به گزارش همشهری آنلاین او که نویسندگی و کارگردانی نمایش خیمهشببازی «بارگاه سلیمخان» را بر عهده دارد، با همراهی گروه خمسه در دومین روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به اجرا پرداخت.
کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان» با بیان اینکه همچنان تلاشمان این است که خیمهشببازی در هیاهوی زمانه گم نشود، درباره شکلگیری گروه خیمهشببازی خمسه و همچنین قصه این نمایش توضیح داد: پدربزرگ فرزندانم شاگرد کاکامحمد از استادان قدیمی و بنام عرصه خیمهشببازی بود. او این مسیر را ادامه داد و بعد به فرزندان خود آموختههایش را منتقل کرد و در حال حاضر نیز فرزندانم عهدهدار این میراث هستند. داستان نمایش هم درباره مبارک است که از زنگبار آمده و به درباره پادشاه سلیمخان راه مییابد. او حرفهای جدی را در قالب طنز و شوخی بیان میکند و قصه پیش میرود. در واقع قصههای مبارک و سلیمخان پرتعداد است و هرکسی بهنوعی آن را در نمایشهای خود استفاده میکند.
امینی در پاسخ به این پرسش که فضای خیمهشببازی تا چه اندازه میتواند نسل امروز را درگیر خود کند، گفت: با ورود ابزارهای دنیای مدرن و تکنولوژی به زندگیها و نیز بازیهای کامپیوتری، جایگاه خیمهشببازی امروز در میان مخاطبان کمرنگ شده است. عروسکها حرفهای جدی را بهروز میکنند و به مردم میگویند، اما دستگاههای مدرن نسل امروز را درگیر خود کرده است و دیگر کسی به حرف عروسکها گوش نمیدهد.
ما تمام تلاشمان این است که به اجراها ادامه دهیم تا عروسکها خاک نخورند و خیمهشببازی در میان هیاهوی دنیای مدرن گم نشود. همه فعالان و علاقهمندان به نمایش خیمهشببازی تلاششان این است که عروسکها در صندوق نمیرند. این نمایش قدمت بسیار دارد و یکی از نمایشهای سنتی ایران است.
او ادامه داد: ما متناسب با حال و هوای امروز و مخاطبان جوان تلاش کردیم تا قصهها را در همان قالب سنتی البته با اندکی تغییر در معرض دید مخاطب قرار دهیم. اگر قرار باشد «مبارک» حرف از پیتزا و دانشگاه بزند، دیگر مبارک نیست و از حال و هوای خود خارج میشود.
این کارگردان با بیان اینکه مسئولان باید حمایت کنند تا این اتفاق رخ ندهد و عروسکهای قدیمی به فراموشی سپرده نشوند، افزود: خیمهشببازی هنر امروز و دیروز نیست و قدمت بسیاری دارد، پدربزرگ ما در دوران قاجار این کار را انجام میداد و این امر نسل به نسل ادامه یافته است، چون ما علاقمند به این هنر هستیم. بسیاری دیگر از همکاران من هستند که در این زمینه فعالیت دارند اما رفتهرفته از تعدادشان کم میشود چون از نظر مالی مشکلات بسیاری سر راه ما قرار دارد و به نظر میرسد با حمایت مالی از سوی مسئولان میتوان جلو خاموشی این هنر قدیمی را گرفت.
امینی در پایان به استقبال مخاطبان از مبارک اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه ما هر بار اجرا داشتیم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شدیم و این نشان میدهد که همچنان مبارک در میان مخاطبان از جایگاه خاص و ویژهای برخوردار است. عروسک مبارک ما متعلق به پدربزرگمان است که به ۵۲ کشور سفر کرده است و به نظر میرسد این جشنواره آخرین حضورش طی این سفر طولانی باشد. اگر عمری باقی باشد دوره آینده با مبارکی جدید به جشنواره بازخواهیم گشت.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران در حال برگزاری است.
هادی حجازیفر: همه تلاشم این بود که جشنواره پرزرق و برق نباشد