سیگنال‌های بی‌سیم 5G می‌توانند پروازها را از اول ژوئیه (۱۰ تیر) در آمریکا مختل کنند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ویونیوز، هزاران پرواز در سراسر آمریکا با شروع این آخر هفته، ممکن است با اختلالاتی مواجه شوند، زیرا ارائه دهندگان بی‌سیم، سیستم‌های جدید مخابراتی ۵G را در نزدیکی فرودگاه‌های اصلی راه‌اندازی می‌کنند. گروه‌های هوانوردی نگران هستند که اختلالات پروازی و بلایای احتمالی به دلیل تداخل سیگنال ۵G با سیستم‌های هواپیما، در پیش باشد.


اداره هوانوردی فدرال (FAA) هشدار داده است که تداخل بالقوه می‌تواند بر ابزارهای حساس هواپیما مانند ارتفاع سنج تأثیر بگذارد و به طور قابل توجهی عملکردهای با دید کم را مختل کند.

هفته گذشته، پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل آمریکا، هشدار مشابهی مبنی بر اینکه به دلیل بروز اختلالات اشکالاتی در هواپیماهای خطوط پروازی مختلف پیش بیاید، صادر کرد. وی  در این باره گفت که حداقل ۲۰ درصد از ناوگان هواپیما در کشور تجهیزات لازم برای مقابله با تداخل سیگنال را ندارند.

بوتیگیگ گفت: «بیش از ۸۰ درصد از ناوگان هوایی آمریکا بهسازی شده بود، اما تعداد قابل توجهی از هواپیماها، از جمله بسیاری از هواپیماهایی که توسط خطوط هوایی خارجی اداره می‌شوند، به‌روز نشده‌اند. او به واشنگتن ژورنال گفت: خطر واقعی تاخیر یا لغو پروازها وجود دارد. این یکی از بزرگترین و احتمالا بزرگترین مشکلات قابل پیش‌بینی است که بر عملکرد خطوط هوایی در تابستان امسال تاثیر می گذارد.


مشکلات خطوط هوایی

خطوط هوایی به دولت اعلام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های زنجیره تامین، در تامین تجهیزات مورد نیاز برای مقاوم‌سازی هواپیماها با مشکل مواجه هستند.

خطوط هوایی دلتا اعلام کرد که حدود ۱۹۰ هواپیما از بیش از ۹۰۰ هواپیمای این شرکت به‌روزرسانی جدید را دریافت نکرده‌اند و ممکن است در آب و هوای بد با محدودیت‌هایی مواجه شوند. برای جلوگیری از هر گونه وضعیت نامطلوب، این شرکت اعلام کرد که با دقت مسیر این ۱۹۰ هواپیما را تغییر می‌دهد تا در جاهایی که به دلیل مه یا ابرها دید کم است، پروازهای خطوط هوایی این کمپانی لغو شود. طبق گزارش‌ها، تمام ناوگان ایرباس A۲۲۰ دلتا، بیشتر هواپیماهای  A۳۱۹، A۳۲۰  و برخی از هواپیماهای A۳۲۱ هنوز با فناوری مدرن مجهز نشده‌اند.

تحت فشار دولت بایدن، شرکت‌های بی‌سیم موافقت کردند که راه‌اندازی کامل شبکه‌های جدید خود را در اطراف فرودگاه‌های اصلی تا اول ماه ژوئیه به تعویق بیندازند.

چرا مسوولان هوانوردی نگران هستند؟

عملیات مخابراتی مانند Verizon و AT&T از بخشی از طیف رادیویی به نام C-Band (فرکانس‌های ۳.۷۰۰ مگاهرتز و ۳.۹۸۰ مگاهرتز) برای دستگاه‌های  ۵G جدید خود استفاده می‌کنند که نزدیک به فرکانس‌های مورد استفاده توسط ارتفاع سنج‌های رادیویی (۴.۲۰۰ مگاهرتز تا ۴.۴۰۰ مگاهرتز) است. با این حال، از آنجایی که فرکانس‌ها بسیار نزدیک هستند، کارشناسان و همچنین مقامات اداره هوانوردی فدرال استدلال می‌کنند که چنین تداخلی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در طول پروازها شود.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، یک گروه تجاری که نماینده بیش از ۱۰۰ شرکت هواپیمایی است که در داخل و خارج از آمریکا پرواز می‌کنند، اعلام کرده که مسائل مربوط به زنجیره تامین، امکان ارتقای همه هواپیماها را تا مهلت یکم ژوئیه بعید می‌سازد و این امر باعث ایجاد اختلال در عملیات در طول فصل اوج سفر در تابستان می‌شود. برآورد هزینه ارتقاء هواپیماها ۶۳۸ میلیون دلار است.