطح رادیکال‌های آزاد را کاهش داده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان مفید جلوگیری می‌کند.
  • از دیگر خواص گوجه سبز می‌توان به تامین آهن و جلوگیری از کم خونی اشاره کرد.

خواص سیب برای بهبود بیماری های ویروسی جدید

سیب میوه‌ای در دسترس بوده که در تمام طول سال یافت می‌شود. این میوه محتوا آب زیادی داشته و متخصصان مصرف سیب را در درمان روتاویروس و کرونا موثر می‌دانند. خواص سیب شامل موارد بسیاری است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب، التهابات تنفسی را کاهش داده و برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا مفید است.
  • وجود ویتامین‌های مختلف در این میوه، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.
  • مصرف این میوه با کاهش سطح کلسترول خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
  • سیب با تنظیم فعالیت سلول‌های بدن، احتمال ایجاد تومورهای سرطانی را کمتر می‌کند.